Jun 25, 2017

နမ္းမွာလား . . .ေမာင္ရဲ႕ . . . ေမႊးတယ္ရွင္

" နမ္းမွာလား . . .ေမာင္ရဲ႕ . . . ေမႊးတယ္ရွင္ "
==========================

                                          #ႏုႏုရည္(အင္း၀)

( ခိုင္စပယ္ေဆာင္ေရွ႕။ ေသာၾကာေန႔. ညေန ငါးနာရီ.)
သြားေတာ့ေလ … ေမာင္… ၊ မိတာ အေဆာင္ေပၚ တက္ေတာ့မယ္”
... “ခဏေလးပါ မိတာရယ္၊ ငါးနာရီေတာင္ မခြဲေသးပါဘူး”
ဟုတ္ဘူးေလကြာ… ေမာင္ကလဲ။ ဒီမွာ မိတာ ေရလဲ မခ်ိဳးရေသးဘူး။ အ၀တ္အစားလဲ မထည့္ရေသးဘူး။ ေတာ္ၾကာေန လာေတာ့မွာ”
ဟင့္အင္းကြာ။ ဆယ္မိနစ္… ဆယ္မိနစ္။ ေနာက္ထပ္ ဆယ္မိနစ္ မတာ ေနရဦးမယ္။ ေျခာက္နာရီထုိးမွ လာမွာကိုမ်ား။ ခုမွ အေစာၾကီး ရွိေသးတယ္”
ခက္လုိက္တာ ေမာင္ရယ္။ မိတာ ဘာမ်ား တတ္ႏုိင္ဦးမွာလဲ။ မိတာ လက္ကို အတင္းဆုပ္ထားတဲ့ ေမာင့္မ်က္ႏွာကို မိတာ ၾကည့္ရင္း သက္ျပင္းပဲ ခ်ရေတာ့တယ္။ တစ္ေနကုန္ ကလပ္စ္လစ္ၿပီး ေလွ်ာက္လည္ရတာေတာင္ မ၀ေသးဘူးလား ေမာင္ရဲ႕လုိ႔ မိတာ မေမးရက္ေတာ့ပါဘူး။ မိတာလဲ ေမာင့္လုိပဲ ခံစားေနရလို႔ေပါ့။ ခဏေလး ျဖစ္ျဖစ္ ေမာင္နဲ႔ ေနခ်င္ေသးလုိ႔ေပါ့။
ေသာၾကာေန႔ကို ေမာင္မုန္းတယ္ကြာ။ ဘယ္ေတာ့မ်ားမွ ေမာင္တုိ႔ႏွစ္ေယာက္ စေန၊ တနဂၤေႏြေတြကို ေလွ်ာက္လည္ရမွာပါလိမ့္။ သူမ်ားေတြဆို..”
အို… ေမာင္ကလဲကြာ မၾကာေတာ့ပါဘူး။ တစ္ႏွစ္ပဲ လုိေတာ့တာဥစၥာ။ မိတာတို႔ က်န္တဲ့ရက္ေတြလဲ ေတြ႕ေနရသားနဲ႔။ မေကာင္းဘူးေလ ေမာင္ရဲ႕။ သူတုိ႔က မိတာကို အားလံုး တာ၀န္ယူထားေတာ့….”
