" စမၸာနဂိုရ္ ျပားသြားၿပီ "
============
ေမာင္ရင့္မာ (ေက်ာင္းကုန္း)
“ျပားသြားၿပီ … အကုန္လုံး ျပားသြားၿပီ”
ေသခ်ာတယ္၊ ဒါ သာဝရဲ႕ အသံပဲ။ ငေသာင္းတို႔ ထန္းတဲမွာ ငွက္ခါးေတာင္ေလးနဲ႔ ဆက္ရက္မင္းစည္းစိမ္ စံစားေနခဲ့တဲ့ ေမာင္တင့္၊ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔သုံးေယာက္ အသံၾကားၾကားခ်င္း ထြက္ၾကည့္လိုက္တယ္။ သခ်ဳႋင္းကုန္းကို ျဖတ္ၿပီး ရြာဘက္ ဖုန္တေထာင္းေထာင္း ထေအာင္ ေျပးဝင္သြားတဲ့ သာဝရဲ႕ ေက်ာျပင္ကိုပဲ ျမင္လိုက္ရေတာ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတယ္ … ဒါ သာဝရဲ႕အသံပဲ။ သခ်ိဳင္းကုန္းကေန အဲဒီလို ကဆုန္ေပါက္ ေျပးလာရင္းက စမၸာနဂိုရ္ တစ္ရြာလုံးကို လန႔္ဖ်ပ္သြားေအာင္ ေအာ္ပစ္နိုင္တဲ့သူဆိုလို႔ ဒီရြာမွာ သာဝတစ္ေယာက္ပဲ ရွိတယ္။ ဧကႏၲ သာဝတစ္ေယာက္ သုသာန္ေက်ာင္းဘက္က ျပန္လာတာပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ …။ အဲဒီလို သခ်ဳႋင္းကုန္းကို ျဖတ္ေျပးလာရင္းက ငယ္သံငယ္ရင္း ပါေအာင္ သာဝ ေအာ္ဟစ္ခဲ့တာ ဒါ ပထမဆုံးအႀကိမ္မွ မဟုတ္ဘဲကိုး။
* * *
တျမန္ႏွစ္ မိုးအကုန္ ေဆာင္းဦးေပါက္ေလာက္ ျဖစ္မယ္ထင္တယ္။ အခ်ဳႋင္းကုန္းကို ျဖတ္ေျပးလာရင္း ငယ္သံငယ္ရင္း ပါေအာင္ ေအာ္ဟစ္လိုက္တဲ့ သာဝအသံေၾကာင့္ စမၸာနဂိုရ္တစ္ရြာလုံး အႀကီးအက်ယ္ ထိတ္လန႔္သြားခဲ့တယ္။ ဘာတဲ့လဲ့ … ဘယ္သူ ေျပာတာတဲ့လဲ၊ လႈိင္းႀကီး လာၿပီဆိုတာ … “တတိယလႈိင္း” ဆိုပဲ။
ဘယ္သူေျပာလဲ ေမးမေနနဲ႔။ သာဝ ေအာ္သြားတာ မၾကားဘူးလား၊ ျမန္ျမန္လုပ္၊ ေခ်ာင္းညာဘက္မွာ မိုးေတြ ညႇိဳ႕ေနၿပီ။ ရြာေအာက္ပိုင္းက ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့တို႔ေတာင္ ေကာက္လႈိင္းေတြ ေ႐ႊ႕ေနၿပီ။ တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ ေျပာရင္း စမၸာနဂိုရ္ တစ္ရြာလုံး ေကာက္လႈိင္းသယ္ၾက၊ တလင္းေျပးၾကနဲ႔ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ …။ တတိယလႈိင္း ဆိုတဲ့အသံကို တစ္ရြာလုံး ဘယ္သူမွ မၾကားခ်င္ေတာ့ဘူး။ မိုးဦးနဲ႔ မိုးလယ္မွာ လႈိင္းေတြ၊ ေရေတြ ႏွစ္ႀကိမ္ေတာင္ ႀကီးခဲ့လို႔ အိမ္ေခါင္မိုး တက္ၿပီး ေႁမြပါးကင္းပါးနဲ႔ အတူေနရ၊ ပ်ိဳးေတြ ျပန္ပစ္ရ၊ လယ္ေတြ ျပန္စိုက္ရနဲ႔ ဒုကၡသုကၡ ေရာက္ခဲ့ၿပီးၿပီ။ တစ္ရြာလုံး ေရသံလႈိင္းသံကို ဘယ္သူမွ ထပ္မၾကားခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ရိတ္သိမ္းခ်ိန္ ေရာက္ခါမွေတာ့ ဘယ္သူမွ ထပ္ၿပီး အျမဳပ္မခံနိုင္ေတာ့ဘူး။ လႈိင္းဆိုတာ လူမဟုတ္လို႔သာေပါ့။ နို႔မို႔မ်ား …။
ဆိုပါစို႔ …။ အဲဒီ ညက တတိယလႈိင္း ဆိုတဲ့အသံေၾကာင့္ စမၸာနဂိုရ္ တစ္ရြာလုံး ေယာက္ယက္ခတ္ၿပီး ေျခကုန္လက္ပန္း က်သြားခဲ့တယ္။ အနိမ့္ပိုင္းက ေကာက္လႈိင္းေတြ အျမင့္ေ႐ႊ႕ရ၊ ေအာက္ဘက္က စပါးပုံေတြ အထက္ဘက္ေ႐ႊ႕ရ။ တစ္ရြာလုံး ဖတ္ဖတ္ေမာ သြားတယ္။ ေခ်ာင္းနား ဆင္းၿပီး ေရအေျခအေန ေစာင့္ၾကည့္ေနတဲ့ ဒူးႀကီးတို႔ဆီကလည္း လူလႊတ္ ေမးလိုက္တိုင္း ေရက ၿငိမ္လို႔ခ်ည္းပဲ ေျပာတယ္။ တျဖည္းျဖည္း စမၸာနဂိုရ္က လူေတြ စိတ္မရွည္ၾကေတာ့ဘူး။ ေနပါဦး၊ ဘယ္ေကာင္ ေျပာတာလဲကြ။ တတိယလႈိင္းႀကီး ဆိုတာ …။
အဲဒီ ည စမၸာနဂိုရ္ရြာသားေတြဟာ ေသာကနဲ႔ ေမာရတဲ့အထိ ေဒါသေတြ အလိပ္လိပ္ တက္ေတာ့တယ္။ စမၸာနဂိုရ္သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလေတာင္မွ မ်က္ေထာင့္ႀကီး နီရဲလာၿပီး ေျဖာင္းခနဲ တက္ေခါက္လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ …
“သြားေခၚစမ္း သာဝကို … သြားေခၚၿပီး ေျခာက္ေပါက္ထဲ ထည့္လိုက္စမ္း” ေျပာလိုက္တယ္။
အင္မတန္ ေျချမန္လက္ျမန္ရွိတဲ့ ေမာင္တင့္နဲ႔ ေဇာ္ထြီးက သာဝကို ကုပ္ဆြဲေခၚလာၿပီး ေျခာက္ေပါက္ထဲ ထည့္ေတာ့ သာဝရယ္ ေအာ္လိုက္တာေလ၊ သာဝ အေအာ္ရပ္ေတာ့မွ ေအာင္ဘုနဲ႔ ထြန္းအံ့က ေသေသခ်ာခ်ာ စစ္ေတာ့တာ။