မိတာမ်က္ႏွာ ခ်က္ခ်င္းညွိဳးက်ၿပီး မ်က္ရည္၀ုိင္းျပန္ေတာ့လဲ ေမာင့္ခမ်ာ သနားစရာ။
ေအးပါကြာ.. ဟုတ္ပါတယ္။ မိတာကို ေမာင္မခြဲႏုိင္လို႔ပါ။ စေန၊ တနဂၤေႏြ ႏွစ္ရက္လံုးက တစ္ေယာက္တည္း သိပ္ေယာင္တာ မိတာရ။ ဘယ္သြားၿပီး ဘယ္လာရမွန္းလဲ မသိဘူး”
ရုတ္တရက္ မိတာ ဆြံ႕အသြားသလို ျဖစ္ၿပီး ျပန္မေျပာႏိုင္ဘဲ အျပစ္ကင္းစင္တဲ့ ေမာင့္မ်က္လံုးေတြကို မိတာ ၀မ္းပန္းတနည္း ၾကည့္မိတယ္။ ေမာင္… မိတာရဲ႕ ေမာင္။
ကဲ သြားေတာ့။ မ်က္ရည္ေလး ကလယ္ ကလယ္နဲ႔ ဟင္း။ ေတာ္ၾကာ ခုေန ဦးေလးၾကီး လာေခၚတာနဲ႔ တုိးေနမွ သူ႕တူမကို ႏွိပ္စက္ေနရသလားဆိုၿပီး ကိုယ့္ကို ရုိက္ခံထိေနဦးမယ္”
ေတာ္ပါေတာ့ ေမာင္ရယ္ ေတာ္ပါေတာ့။ က်လုဆဲဆဲ မ်က္ရည္ကို မိတာ သိမ္းၿပီး မ်က္ႏွာကိုျပင္လုိ႔၊ မိတာကို ေနာက္ေျပာင္စိတ္ သက္ေစတဲ့ ေမာင့္လက္ေတြကို ဖ်စ္ညွစ္ ႏႈတ္ဆက္လိုက္တယ္။
တနင္းလာေန႔ ေစာင့္ေနေနာ္ ေမာင္။ ေမာင့္ကို မိတာ အခ်စ္ဆံုး”
လွစ္ခနဲ မိတာ အေဆာင္ေပၚကို ေျပးတက္ခဲ့တယ္။ ေမာင္မိတာကို ေနာက္ေန႔ ေငးၾကည့္ေနလိမ့္မယ္။ အခန္းတံခါးကို အျမန္ဖြင့္၀င္ရန္း စားပြဲတင္ နာရီေလးကို လွမ္းၾကည့္မိတယ္။ ငါးနာရီခြဲၿပီးၿပီ။ အိပ္ရာေပၚကို ပစ္လွဲၿပီး ေမာင့္ကို တလို႔ေနခ်ိန္ မရေတာ့ပါဘူး ေမာင္ရယ္။ က်ခ်င္ေနတဲ့ မ်က္ရည္ေတြကုိ ေရနဲ႔အတူ ေရာခ်ိဳးပစ္လုိက္တယ္။ ေခါင္းေလွ်ာ္ပစ္လုိက္တယ္။ ေမာင္ၾကိဳက္တယ္ဆိုတဲ့ တရုတ္ သာတီးသရီး ေခါင္းေလွ်ာ္ရည္ မ်ားမ်ားနဲ႔ေလ။
မ်က္ႏွာကို ေမႊးသင္းေနေအာင္၊ လည္ပင္းနဲ႔ နားရြက္ေလးေတြ ေမႊးသင္းေအာင္ မိတ္ကပ္ပါးပါးကို အႏွံ႕အျပား ပြတ္လိမ္းလုိက္။ ခုတင္ေအာက္က ေသတၱာ ဆြဲထုတ္လိုက္၊ ယပ္ေတာင္ တဖ်ပ္ဖ်ပ္ ခတ္လိုက္၊ နာရီ ၾကည့္လုိက္နဲ႔ လုပ္ေနတဲ့ မိတာကို ခရီးသြားေနတဲ့ ၾကိဳင္ေလးသာ ရွိရင္ေတာ့ တစ္ဘက္ ခုတင္ေပၚကေန “အင္း… ဒုကၡ ဒုကၡ” လို႔ ညည္းညဴေပလိမ့္မယ္။ ၾကိဳုင္ေလးလဲ နက္ျဖန္ေလာက္ေတာ့ ျပန္ေရာက္လိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ ဒီတစ္ခါ သံုးရက္တည္းလို႔ ေျပာသြားတာပဲ။
ခရီးေဆာင္ အိတ္အေသးေလးထဲကို အက်ႌႏွစ္စံုထည့္။ မိတ္ကပ္၊ ေပါင္ဒါ၊ ႏႈတ္ခမ္းနီဘူးထည့္။ သြားတုိက္ေဆး၊ သြားပြတ္တံထည့္၊ လိုအပ္တဲ့ တျခား ပစၥည္းေလးေတြေရာ အားလံုးထည့္ၿပီး အိတ္ဇစ္ကို ဆြဲပိတ္လိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ အေဆာင္ေအာက္က နားယဥ္ေနတဲ့ ကားဟြန္းသံကို မိတာ ၾကားရတယ္။ တဆက္တည္းမွာပဲ….
တာတာေရ ဦးေလး လာၿပီ”
လာၿပီ လာၿပီ ခဏေလး”
ဦးေလး လာၿပီတဲ့။ တစ္ကိုယ္လံုး ေမႊးၾကိဳင္သင္းပ်ံ႕ေနတဲ့ မိတာ၊ မွန္ထဲကို ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ ၾကည့္လုိက္တယ္။ မိတ္ကပ္ပါးပါး ႏႈတ္ခမ္းရဲရဲနဲ႔ ဆယ့္ကိုးႏွစ္အရြယ္ မိန္းမေခ်ာေလး တစ္ေယာက္က ေက်ာက္စိမ္းနားဆြဲ ရွည္ရွည္ေလးကို ခါရမ္းၿပီး မိတာကို ျပန္ၾကည့္ေနတယ္။ ေမာင္ခ်စ္တဲ့ တာတာ၀င္းဆုိတဲ့ ေကာင္မေလးရဲ႕ လူတကာ ေငးၾကည့္ရတဲ့အလွ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လုိ ေျပာမလဲ။ မိတာနဲ႔ ေမာင့္ဘ၀ကို အဆင္ေျပ ေခ်ာေမာေစမယ့္ အလွ။
အဖိုးတန္ အေဆာင္အေယာင္ အျပင္ေတြနဲ႔ တစ္ကိုယ္လံုး စိမ္းျမေနတဲ့ မိတာကို အေဆာင္ေရွ႕မွာ ရပ္စကားေျပာေနတဲ့ လူေတြ အကုန္လံုးက ၀ိုင္းၾကည့္ေနၾကတယ္။ အားက်တဲ့ အၾကည့္ေတြ၊ မနာလိုတဲ့ အၾကည့္ေတြ၊ ဟဲ ဟဲ အၾကည့္ခံရတဲ့ မိတာ ၾကည္ႏူးလိုက္ပါ့မယ္ေလ။
ကားတံခါးကို မိတာ ဆြဲဖြင့္ၿပီး ၀င္လိုက္တာနဲ႔ ကားလက္ကုိင္ရဲ႕ ေနာက္မွာ ခပ္တည္တည္ၾကီး ထုိင္ေနတဲ့ မိတာတုိ႔ အေဆာင္ပိုင္ရွင္က စၿပီး မိတာ သူငယ္ခ်င္းေတြထိ အားလံုး ရွိန္းၾကတဲ့၊ ထိပ္ေျပာင္ေျပာင္၊ ဗိုက္ရႊဲရႊဲ၊ အသားမည္းမည္း မိတာရဲ႕ ဦးေလးက ကားကို ခ်က္ခ်င္းထြက္တယ္။ မိတာက ကုပ္ကုပ္ကေလး။ ဦးေလးကို ေၾကာက္ရြံ႕ရုိေသတဲ့ ပုံစံက အျပည့္။ ကားက မညီမညာ ေျမနီလမ္းကေလးထဲမွာ တလိမ့္လိမ့္၊ တလူးလူး လႈပ္ခါေနသလို မိတာ ရင္ထဲမွာလဲ ထံုးစံအတုိင္း ထိတ္ခနဲ လႈပ္ခါရျပန္ၿပီ။ ေျမနီလမ္းအထြက္ ကားလမ္းမၾကီး အေရာက္၊ ကားေကြ႕ဖုိ႔ ေစာင့္ရတဲ့ ေနရာမွာ။
ေဟာ… ဟိုမွာ၊ ေျပာမရတဲ့ မိတာရဲ႕ ေမာင္။ သစ္ပင္အကြယ္မွာ။ မိတာရင္ေတြကို တစစ္စစ္ နာလာေစတဲ့ ေမာင့္မူပိုင္အၾကည့္နဲ႔။ ၿပီးေတာ့ မိတာသာ အဓိပၸါယ္ ေဖာ္ရႏုိင္တဲ့ အသံတိတ္နည္းနဲ႔ “မိတာကို လြမ္းတယ္၊ ဦးေလးၾကီးကို မုန္းတယ္တဲ့”ေလ။ ေမာင္ရယ္… ေမာင့္လုိေတာ့ မမုန္းေပမယ့္ မိတာ မခ်စ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေမာင္ရယ္.. မခ်စ္ေသာ္လည္း မိတာ ေအာင့္ကာ နမ္းမယ္။
၀ူးခနဲ ကားေကြ႕ၿပီး လမ္းမၾကီးေပၚမွာ ျမွားကေလး တစ္စင္းလုိ ေျပးေနတုန္းမွာပဲ မိတာရဲ႕ ဦးေလးဆိုသူကို အလွဆံုးအျပံဳးနဲ႔ မိတာ ႏႈတ္ဆက္လုိက္တယ္။
ေနေကာင္းရဲ႕လား ကိုကို။ တာတာ လွရဲ႕လားဟင္”
……………………x……………………………………….