သာဝ အဆိုကေတာ့ တတိယလႈိင္းအေၾကာင္း ေျပာတာ သူ မဟုတ္ပါဘူးတဲ့။ ကိုဟန္တင္ ဆိုလား၊ ဟာဗားနား ေဆးျပင္းလိပ္ ခဲထားတဲ့ ပါေမာကၡႀကီးက ေျပာတာပါတဲ့။ ဒါဆို အဲဒီ ကိုဟန္တင္ ဆိုတဲ့လူ သြားေခၚစမ္းဆိုေတာ့ ကိုဟန္တင္ကို သူ မသိပါဘူးတဲ့။ ကိုဟန္တင္တို႔၊ ေတာဖလားတို႔ ေရးတဲ့စာေတြကို သုသာန္ေက်ာင္းက ကပၸိယ စိန္ေပါက္က ဖတ္ၿပီး သူ႔ကို ျပန္ေျပာျပတာပါတဲ့။ အစကေတာ့ တတိယလႈိင္းကို စေျပာတာ “ေတာဖလား” ပါတဲ့။ ေနာက္မွ ကိုဟန္တင္က ေျပာတာတဲ့။ ဒါေပမယ့္ ကိုဟန္တင္ ေျပာတာနဲ႔ ေတာဖလား ေျပာတာနဲ႔ မတူဘူးတဲ့။ ကိုဟန္တင္ ဆိုတာကလည္း ယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ ႀကီးေတာ္တို႔ အိမ္က ခ်ိဳကုပ္နဲ႔ ခ်ိဳေထာင္နဲ႔ ေဝွ႔ခတ္ တိုးတိုက္ကုန္ၿပီလို႔ ေျပာခဲ့တဲ့လူပါပဲတဲ့။
သာဝ ေျပာတာေတြကို သူႀကီးေအာင္ဗလက နားေထာင္ၿပီး စိတ္တိုသထက္ တိုလာတယ္။ ဒီေကာင္ အစကတည္းက “မ႐ူးမေကာင္း” ဆိုတာလည္း တစ္ရြာလုံး အသိ။ သူႀကီး စိတ္တိုတိုင္း “နားပန္က်င္း” ေနရျပန္ရင္လည္း သာဝ အ႐ုိးနဲ႔အေရပဲ က်န္ေတာ့မယ္။
“ကိုင္း … သြားေခၚစမ္းကြာ … သုသာန္ေက်ာင္းက ကပၸိယစိန္ေပါက္ ဆိုတဲ့ လူကို”
ဒါမ်ိဳးဆို အလြန္ဖင္ေပါ့တဲ့ ေမာင္တင့္နဲ႔ ေဇာ္ထြီးက ထလိုက္ေတာ့ ေအာင္ဘုက သူလည္း လိုက္မယ္ ဆိုၿပီး ထလိုက္သြားတယ္။ ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့က သူႀကီး မ်က္ႏွာရိပ္ မ်က္ႏွာပဲ လွမ္းၾကည့္လိုက္ၿပီး စိန္ေပါက္တြက္ ေျခာက္ေပါက္တစ္ခု အသင့္ လုပ္ထားလိုက္တယ္။ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြလည္း ပြဲေကာင္းၾကည့္ရေတာ့မယ္ ဆိုၿပီး ေစာင့္စားေနခဲ့ၾကတယ္။
ေဟာ … လာၿပီ။
ကြမ္းႏွစ္ယာညက္ေလာက္ အၾကာမွာ ရြာသားေတြ ၾကားကေန တိုးေဝွ႔ျဖဲခြဲၿပီး လူတစ္ေယာက္ ဝင္လာတယ္။ အသားညိဳညိဳ၊ မ်က္မွန္ထူထူ၊ မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္နဲ႔ အသက္ ၄၀ အရြယ္ လူတစ္ေယာက္ ဝင္လာတယ္။ သူ႔ႏွာေခါင္းေပၚ ေလွ်ာက်ေနတဲ့ မ်က္မွန္ထူထူႀကီးက လြဲရင္ သူ႔ပုံစံက စမၸာနဂိုရ္သားေတြနဲ႔ သိပ္မထူးပါဘူး။ သိတဲ့အတိုင္း … ဒီမွာက ဒီလို ပုလင္းဖင္ကြဲေလာက္ မ်က္မွန္ႀကီးကို ဘယ္သူမွ မတပ္ခဲ့ၾကဘူး။ ရြာသားေတြက သူႀကီးရဲ႕ ေဒါသအိုး ေပါက္ကြဲထြက္မယ့္ အခ်ိန္ကို ငံ့လင့္ေနတုန္းမွာပဲ သူႀကီးဆီက အသံထြက္ မလာဘဲ ထူးဆန္းလွစြာ မ်က္မွန္ႀကီးဆီက အသံထြက္လာခဲ့တယ္။
“ဦးေလး ေအာင္ဗလ မဟုတ္လား … ကြၽန္ေတာ္ ဦးေလး သူငယ္ခ်င္း ကိုဆင္ေပါက္ သားေလ”
“ေဟ …”
ေအာက္လင္းမီးေရာင္ထဲ စိန္ေပါက္ မ်က္ႏွာကို ထင္းထင္းျမင္ဖို႔ စူးစိုက္ၾကည့္ေနတဲ့ သူႀကီး မ်က္ႏွာႀကီး အဲဒီ တစ္ခြန္းနဲ႔ပဲ ဝင္းခနဲ လက္သြားတယ္။ ထင္ေတာ့ထင္သား။ လက္စသတ္ေတာ့ ဆင္ေပါက္သား ကိုး။
ကိုစိန္ေပါက္ ေျပာတာကေတာ့ တတိယလႈိင္း ဆိုတာ စမၸာနဂိုရ္ ေရႀကီးတာကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူးတဲ့။ အယ္ဗင္ ေတာ္ဖလာက လႈိင္းသုံးလႈိင္း အေၾကာင္း စေျပာခဲ့ၿပီးေနာက္မွ ဟားဗက္တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ ဟန္တင္တန္က တတိယလႈိင္းအေၾကာင္း ေျပာတာပါတဲ့။ အဲဒီ ဧရာမပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြရဲ႕ အင္မတန္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္တဲ့ ေဟာခ်က္ေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ “စာေတာ္ျပန္” ေတြက အေသအခ်ာ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး သူတို႔ အနက္ေပါက္သလို ျဖည့္စြက္မြမ္းမံ ျပန္ဆိုပါသတဲ့။ အဲဒါကို ကပၸိယ စိန္ေပါက္က ေစာင့္ဖတ္ၿပီး သာဝေရွ႕ လႊတ္ခနဲ ေျပာမိရာက ခုလို အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္ခဲ့ရတာ ပါတဲ့။ လႈိင္းဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ပညာရွင္ႀကီးေတြက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ပိုင္းျခား သုံးသပ္ၿပီး ေျပာတာပါတဲ့။