(…… အမွတ္တ (၁၂ – ေအ) ဆိတ္ျငိမ္ရပ္ကြက္၊ ညဆယ္နာရီ…)
ကိုကို သြားမယ္ေနာ္ တာတာ။ မနက္ ကိုးနာရီေလာက္ ေရာက္မယ္။ ဟုတ္လား”
တာတာ ေစာင့္ေနမွာေပါ့”
မိတာကုိ ႏႈတ္ဆက္အနမ္း။ နမ္းတဲ့ သူ႔ပါးစပ္က အရက္နံ႔။ မိတာပါးမွာ စြဲထင္က်န္ရစ္တယ္။ သူအခန္းထဲက ထြက္သြားတဲ့ အသံ။ တံခါးျပန္ပိတ္သံ။ ကားစက္ႏႈိးသံ။ အားလံုကို မိတာ မ်က္လံုးစံုမွိတ္ထားရင္းက နားေထာင္ေနမိတယ္။
ခဏေနေတာ့ အားလံုးဟာ ျငိမ္သက္တိတ္ဆိတ္သြားလုိက္တာ။ ပတ္၀န္းက်င္ အသံဗလံ ဘာဆိုဘာမွ မၾကားရေလာက္ေအာင္ ေခ်ာက္ခ်ားလာေအာင္ ျငိမ္လိုက္တဲ့ ည။ ေၾသာ္….. ဒါဆို ဆိတ္ျငိမ္ရပ္ကြက္ကိုး။ ဒီလို ဆိတ္ျငိမ္စြာ ေနရဖို႔အတြက္ ဘယ္ေလာက္တန္ဖိုးၾကီး ေပးထားရတယ္ မွတ္သလဲ။ မိတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား နားလည္လို႔လဲ။
အေဆာင္မွာေတာ့ ဒီအခ်ိန္ေလာက္ဆုိ ဆူလုိ႔ ညံလုိ႔ ေကာင္းတုန္း။ တစ္ခန္းနဲ႔ တစ္ခန္း ကူးၿပီး စကားစျမည္ ေျပာလို႔ ေကာင္းတုန္း။ လက္ဖက္သုတ္ စာလုိ႔ ေကာင္းတုန္း။ အေဆာင္ေရွ႕ ေျမနီလမ္းေပၚမွာလည္း ဂစ္တာအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ စည္ကားဆူညံတုန္း။ ခု….. ဒီမွာေတာ့ မိတာ တစ္ေယာက္တည္းရယ္။
အခန္းတစ္ခန္းလံုးမွာ မ်က္ႏွာၾကက္ေပၚက တ၀ီ၀ီ လည္ေနတဲ့ ပန္ကာ အသံကလြဲရင္ ျငိမ္လို႔ တိတ္လို႔။ အားလံုးဟာ မလႈပ္မယွက္။ အနားက စားစရာ ေသာက္စရာေတြ တင္ထားတဲ့ စားပြဲကုလားထုိင္ တစ္စံုကလည္း မလႈပ္မယွက္။ နံရံေပၚက ႏွစ္ေဟာင္းျပကၡဒိန္ထဲက ဂ်ပန္မ လွလွေလးကလည္း မလႈပ္မယွက္။ အို… ခုတင္ေပၚက သက္ရွိျဖစ္တဲ့ မိတာေတာင္မွ တကယ့္ကို မလႈပ္မယွက္။
စားပြဲေပၚက တရုတ္စာ အထုပ္ေတြကိုလည္း မိတာ ျဖည္ေတာင္ ၾကည့္ခ်င္စိတ္ မရွိပါဘူး။ အင္း… ေရေအးေအးေလး တစ္ခြက္ေလာက္ ေသာက္ရရင္ေတာ့ ေကာင္းမယ္။ ေရေသာက္ၿပီးရင္ မိတာ ဘာလုပ္ရမလဲ။ အိပ္ခ်င္စိတ္ကလဲ မရွိေသးဘူး။ မိတာနဲ႔ ခင္မင္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ တုိက္နံရံထူၾကီးရဲ႕ ဟိုဘက္ျခမ္း တုိက္ၾကီးေပၚက လူေတြနဲ႔ စကားသြားေျပာေနရ ေကာင္းမလား။ ေတာ္ပါၿပီေလ။ မသြားေတာ့ပါဘူး။ ဒီညေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာ ေနတာပဲ ေကာင္းပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ သူတုိ႔က ကိုယ့္ကုိ ၀တၱရားအရသာ ဆက္ဆံတာ၊ လူမႈေရးေၾကာင့္သာ ဆက္ဆံတာ။ တကယ္ေတာ့ မိတာကို သူတုိ႔ ဘာဆက္ဆံစရာ ရွိလို႔လဲ။ မိတာနဲ႔ သူတုိ႔နဲ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ သိစရာ ဘာမွမလို။ သူတုိ႔က သူတုိ႔ အေျခအေနနဲ႔ သူတို႔။ မိတာတုိ႔ လုိခ်င္တဲ့ အခန္းကို ငွားတယ္။ တစ္ေန႔ကို အခန္းထဲမွာ အိပ္ရာအခမ္းအနား ပစၥည္းပစၥယ အျပည့္အစံုနဲ႔၊ ေရခဲေသတၱာေတာင္ ပါလုိက္ေသး။ မီးဖုိတစ္ခုလဲ ပါမလာ။ မီးဖုိကေတာ့ လိုလဲ မလိုပါဘူးေလ။ မိတာတုိ႔ ခ်က္ျပဳတ္မစားပါဘူး။ စားစရာကို အျပင္က ၀ယ္လာလုိက္တာပဲ။

ဒီအခန္းကို မိတာတို႔ အေနနဲ႔ကလဲ ယူေပ်ာ္တယ္။ ဆိတ္ျငိမ္ရပ္ကြက္ထဲက အစြန္ဆံုး အက်ယ္ဆံုး ျခံထဲက သီးသန္႔ေနရာ။ မိတာအတြက္လည္း ေကာင္းတယ္။ ေနာက္ေၾကာင္းရန္ မေအးတဲ့ မိတာရဲ႕ ကိုကိုအတြက္လည္း ေကာင္းတယ္။ မိတာတုိ႕က စေန၊ တနဂၤေႏြ ႏွစ္ရက္နဲ႔ ေသာၾကာေန႔ ညပိုင္းပဲ သံုးတာ။ ေသာၾကာေန႔ ညေန လာတယ္။ မိတာနဲ႔ ကိုးနာရီခြဲေလာက္ထိ ေနၿပီး ဆယ္နာရီဆုိ သူက အိမ္ျပန္တယ္။ ဒီမွာ ဘယ္ေတာ့မွ ညမအိပ္ဘူး။ ေနာက္ေန႔ စေနေန႔ မနက္ကိုးနာရီေလာက္မွ လာတယ္။ တစ္ေနကုန္ ေနတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ ညကိုးနာရီေလာက္ အိမ္ျပန္တယ္။ ဒီမွာ ဘယ္ေတာ့မွ ညမအိပ္ဘူး။ ေနာက္ တနဂၤေႏြ မနက္ လာတယ္။ တစ္ေနကုန္ ေနတယ္။ ညေနငါးနာ၇ီေလာက္က်မွ အေဆာင္ပိတ္ခ်ိန္နဲ႔ အကိုက္ မိတာကို ျပန္လုိက္ပို႔တယ္။ အေဆာင္ကေတာ့ တာတာ၀င္းတစ္ေယာက္ ဦးေလးအိမ္က ျပန္လာၿပီေပါ့။ ပိုက္ဆံခ်မ္းသာၿပီး တူမကို ဂရုတစိုက္ ရွိလွတဲ့ ဦးေလးကို သူကိုယ္တုိင္ ေသခ်ာလာၾကိဳ၊ ေသခ်ာ ျပန္ပို႔တာ။ မ်က္မွန္တ၀င့္၀င့္၊ ခပ္၀၀၊ ဆံပင္ျဖဴ တစ္ပင္ႏွစ္ပင္စနဲ႔ အရြယ္ခ်င္းကလည္း ဒါေလာက္ ကြာေနတာ။ ဘယ္သူကမ်ား ဦးေလးဟုတ္ရဲ႕လားလို႔ ေယာင္လုိ႔ေတာင္ သံသယျဖစ္မွာလဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕က အားက်ရတဲ့ ရည္းစားေခ်ာေခ်ာေလး တစ္ေယာက္နဲ႔ တတိယႏွစ္ ေက်ာင္းသူ ေခ်ာေခ်ာေလး တာတာ၀င္းေပါ့။ အမ်ားနည္းတူ ၀တ္ႏုိင္၊ စားႏုိင္၊ သံုးႏုိင္၊ ျဖဳန္းႏုိင္တဲ့ တာတာ၀င္းေပါ့။
ေၾသာ္… မိတာရဲ႕ ေမာင္ေတာင္မွ ေသသပ္ပိရိတဲ့ မိတာကို တစ္စက္ကေလး ရိပ္မိလို႔လား။ အပတ္စဥ္ ေသာၾကာ၊ စေန အျပင္ထြက္ အိပ္တဲ့ ရည္းစားကို ေမာင္မသကၤာလို႔ ေစာင့္ၾကည့္ေလ။ ေသာၾကာေန႔ ညေန ေမာင္ျပန္ပို႔ၿပီး တစ္ေနရာက ၾကည့္ေပါ့။ မိတာရဲ႕ ဦးေလး လာေခၚတယ္ေလ။ အပတ္စဥ္ ဒီလူပဲ။ တနဂၤေႏြ ညေန ျပန္ပို႔တယ္ေလ။ ဒီလူပဲ။ ဘာအထင္မွားစရာ လုိလုိ႔လဲ။ ဒါေပမယ့္ကြယ္ ေမာင္ကေတာ့ မိတာကို မသကၤာစိတ္နဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ရွာတာ မဟုတ္ပါဘူးကြယ္… ေနာ္။ ပကတိ ရိုုးသားစိတ္နဲ႔ မိတာကို ေျမနီလမ္းအတြက္ သစ္ပင္ကြယ္ကေန လူလံုးျပရတာ ေမာလုိ႔။