ကိုစိန္ေပါက္ ေျပာလိုက္တာက တစ္မ်ိဳး၊ သာဝ နားလည္သြားတာက တစ္မ်ိဳး ျဖစ္တာဟာ “ပါရာဒိုင္း” ေ႐ႊ႕သြားတဲ့ သေဘာပါပဲတဲ့။ ဒါမ်ိဳး ကမ႓ာမွာ မဆန္းေတာ့ပါဘူး။ စမၸာနဂိုရ္မွာသာ ဆန္းေနတာပါတဲ့။ သို႔ေသာ္ ကမ႓ာ ဆိုေပမယ့္လည္း ကမ႓ာဟာ စမၸာနဂိုလို ရြာႀကီးတစ္ရြာ ျဖစ္ေနပါၿပီတဲ့။ ဂလိုဘယ္ေခတ္မွာ ကမ႓ာဟာလည္း “ဂလိုဘယ္ဘဲလိခ်္” ဆိုလား ျဖစ္သြားပါၿပီတဲ့။
စိန္ေပါက္က “ဂလို” ေျပာလိုက္တာကို သူႀကီးနဲ႔ ရြာသားေတြက ႐ုတ္တရက္ နားမလည္ လိုက္ေပမယ့္ စကားလုံး မ်က္လွည့္ဆရာေတြရဲ႕ လက္ထဲမွာ “ေဟ့ ... ကမ႓ာႀကီးဆိုတာ တို႔ စမၸာနဂိုရ္လို ရြာႀကီးတစ္ရြာ ဆိုပဲကြ” လို႔ ကိုယ့္ေမြးရပ္ ဇာတိေျမအတြက္ ကိုယ္စီ ကိုယ္စီ အားမနာတမ္း ဂုဏ္ယူလိုက္ၾကၿပီး ေမာေမာနဲ႔ ျပန္အိပ္ခဲ့ၾကတယ္။ သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလကေတာ့ ေျပာလိုက္ေသးတယ္။
“ေအးပါ ... ေမာင္စိန္ေပါက္ရာ … ေနာက္ဆို မင္း ဖတ္ထား မွတ္ထားတာေလး ျပန္ေျပာခ်င္ရင္ တို႔ရြာက ဥပုသ္ေက်ာင္းကို လာခဲ့ပါကြာ ... သာဝေရွ႕ေတာ့ အထူးအဆန္းေတြကို အရမ္းအရမ္း မေျပာလိုက္ပါနဲ႔”
သူႀကီးရဲ႕ အဲဒီ စကားတစ္ခြန္းတည္းနဲ႔ ကပၸိယ စိန္ေပါက္ဟာ စမၸာနဂိုရ္မွာ ေတာ္ေတာ္ လူရာဝင္သြားတယ္။ သူႀကီးရဲ႕ ေျခာက္ေပါက္ကို ျပန္လည္ ေနရာ ခ်ထားေနတဲ့ ေမာင္တင့္၊ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔က စိန္ေပါက္ရဲ႕ မ်က္ႏွာကို အထင္ႀကီး ေလးစားတဲ့ မ်က္လုံးေတြနဲ႔ ၾကည့္လိုက္တယ္။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔ သုံးေယာက္စလုံးက ထစ္ခနဲရွိ တုတ္ဆြဲ ဓားဆြဲ ဗလအားကိုး မိုက္လြန္းလို႔ သူႀကီးက အသာေခ်ာ့ၿပီး လက္သပ္ ေမြးထားတာ။ ဗလႀကီး ေခါင္းေသး ဆိုေပမယ့္ သူတို႔လည္း လူရာဝင္ခ်င္ၾကတယ္။ တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ ငေသာင္း ထန္းတဲမွာခ်ည္း အခ်ိန္ကုန္တာနဲ႔ စာရင္ ကိုစိန္ေပါက္ဆီ တပည့္ခံရ ေကာင္းမလား စဥ္းစားၾကတယ္။ သူတို႔အတြက္ စိန္ေပါက္က “ဟီး႐ုိး”။
* * *
စိန္ေပါက္ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလတို႔ရဲ႕ သူငယ္ခ်င္း ကိုဆင္ေပါက္ရဲ႕ တစ္ဦးတည္းေသာ သားပဲ။ သူ႔အေဖ ကိုဆင္ေပါက္က သား စိန္ေပါက္ကို စမၸာနဂိုရ္ ရြာေက်ာင္းမွာ ေလးတန္းအထိ “တန္းကုန္”ေအာင္ ထားခဲ့ၿပီး လိမၼာေအာင္၊ ယဥ္ေက်းေအာင္ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘိတ ေက်ာင္းမွာ နမကၠာရ၊ ပရိတ္ႀကီး၊ ရတနာေ႐ႊခ်ိဳင့္၊ အတြင္းေအာင္ျခင္း၊ အျပင္ေအာင္ျခင္း စတာေတြ သင္ၾကားေစခဲ့တယ္။ ဦးပၪၨင္းေလး ဣႏၵာဝႆကလည္း ဆရာေတာ္ ခိုင္းတဲ့အတိုင္း စိန္ေပါက္ကို ကိုယ္ဖိရင္ဖိ သင္ေပးတယ္။ သၿဂဳႋဟ္ကိုးပိုင္း တက္မယ့္အခ်ိန္လည္း ေရာက္ေရာ စိန္ေပါက္လည္း ရြာကေန ထြက္ေျပးသြားေရာ ဆိုေတာ့ သူ႔အေဖ ကိုဆင္ေပါက္ဟာ အႀကီးအက်ယ္ ေဒါသူပုန္ထခဲ့တယ္။ စိန္ေပါက္ တစ္ေယာက္ ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ပညာ ဆက္သင္သလား၊ မသင္ဘူးလား အေသအခ်ာ မသိရေပမယ့္ ၿမိဳ႕ေပၚမွာပဲ အိုးအိမ္ထူ၊ အိုးအိမ္ပ်က္ ျဖစ္ခဲ့တာေတြကို ရြာက သဲ့သဲ့့ၾကားခဲ့ရတယ္။ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ နီးပါးၾကာလို႔ စိန္ေပါက္တစ္ေယာက္ ရြာျပန္ေရာက္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ သူ႔အေဖ ကိုဆင္ေပါက္ မရွိရွာေတာ့ဘူး။ လယ္ေတြ ကိုင္းေတြလည္း မရွိေတာ့တာနဲ႔ စိန္ေပါက္ဟာ စမၸာနဂိုရ္ ရြာကို ျပန္မလာ ျဖစ္ေတာ့ဘဲ သုသာန္ေက်ာင္းက သူ႔ဘေဒြး ဘုန္းႀကီးအိုႀကီး ဆီမွာပဲ ကပၸိယ လုပ္ေနေတာ့တယ္။
သုသာန္ေက်ာင္း ဆိုေပမယ့္ သဲပြက္၊ ႐ုိးဖ်ား၊ အုန္းပင္စု ရြာေတြနဲ႔ သူ႔ေဂါစကံနဲ႔သူ ရွိေနတာ တစ္ေၾကာင္း၊ သုသာန္ေက်ာင္းနဲ႔ စမၸာနဂို ရြာအၾကား သခ်ဳႋင္းကုန္းတစ္ခု ျခားေနတာ တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ စမၸာနဂိုရ္က လူေတြဟာ သုသာန္ေက်ာင္းဘက္ အေရာက္အေပါက္ နည္းတယ္။ သုသာန္ေက်ာင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးနဲ႔ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္ မကင္းတဲ့ သာဝ တစ္ေယာက္သာပဲ မၾကာမၾကာ သြားရာက ကပၸိယ စိန္ေပါက္နဲ႔ ရင္းႏွီးၿပီး မေထာ္မငန္း ျပန္ျပန္ ေအာ္ေနတာ။
ခက္တာက သာဝဟာ ငယ္ငယ္ကတည္းက ဝမ္းတြင္း႐ူး ဆိုေတာ့ကာ စိိန္ေပါက္ဟာ ထူးထူးဆန္းဆန္း တစ္ခုခု ေျပာလိုက္တယ္ ဆိုရင္ပဲ ခ်က္ခ်င္း သခ်ဳႋင္းကုန္းကို ျဖတ္ေျပးၿပီး ငယ္သံငယ္ရင္း ပါေအာင္ ေအာ္ေတာ့တာ။ တစ္ခါတည္း …
“ၿပိဳသြားၿပီ … ၿပိဳက်သြားၿပီ”
သာဝ ေအာ္ေျပးလာတာ ျမက္ရိတ္သြားရာက ျပန္လာတဲ့ ဒူးႀကီးတို႔ တစ္သိုက္က ၾကားလိုက္မိတာနဲ႔ ဦးပၪၨင္းေလး ဣႏၵဝႆရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္းဆီ ေျပးၾကတာေပါ့။ စမၸာနဂိုရ္မွာ ၿပိဳက်လုဆဲဆဲ အေဆာက္အဦ ဆိုလို႔ ဦးပၪၨင္းေလးရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္းပဲ ရွိတာ။ ဘုန္းႀကီး ဦးေသာဘိတ ပ်ံလြန္ေတာ္ မမူခင္ကတည္းက ဆြမ္းစားေက်ာင္း ျပင္ေပးဖို႔ သူႀကီး ေအာင္ဗလကို တဖြဖြ ေျပာေနခဲ့တာ။ ခု ဦးပၪၨင္းေလး လက္ထက္ ေရာက္ေတာ့လည္း မျပင္ျဖစ္ေသးဘူး။ တစ္ႏွစ္ ျပင္မယ္၊ တစ္ႏွစ္ ျပင္မယ္နဲ႔ ခုေတာ့ ျပင္ရင္လည္း ဘာမွ မထူးဘူး။ ျပန္ေဆာက္မွကို ျဖစ္ေတာ့မွာ။ အဲဒီေတာ့ ေျပာရရင္ ရြာမွာ ၿပိဳက်ေတာ့မယ့္ အေဆာက္အဦ ဆိုလို႔ ဆြမ္းစားေက်ာင္းပဲ ရွိေတာ့ ဒူးႀကီးတို႔က အဲဒီကို စိုးရိမ္တႀကီး ေျပးၾကည့္ၾကတာေပါ့။ မေရွးမေႏွာင္း ဆိုသလိုပဲ သူႀကီး လႊတ္လိုက္တဲ့ ေဇာ္ထြီးတို႔၊ ေအာင္ဘုတို႔လည္း ေရာက္လာေတာ့တာေပါ့။
ဆြမ္းစားေက်ာင္း ဘာမွ မျဖစ္ဘူး ဆိုတာလည္း ေသခ်ာေရာ ရြာကို ထိတ္လန႔္ေအာင္ လုပ္ခဲ့တဲ့ သာဝ တစ္ေယာက္တည္း သူႀကီးအိမ္က ေျခာက္ေပါက္ထဲ ဝင္ရပါေလေရာ။ သာဝ မ်က္ရည္လည္ရြဲနဲ႔ ျဖစ္ေနတာကို ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုက ၾကည့္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အားရေအာင္ ၾကည့္ေနေသးတယ္။
ၿပီးေတာ့မွ ေမးတယ္။
“ဆြမ္းစားေက်ာင္း ဘာမွ မျဖစ္ဘဲနဲ႔၊ ေနပါဦး … မင္းက ဘာၿပိဳလို႔ ေအာ္ေျပးတာလဲ”
“ဆြမ္းစားေက်ာင္း မၿပိဳပါဘူးဗ် … ၿပိဳတာက ဘာလင္တံတိုင္းပါဗ်”
“ေဟ … ဟုတ္လား … ဘာလင္တံတိုင္းႀကီး ဘယ္တုန္းက ၿပိဳသြားတာလဲ”
အမွန္ေတာ့ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔က ဘာတင္တံတိုင္း ဆိုတာ ဘယ္နားရွိလဲ ေသေသခ်ာခ်ာ သိတာ မဟုတ္ဘူး။ သာဝလို ဝမ္းတြင္း႐ူးက သိၿပီး၊ သူတို႔က မသိဘူးဆိုရင္ ညံ့ရာက်မွာ စိုးလို႔ ေမးမိေမးရာ ေလွ်ာက္ေမးေနတာ။ သာဝက ေျခာက္ေပါက္ထဲ ေနရတဲ့ေကာင္ ဆိုေတာ့ ႐ုိ႐ုိေသေသ ေျဖတာေပါ့။
“ဘာလင္တံတိုင္း ၿပိဳသြားတာ ဆယ္ …. ဆယ့္ရွစ္ႏွစ္ေလာက္ ရွိၿပီတဲ့ဗ်”
“နင့္ေမကလႊား … ဆယ့္ရွစ္ႏွစ္က ကိစၥ ခုမွ ဘာလို႔ ထေအာ္ေနတာလဲ” ေမးျမန္းေရာ။
“ဒါ … ဒါေတာ့ ဘယ္သိမလဲဗ် … ဖြတ္ကလိရာမက ဒါပဲ ေျပာေနတဲ့ဟာကို”
ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔ တစ္ေယာက္မ်က္ႏွာ တစ္ေယာက္ ၾကည့္လိုက္ၾကသည္။ ဘယ္သူလဲ “ဖြတ္ကလိရာမ” ဆိုတာ ဘယ္သူလဲ။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ ဧရာမ အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ေနတာကို ရိပ္မိတဲ့ ဒူးႀကီးက စဥ္းစဥ္းစားစားနဲ႔ ထင္ျမင္ခ်က္ ေပးလိုက္တယ္။