ခဏေလးပါ ေမာင္ရယ္။ ခဏေလးပါ။ မိတာတုိ႔အတြက္ မေ၀းေတာ့ပါဘူး။ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းတဲ့ အခ်ိန္ေတြ ေရာက္လာေတာ့မွာပါ။ မိတာ မိုက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး ေမာင္ရဲ႕။ ေလာ္လီေဖာက္ျပားတာလဲ မဟုတ္ရပါဘူး။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ မိတာ ေက်ာင္းစရိတ္အတြက္ ေမာင္နဲ႔ မိတာရဲ႕ အနာဂတ္အတြက္ မိတာ အလုပ္လုပ္ေနရတာ။ စိတ္သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းနဲ႔ မိတာ အလုပ္လုပ္ေနတာ။
မိတာကေတာ့ ရွင္းတယ္ ေမာင္ေရ။ မိတာ ေမာင့္ကို သိပ္ခ်စ္တယ္။ ေမာင့္ကို ပိုင္ဆုိင္ခ်င္တယ္။ သာယာတဲ့ အိမ္ေထာင္ေလးတစ္ခုကို တည္ေဆာက္ခ်င္တယ္။ မိတာ ေမာင္နဲ႔လက္ထပ္မယ္။ ဘာျဖစ္သလဲ။ အသည္းနင့္ေအာင္ ခ်စ္ရသူမို႔ မသန္႔ရွင္းတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ကို မအပ္ရက္ပါဘူးဆိုတဲ့ ဟိုေရွးတုန္းက ခပ္တံုးတံုး အေတြးအေခၚေတြ ဒီေခတ္မွာ သြားစမ္းပါ။ မိတာေတာ့ သိပ္မုန္းတာပဲ။
ခုဆုိ မိတာ ပုိက္ဆံေတာ္ေတာ္ စုမိေနၿပီ။ မိတာကို သူက တစ္လ တစ္ေထာင္ေပးတယ္။ တစ္ပတ္တစ္ခါပဲ ေတြ႕တယ္။ ဒါေတာင္ သူက ညအိပ္တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ သူ႕မွာကလဲ သူ႕အေၾကာင္းနဲ႔သူ။ အိမ္က မိန္းမၾကီးနဲ႔ သားသမီးေတြ မသိေအာင္က ပိပိရိရိ ေနတတ္ရေသးတာ။ သိပ္အလုပ္မ်ားတဲ့ စီးပြားေရးသမား တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ညကိုးနာရီ၊ ဆယ္နာရီဆိုတာ ေနာက္က်ေနက်ေလ။ ဘာျဖစ္သလဲ။ တစ္ျခားအခ်ိန္ေတြ ဘာလုပ္ေနေန ကိုးနာရီ၊ ဆယ္နာရီ အိမ္ျပန္ေရာက္ ၿပီးတာပဲ မဟုတ္လား။ သူကလဲ သူ႕တြက္ကိန္းနဲ႔သူ အဟုတ္။ မိတာကလဲ မိတာတြက္ကိန္းနဲ႔ေပါ့။ သူ႕ဆီကရတဲ့ တစ္လတစ္ေထာင္ကုိ မိတာ ေခၽြေခၽြတာတာ သုံးတယ္။ မကုန္မျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းစရိတ္က လြဲရင္ အစားအေသာက္လဲ မိတာ ေခၽြတာတယ္။ သူမ်ားေတြကေတာ့ ဘယ္သိမလဲ။ ၀တ္လုိက္၊ စားလုိက္တာလို႔ ရွိမွာေပါ့။ တကယ္ေတာ့ မိတာ ၀တ္တဲ့ အဖိုးတန္ အ၀တ္အစားေတြက “သူ” ၾကီးဆီက အပိုေဘာက္ဆူးအျဖစ္ ၀ယ္ေပးတာေတြ။ သူ႕သမီးေတြ အတြက္ ၀ယ္ရင္း မိတာအတြက္ပါ ၀ယ္လာတာမ်ိဳးေတြေပါ့။