“ဖြတ္ကလိရာမ ဆိုတာ ႀကိဳးၾကာကြင္းက အင္ဒူစျမားရဲ႕ ေယာက္ဖ ကိုရာမ ေျပာတာ ျဖစ္မွာေပါ့”
အဲဒီ ေတာ့ ဇာတ္လမ္းက ပို႐ႈပ္ကုန္တယ္။ သူႀကီး အခ်ိန္မီ ေရာက္လာခဲ့ၿပီး ေမးေတာ့မွ ဖြတ္ကလိရာမ ဆိုတာ စိန္ေပါက္ ေျပာတာေတြကို သာဝက နားစြန္နားဖ်ား ၾကားၿပီး ထင္ရာျမင္ရာ ေလွ်ာက္ေအာ္ ေနတာလို႔ သိလိုက္ရတယ္။
“ကဲ … စိန္ေပါက္ ေခၚေခ်စမ္းကြာ” ဆိုေတာ့ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔ သုသာန္ေက်ာင္းဘက္ ေျပးရျပန္တယ္။
စိန္ေပါက္ ေရာက္လာေတာ့မွပဲ ဖြတ္ကလိရာမ ဆိုတာ အင္ဒူစျမား ေယာက္ဖ ကိုရာမ မဟုတ္ဘဲ နိုင္ငံေရးသိပၸံ ပါရဂူႀကီး ဖရန္စစ္ ဖူကာယားမား ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးလို႔ သိလိုက္ရတာ ။ အံမာ အဲဒီ ဧရာမႀကီးက တယ္စြမ္းသတဲ့။ သူႀကီးလည္း အံ့ဩလြန္းလို႔ မ်က္လုံးႀကီး ျပဴးၾကည့္ေနလိုက္တယ္။
စိန္ေပါက္ တစ္ေခါက္ လာလိုက္တာနဲ႔ မၾကားဖူးတာ တစ္ခါ ထပ္ၾကားရ၊ တစ္ခါ ဗဟုသုတ တိုးရ ဆိုေတာ့ သူႀကီး စဥ္းစားတယ္။ စိန္ေပါက္ကို ဥပုသ္ေက်ာင္းသာမက ရြာထဲမွာ အလႉအတန္း ရွိရင္လည္း လာဖို႔ ဖိတ္ထားရ ေကာင္းမလားေပါ့။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔ကလည္း စိန္ေပါက္ဆီ တပည့္ခံထားရင္ ေနာင္အခါ အခုထက္ပိုၿပီး လူရာဝင္မလား စဥ္းစားၾကသတဲ့။ ေဇာ္ထြီးက ေမာင္တင့္နဲ႔အတူ ၿမိဳ႕ေက်ာင္းမွာ ခုႏွစ္တန္းေလာက္အထိ ဒြတ္ဒက္ ႐ႊတ္ယွက္ လုပ္ခဲ့ဖူးေသး မဟုတ္လား။
ဒီလိုနဲ႔ ေမာင္တင့္၊ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔ သုံးေယာက္ဟာ ပညာရွိ စိန္ေပါက္ဆီမွာ တပည့္ခံဖို႔ အခြင့္အေရး ရသြားတယ္။ ဥပုသ္ေန႔တို႔၊ အလႉအတန္း ရြာထဲမွာ လုပ္တဲ့ေန႔တို႔ဆို သူတို႔သုံးေယာက္က စိန္ေပါက္ႀကီး အနားကကို မခြာေတာ့ဘူးတဲ့။ ေတာက္တဲ့ကပ္ ကပ္ၿပီး စိန္ေပါက္ ေျပာသမွ် လိုက္မွတ္ေနေတာ့တာ။ တခ်ိဳ႕ေန႔မ်ားဆို သုသာန္ေက်ာင္းပဲ သြားေနေတာ့တာ။ စိန္ေပါက္ ေရာက္မလာနိုင္တဲ့ ဥပုသ္ေန႔ေတြက်ေတာ့ ဥပုသ္ေက်ာင္းမွာ သူတို႔သုံးေယာက္က ေတာ္ေတာ္စြာ ဆိုပဲ။ ဒြတ္ဒက္ ႐ႊတ္ယွက္နဲ႔ ေျပာေနလိုက္တာမ်ား စမၸာနဂိုရ္ တစ္ရြာလုံးက ေငးၾကည့္ ေနရတာတဲ့။
တေလာကေတာ့ ဥပုသ္ေက်ာင္းကို စိန္ေပါက္ ေရာက္မလာနိုင္တဲ့ ေန႔တစ္ေန႔မွာ ေဇာ္ထြီးတို႔ သုံးေယာက္ သံလြင္ပင္ လက္လီလကၠား စပ္ေရာင္းတဲ့ ဖ႐ုိင္းမင္း အေၾကာင္း ေျပာတာ ေတာ္ေတာ္ နားေထာင္ ေကာင္းသတဲ့။ ဖ႐ုိင္းမင္း ဆိုလို႔ ေဇာ္ထြီးက သူ႔လူေတြကို …
“မင္းတို႔က ဖ႐ုိင္းမင္း … ဖ႐ုိင္းမင္း ဆိုၿပီး လူေတြ နား႐ႈပ္ေအာင္ မေျပာပါနဲ႔ကြာ” လို႔ ေျပာသတဲ့။
ေမာင္တင့္က “ဒါဆို ဖ႐ုိင္းမင္းကို ဘယ္လို ေျပာမလဲ” ဆိုေတာ့ …
ေဇာ္ထြီးက “ဖ႐ုိင္းဒ္ ဆိုတာ ေၾကာ္တာေလကြာ … ဖ႐ုိင္းဒ္မင္း ဆိုေတာ့ အေၾကာ္ေၾကာ္တဲ့သူ … အေၾကာ္သည္ေပါ့” လို႔ ေျပာလိုက္တယ္။
ဒါကို အားက်တဲ့ မ်က္လုံးေတြနဲ႔ ေငးၾကည့္ေနတဲ့ ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့က “ေဇာ္ထြီးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေတာင္ တတ္ေနမွပဲ” ဆိုၿပီး အထင္ႀကီး ေလးစားတဲ့မ်က္လုံးေတြနဲ႔ ျပဴးၾကည့္ ေနခဲ့သတဲ့။ အဲဒီေန႔က စိန္ေပါက္ ေရာက္မလာခဲ့ေပမယ့္ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြ ေကာင္းေကာင္းႀကီး ဗဟုသုတ ရသြားၾကတယ္ေလ။
* * *
“ျပားသြားၿပီ … အကုန္လုံး ျပားသြားၿပီ”
သခ်ဳႋင္းကုန္း ဘက္ကေန ရြာထဲ ေအာ္ေျပးလာတဲ့ သာဝကို ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့က ဆီးဖမ္းလိုက္ၿပီး သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလဆီ ေခၚသြားတယ္။ အမွန္က သူႀကီး စဥ္းစားေနတာ။ တစ္ခါတုန္းကလည္း သာဝက ၿပိဳသြားၿပီလို႔ ေအာ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆြမ္းစားေက်ာင္း မဟုတ္ခဲ့ဘူး။ ဘာလင္တံတိုင္းတဲ့။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ျပားသြားၿပီတဲ့။ ျပားသြားနိုင္တာလည္း ဒီရြာမွာ ဦးပၪၨင္းေလးရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္းပဲ ျဖစ္ရမယ္။ သာဝ ေရာက္လာေတာ့ ငိုသံပါႀကီးနဲ႔ ေျပာေတာ့တယ္။
“သူႀကီးေရ … ဒီတစ္ခါ ျပားသြားတာလည္း ဆြမ္းစားေက်ာင္း မဟုတ္ဘူးဗ် … ဒီတစ္ခါ ျပားသြားတာကေတာ့ ကမ႓ာႀကီးဗ်”
ကမ႓ာႀကီး လုံးေနတယ္လို႔ တစ္သက္လုံး သင္ၾကား မွတ္သားခဲ့တဲ့ သူႀကီးက ဘယ္လက္ခံနိုင္ပါ့မလဲ။ ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့ကလည္း လက္မေလွ်ာ့ဘူး။ သာဝကလည္း ဒီတစ္ခါ မခံဘူး။
“ကမ႓ာႀကီးဟာ ႐ုိက္ခ်က္ ၁၀ ခ်က္ေၾကာင့္ ျပားသြားတာပါ” လို႔ သာဝက ဆက္ေျပာေနေတာ့ သူႀကီးက လုံးဝ လက္မခံဘူး။
“နင့္ေမကလႊားတဲ့မွပဲ … တစ္သက္လုံး လုံးေနတဲ့ ကမ႓ာႀကီးဟာ ဆယ္ခ်က္မကလို႔ အခ်က္တစ္ရာပဲ ႐ုိက္႐ုိက္ နံျပား မဟုတ္ဘဲ ဘာလို႔ ျပားရမွာလဲ” ဆိုၿပီး သာဝကို ေျဖာင္းခနဲ နားရင္းအုပ္ပစ္ လိုက္တယ္။ သာဝက သူ႔နားထင္ကေလးသူ လက္ဝါးနဲ႔ အသာအုပ္ရင္း …
“အံမယ္ေလးဗ်ာ … ကြၽန္ေတာ္ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ” နဲ႔ ထုံးစံအတိုင္း လုပ္ျပန္တယ္။ ဒါျဖင့္ ဘယ္သူေျပာတာလဲ ဆိုေတာ့ …
“ဂ်ာနယ္လက္ေပြ႕ ေရာင္းတဲ့သူ …၊ ေနပါဦး သူ႔နာမည္က ႐ုတ္တရက္ ေမ့ေနလို႔၊ အဲဒီ လူက ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ကတည္းက ကမ႓ာမွာ 'တံတိုင္းေတြ ၿပိဳ၊ ဝင္းဒိုးေတြ ပြင့္' ခဲ့တာတဲ့၊ အဲဒါ ပထမ႐ုိက္ခ်က္တဲ့၊ ဪ ... ေျပာတဲ့လူ သတိရၿပီ။ ဂ်ာနယ္ လက္ေပြ႕ေရာင္းတဲ့ ဖ႐ုိင္းမင္းတဲ့”
အဲဒီလို ေျပာတာကိုပဲ ငေသာင္းရဲ႕ ထန္းတဲကေန ျပန္ေရာက္လာတဲ့ ေမာင္တင့္၊ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔က ၾကားသြားတယ္။ ဖ႐ုိင္းမင္း ဆိုတာ ဂ်ာနယ္ လက္ေပြ႕ေရာင္းသူ မဟုတ္ဘဲ ဂ်ာနယ္လစ္တစ္ဦး ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ သူ႔ရဲ႕နာမည္ကို တိုက္႐ုိက္ ျမန္မာမႈျပဳရင္ “အေၾကာ္သည္” လို႔ အဓိပၸါယ္ရေၾကာင္း ေဇာ္ထြီးက ေျပာတယ္။ အဲဒီမွာတင္ စိန္ေပါက္ကို အရင္ ဆရာတင္ခဲ့တဲ့ သာဝက သူ႔ေနာက္မွ ဆရာတင္ခြင့္ရတဲ့ ေဇာ္ထြီးဟာ သူ႔ထက္ေက်ာ္ၿပီး တတ္ေန သိေနရ ေကာင္းလား ဆိုၿပီး အႀကီးအက်ယ္ “ဒီဘိတ္“ လုပ္ေတာ့တယ္။ ေဇာ္ထြီးကေတာ့ ဖ႐ုိင္းမင္းကို အေၾကာ္သည္လို႔ ျမန္မာမႈ ျပဳလိုက္တဲ့အတြက္ စမၸာနဂိုရ္မွာ (စိန္ေပါက္က လြဲရင္) သူ႔ေလာက္ တတ္တဲ့လူ တစ္ေယာက္မွ မရွိေတာ့ဘူးဆိုတဲ့ မ်က္ႏွာမ်ိဳးနဲ႔ အေပၚစီးကေလ။
ကမ႓ာႀကီး ျပားသြားတယ္ ဆိုတာကို ဘယ္လိုမွ လက္မခံနိုင္ေတာ့ဘဲ သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလကေတာ့ “နားပူ” မခံနိုင္ေတာ့တဲ့ အဆုံး “သြားၾကစမ္း … သြားၾကစမ္း … သုသာန္ေက်ာင္း သြားၾကစမ္းကြာ” လို႔ သူ႔တပည့္ေတြကို ေမာင္းထုတ္လိုက္ေတာ့တယ္။
ေႏြဦးရာသီရဲ႕ တစ္ခုေသာေန႔ရက္မွာ ဦးပၪၨင္းေလး ဣႏၵာဝႆရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္းဟာ တအိအိ ၿပိဳက်သြားခဲ့တယ္။ အဲဒီေန႔မွာ သာဝကလည္း ငယ္သံငယ္ရင္း ပါေအာင္ မေအာ္ခဲ့ဘူး။ တစ္ရြာလုံးလည္း အထိတ္အလန႔္ မျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ဆြမ္းစားေက်ာင္းကေတာ့ ေျမေပၚမွာ အပုံလိုက္ ၿပိဳက် ပိျပားသြားခဲ့ၿပီ။
ဘာတင္တံတိုင္း ၿပိဳသေလာက္ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း မျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ကမ႓ာႀကီး ျပားသြားသေလာက္ ထိတ္လန႔္တၾကား မရွိခဲ့ဘူး။ စမၸာနဂိုရ္ကို အင္မတန္ သံေယာဇဥ္ႀကီးတဲ့ သူႀကီး ဦးေအာင္ဗလကေတာ့ အိုမင္းမစြမ္း ျဖစ္လာခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းႀကီး ၿပိဳသြားခဲ့တာကို စိတ္လက္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္ၿပီး …
“မင္းတို႔ လူငယ္ေတြ ၾကည့္လုပ္ၾကစမ္းပါဦးကြာ …” လို႔ စိန္ေပါက္၊ ေမာင္တင့္နဲ႔ ေဇာ္ထြီးတို႔ အဖြဲ႕ကို လႊဲအပ္လိုက္တယ္။
ေျပာရရင္ အဲဒီလို လႊဲအပ္လိုက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ ရွိတယ္။
ဆြမ္းစားေက်ာင္း ၿပိဳက်မသြားခင္ ေလးငါးလကတည္းက စမၸာနဂိုရ္က ကာလသား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ သုသာန္ေက်ာင္းက ကပၸိယ စိန္ေပါက္ရဲ႕ အႏၲေဝါသိက တပည့္ေတြ ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ စမၸာနဂိုရ္ရဲ႕ အစဥ္အဆက္ တစ္ခါမွ မၾကားခဲ့ဖူးတဲ့ စကားလုံးေတြကိုလည္း စမၸာနဂိုရ္ ကာလသားေတြ ကိုယ္တိုင္ လႈိင္လႈိင္ႀကီး သုံးစြဲေျပာဆို တတ္ေနၿပီ။ သူႀကီး ေအာင္ဗလတို႔လို လူႀကီးပိုင္းက ၾကားရတာ နားယားလွပါၿပီ ဆိုတဲ့ သိုးေဆာင္းလိုလို၊ ပါဠိလိုလို၊ ေပါရာဏလိုလို၊ မဂဓလိုလို ပၪၥလက္ဆန္ဆန္ စကားလုံးေတြကို သုံးစြဲေျပာဆို ေနၾကၿပီ။
ဒီေတာ့ သူႀကီး ေအာင္ဗလက “လုပ္ၾကည့္စမ္းလကြယ္” ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ “ၾကည့္လုပ္စမ္းပါ” လို႔ လႊဲအပ္လိုက္တာေလလား။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကပၸိယ စိန္ေပါက္က သူႀကီးေပးတဲ့ အာဏာနဲ႔ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြကို ဆြမ္းစားေက်ာင္း ေနရာမွာ လာေရာက္စု႐ုံးဖို႔ ဆင့္ေခၚလိုက္တယ္။ ေမာင္တင့္၊ ေဇာ္ထြီးနဲ႔ ေအာင္ဘုတို႔က ရြာဖ်ား ရြာဆုံး လိုက္လံံၿပီး “ဗ်ိဳးဟစ္” လိုက္တယ္။ ဟန္ေ႐ႊနဲ႔ ထြန္းအံ့က ေမာင္းတဒူဒူ ထုေပးတယ္။
ဆြမ္းစားေက်ာင္း ျပန္ေဆာက္ဖို႔ ကိစၥအတြက္ စု႐ုံးတာပဲလို႔ သိေနၾကတဲ့ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြက ေပါက္တူးေတြ၊ ဓားေတြ၊ တူရြင္းေတြ ကိုင္ဆြဲၿပီး ဆြမ္းစားေက်ာင္းဘက္ ေရာက္လာၾကတယ္။
လူေတာ္ေတာ္စုံၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ကပၸိယ စိန္ေပါက္က ပရိသတ္ေရွ႕မွာ မတ္တတ္ရပ္ၿပီး ေခ်ာင္းဟန႔္လိုက္တယ္။ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြက ဘယ္သူ ဝါးခုတ္ရမလဲ၊ ဘယ္သူ ဓနိပ်စ္ရမလဲ။ ဘယ္သူ တိုင္တြင္းတူးရမလဲ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကပၸိယ စိန္ေပါက္ တာဝန္ ေပးရင္ေတာ့ တို႔ဦးပၪၨင္းေလးေက်ာင္း ျပန္ေကာင္းဖို႔ ကိစၥ လုပ္ရေတာ့မွာပဲလို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနခဲ့ၾကသည္။ ဒါေပမယ့္ …
“စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားတို႔ … ဘာလင္တံတိုင္းႀကီး ၿပိဳက်သြားခဲ့ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္နီးပါး အၾကာမွာ ကမ႓ာႀကီးဟာ ျပားသြားၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဦးပၪၨင္းေလးရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္း ၿပိဳက်သြားခဲ့တာဟာ မဟာၿပိဳကြဲမႈႀကီးလို႔ မဆိုနိုင္ပါဘူး”
ကပၸိယ စိန္ေပါက္ရဲ႕ နိဒါန္းစကား ၾကားလိုက္ရေတာ့ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြက “မဟာၿပိဳကြဲမႈလို႔ ဘယ္သူ ေျပာလိုက္ပါလိမ့္” ဆိုၿပီး ဇေဝဇဝါ ျဖစ္သြားခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကပၸိယ စိန္ေပါက္က အာေပါင္အာရင္း သန္သန္နဲ႔ ဆက္ေျပာေနတာကို နားေထာင္ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဆက္ၿပီး နားေထာင္ေနၾကတယ္။
ဆြမ္းစားေက်ာင္း ၿပိဳသြားတာဟာ မဟာၿပိဳကြဲမႈႀကီးလို႔ မဆိုနိုင္ေပမယ့္ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြ အဖို႔ေတာ့ “စိန္ေခၚမႈ” ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ဆြမ္းစားေက်ာင္း ျပန္ေဆာက္ဖို႔ ကိစၥအတြက္ “တက္ကနိုလိုဂ်ီ” အသစ္၊ “နည္းဗ်ဴဟာ” အသစ္ေတြ ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုေၾကာင္း ဩဝါဒစကား စေျပာတယ္။ သူ႔စကားကို ေမာင္တင့္နဲ႔ ေဇာ္ထြီးက ေထာက္ခံတယ္။ ျပန္ေဆာက္ဖို႔ ကိစၥကို အိုင္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီသစ္နဲ႔ “ဦးေႏွာက္ မုန္တိုင္းဆင္” နိုင္ဖို႔ လိုေၾကာင္း ေမာင္တင့္က ေျပာလိုက္တယ္။ ဟုတ္တယ္၊ ဒီကိစၥက “စပိ” ျမန္မွ ျဖစ္မယ္လို႔ ေဇာ္ထြီးက ေျပာတယ္။ ေဇာ္ထြီးကို ၾကည့္မရတဲ့ သာဝက ပရိသတ္ထဲကေန ထၿပီး “ေဟ့ … မင္းတို႔ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေျပာကြာ” လို႔ သတိေပးလိုက္တယ္။ ေအာင္ဘုက ေက်ာင္းႀကီး ၿပိဳက်သြားတာဟာ “ကိစၥေကာင္း” မဟုတ္သလို၊ “ကိစၥဆိုး” လည္း မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ရြာသားအားလုံးက ျပန္လည္ ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္ဖို႔ “တိမ္းၫြတ္မႈ” ရွိတယ္ဆိုရင္ စမၸာနဂိုရ္ရဲ႕ “ပတိ႐ူပ အနာဂတ္” ကို မုခ်ေတြ႕ရဖို႔ ေသခ်ာလွတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာတယ္။ ဒါကို စိတ္မရွည္နိုင္ေတာ့ဘဲ ငေသာင္းက ထတဲ့ၿပီး …
“ေဟ့ ေအာင္ဘု … မင္း သမူဟျဖစ္ေအာင္ သေခၤပေျပာကြာ … ငါတို႔က ထန္းတဲက ဘိဇနက္ကို ဖ်က္ၿပီး လာရတာကြ … ဂလိုဘယ္ေခတ္မွာ ေနာလိတ္ကို ရွဲလုပ္တယ္ဆိုတာ အက္ပိဖနီျဖစ္ဖို႔ လိုသလို … လိုတိုရွင္း ျဖစ္ဖို႔လည္း လိုသကြ …. လိုတိုရွင္း စာအုပ္ေတြ ရွာဖတ္ကြာ”
ေအာင္ဘု ႐ုတ္တရက္ ေၾကာင္ၿပီး မတုံ႔ျပန္နိုင္ေသးခင္း ထြန္းအံ့က ဝင္ထိန္းလိုက္တယ္။
“မေလာၾကပါနဲ႔ကြာ … ဒီကိစၥဟာ ဒိုင္မင္းရွင္းစုံမွ ဂလိုဘယ္ဆပ္ပလိုင္းခ်ိန္းထဲက ကီးပေလယာေတြဟာ ပေရာဂ်က္ ေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္ မဟာတိမ္းၫႊတ္မႈနဲ႔ ဦးေႏွာက္ကို ဆြရမွာ မဟုတ္လား”
“ဆြမွာျဖင့္ ျမန္ျမန္ဆြကြာ … ငါ့လယ္ထဲမွာေတာ့ ေကာက္ဆြတို႔၊ ထြန္ျခစ္တို႔ အစုံရွိတယ္။ ဘယ္သူ႔ေခါင္း ဘယ္ေလာက္႐ႈပ္႐ႈပ္ ငါ့ေကာက္ဆြနဲ႔ ဆြလို႔ျဖစ္ရင္ လာယူ”
ဒူးႀကီးက ဘုမသိ ဘမသိ ဝင္ေျပာေတာ့ “ဒီေကာင္ ေျခာက္ေပါက္ထဲ ေရာက္ေတာ့မွာပဲ” လို႔ တခ်ိဳ႕က စိုးရိမ္သြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထြန္းအံ့ ကိုယ္တိုင္လည္း သူ႔စကားသူ နားလည္ပုံမရေသးဘူး။
ဒီလို …. နဲ႔။
တူရြင္း၊ ဓား၊ ေပါက္တူး စတဲ့ ရရာလက္နက္ကိရိယာေတြ ကိုင္ဆြဲလာတဲ့ စမၸာနဂိုရ္ ရြာသားေတြဟာ တစ္ေန႔တစ္ေန႔ “ေတာက္ေျပာင္” ၊ “ခမ္းနား”၊ “ဆန္းျပား”၊ “ႀကီးက်ယ္” တဲ့ ဧရာမ စကားလုံးႀကီးေတြကို နားေထာင္ရင္း အားအင္ေတြ ကုန္ခန္းလာခဲ့တယ္။ ညေန ေနဝင္ရီတေရာ ဆိုရင္ မူးမူးေဝေဝနဲ႔ အိမ္ျပန္လာခဲ့တယ္။ ေန႔ေတြ ရက္ေတြ ကုန္လြန္ခဲ့ေပမယ့္လည္း ဝါးတစ္လုံး မခုတ္ရေသးဘူး။ ဓနိတစ္ရြက္ မပ်စ္ရေသးဘူး။ တိုင္းတြင္းတစ္တြင္း မတူးရေသးဘူး။ ႏွီးတစ္စိတ္ မျဖာရေသးဘူး။ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ သူတို႔အသက္ေတြ ႀကီးရင့္လာခဲ့ေပမယ့္ ဆြမ္းစားေက်ာင္း ျပန္ေဆာက္ဖို႔ အလုပ္မစနိုင္ေသးဘူး။
“စကားလုံး” ေတြနဲ႔ ေဆာက္လို႔ ရနိုင္မွေတာ့ ဦးပၪၨင္းေလးရဲ႕ ဆြမ္းစားေက်ာင္းဟာ ေဝဇယႏၲာ နန္းျပသာဒ္ေလာက္ ျဖစ္ေရာေပါ့။ ခုလို အျပားလိုက္ႀကီး ပုံၿပီး ဘယ္ဇာတ္ေမ်ာ ေနေတာ့မလဲ။
ေမာင္ရင့္မာ (ေက်ာင္းကုန္း)
ေ႐ႊအျမဳေတ၊ မတ္၊ ၂၀၀၇။
No comments:
Post a Comment