သူနဲ႔ ဆက္သြယ္မိတဲ့ တစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ မိတာ ေလးေထာင္ေလာက္ စုမိေနၿပီ။ ေနာက္တစ္ႏွစ္၊ မိတာ ေက်ာင္းၿပီးထိဆုိရင္ ရွစ္ေထာင္ေလာက္ေတာ့ ရလိမ့္မယ္နဲ႔ တူရဲ႕။ ေတာ္ၿပီေလ။ ေက်ာင္းၿပီးတာနဲ႔ မိတာ ေမာင္နဲ႔ လက္ထပ္မယ္။ အိမ္ခန္းေလး တစ္ခန္း ငွားမယ္။ ႏွစ္ေယာက္ အလုပ္လုပ္မယ္။ အင္း မိတာ အိမ္ကုိ ေထာက္ပံ့ခ်င္တယ္ ဆုိရင္ေတာ့ မိတာနဲ႔ ေမာင္ ေခၽြတာရဦးမွာေပါ့။ အေဖတုိ႔ အေမတုိ႔ကေတာ့ မိတာကို ေျပာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတုိ႔ မေထာက္ပံ့ႏုိင္တာကို ကုိယ့္စရိတ္ ကုိယ္ရွာၿပီး ေက်ာင္းတက္ခဲ့တဲ့ သမီးရယ္လို႔ ၾကံဖန္ၿပီး ေက်းဇူးတင္ေနရွာတာ။
မိတာတုိ႔ အိမ္က ဆင္းရဲတယ္။ ေမာင္ႏွမလဲ မ်ားတယ္။ မိတာ ဆယ္တန္းေအာင္ေတာ့ အေဖေရာ အေမေရာ ေက်ာင္းဆက္တက္ေစခ်င္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ မူလတန္း ေက်ာင္းအုပ္ အေဖ့လခနဲ႔ အေမ ေစ်းေရာင္းတာေလးနဲ႔က မိသားစု စားေသာက္ဖုိ႔ေတာင္ အႏုိင္ႏုိင္ရယ္။ မိတာပဲ ကံေကာင္းတာလား။ ကံဆုိးတာလား မသိပါဘူးေလ။ ရန္ကုန္မွာ အသင့္အတင့္ ေခ်ာင္လည္တဲ့ အေဖ့အစ္ကို တစ္ေယာက္က မိတာကို ေခၚၿပီး ေက်ာင္းထားေပးတယ္။ အေဖ့ အစ္ကိုအိမ္က ရန္ကုန္ဆုိေပမယ့္ မဂၤလာဒံုဆိုေတာ့ မိတာ ေက်ာင္းတက္ရမွာ ေ၀းတယ္ဆုိၿပီး အျပင္ေဆာင္မွာ ထားေပးၿပီး ေက်ာင္းတက္ခိုင္းတယ္။ ကံဆိုးခ်င္ေတာ့ မိတာ ဒုတိယႏွစ္ ေျဖေနတုန္းမွာ အေဖ့အစ္ကုိ မိတာ ဘၾကီးခမ်ာ ရုတ္တရက္ ကား တုိက္မႈနဲ႔ ဆံုးတယ္။ မိတာ ဘယ္လုိလုပ္ ဆက္ေနသင့္ေတာ့မလဲ။ ႏွစ္ႏွစ္ပဲ လိုေတာ့မွ ျဖစ္ရတဲ့ အျဖစ္ကို မိတာ ၀မ္းနည္းရင္း ဆက္ေနဖို႔ လမ္းစကို ရွာေဖြမိတယ္။
အင္း…. တစ္ခါတစ္ေလေတာ့လဲ ေတြးမိတယ္ ေမာင္ရယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ၾကိဳင္ေလးနဲ႔ မေတြ႕ဘဲ ေမာင္နဲ႔ ေတြ႕ခဲ့မိရင္ မိတာဘ၀ တစ္မ်ိဳးတစ္မည္ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာလို႔။ ဒါေပမယ့္ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူးေလ။ ေမာင္ကလဲ မရွိမရွား မိဘက တတ္ေစခ်င္လြန္းလို႔ ထားေပးတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ပဲ ဥစၥာ။ ေမာင္လဲ မိတာျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏုိင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၾကိဳင္ေလးက ခုိင္စပယ္ေဆာင္မွာ မိတာနဲ႔ ခုတင္ခ်င္း ကပ္လ်က္ေနတာ။ သူ႕ကို ရံုးမွာ အလုပ္လုပ္တယ္လုိ႔ပဲ တစ္ေဆာင္လံုးက သိထားတာ။ မနက္ဆို ရိုးရိုးေလးပဲ ျခင္းေလးနဲ႔ ထြက္သြားတာပဲ။ ညေန ရံုးဆင္းခ်ိန္ ျပန္လာေပါ့။ ေအးေအးေဆးေဆး ဘယ္မွလဲ မသြားတတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ႕ရံုးက အလုပ္ဆုိၿပီး တစ္လတစ္ခါ ေလးငါးရက္၊ တစ္ပတ္ခရီးေတာ့ သူထြက္တယ္။ တကယေတာ့ အဲ့ဒီခရီးဟာ သူ အလုပ္လုပ္ဖို႔ ထြက္သြားတာ။ တစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ တစ္စုနဲ႔ သူလုိက္သြားတာ။ တစ္ေထာင္ကေန ႏွစ္ေထာင္ သံုးေထာင္ထိ ရတယ္။ ၾကိဳင္ေလး အေၾကာင္းကို ဘယ္သူမွ မသိဘူး။ မိတာကိုေတာ့ သူ သိပ္ခင္တယ္။
မိတာအားလံုးကို လက္ေလွ်ာ့ၿပီး ငိုၾကီးခ်က္မနဲ႔ အိမ္ကို အၿပီးျပန္ဖုိ႔ ပစၥည္းသိမ္းေနတုန္းမွာပဲ ၾကိဳင္ေလးက မိတာကို သနားၿပီး ဒီအေၾကာင္းေတြကုိ ဖြင့္ေျပာခဲ့တယ္။ မိတာကို အၾကံဥာဏ္ေပးခဲ့တယ္။ မိတာဟာ ေခ်ာတယ္။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ အဆင့္အတန္းရွိရွိ၊ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္နဲ႔ ဘယ္သူမွလဲ သိစရာ မလုိဘူးတဲ့။ ၿပီးေတာ့ တစ္သက္လံုးမွ မဟုတ္တာ။ ႏွစ္ႏွစ္တည္းေလ။ ႏွစ္ႏွစ္တည္း။ မိတာ ဘာျဖစ္သြားမွာ မွတ္လို႔။ မိတာ လွလွပပ ၀တ္စားၿပီး ေက်ာင္းဆက္ေနႏုိင္မယ္။ အေဖတို႔ အေမတုိ႔ မိတာတုိ႔ လုိခ်င္တဲ့ ဘြဲ႕ရမယ္။ မိတာေခါင္းတစ္ခ်က္ ညိတ္လိုက္တာနဲ႔ အားလံုးဟာ အဆင္ေျပသြားတယ္ ေမာင္ရယ္။

ေတြ႕ခဲ့ၾကတယ္ေနာ္။ ခ်စ္မိတာ မိတာ ဘာတတ္ႏုိင္မွာလဲကြယ္။ မိတာ ေမာင့္ကို မခ်စ္သင့္ဘူးလို႔ မိတာမေတြးခဲ့မိေပါင္။ မိတာ အလုပ္လုပ္တာပဲ ေမာင္ရဲ႕။ တစ္ခါတေလ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတာေတာ့ ရွိတာေပါ့ ေမာင္ရယ္။ အထူးသျဖင့္ ေသာၾကာေန႔ ညေန ေမာင္ျပန္ခါနီး အခ်ိန္ေတြေပါ့။ မိတာ ဘယ္လုိထိန္းေပမယ့္ အေဆာင္ေပၚ ေရာက္တာနဲ႔ ငိုေရာ။
ေတာ္ပါၿပီ ေမာင္ရယ္။ မိတာ မစဥ္းစားခ်င္ေတာ့ဘူး။ တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္ေနရမွ ေမာင့္ကို ပိုသတိရတယ္။ စေန၊ တနဂၤေႏြ ႏွစ္ရက္လံုး တစ္ေယာက္တည္း သိပ္ေယာင္တာ မိတာရ ဆိုတဲ့ ေမာင့္အသံက ရင္ထဲမွာ ပဲ့တင္ထပ္ေနသလုိပဲ။ ေတာ္ပါေတာ့ ေမာင္ရယ္။ မိတာ အိပ္ပါရေစေတာ့။ မိတာ အိပ္ခ်င္ေနၿပီ။ မိတာေလ ဟိုလူၾကီး ၀ယ္လာတဲ့ ေခ်ာကလက္ႏွစ္ခု မိတာ မစားဘဲ ေမာင့္အတြက္ တိတ္တိတ္ေလး သိမ္းထားတယ္။ မေ၀းေတာ့ပါဘူး ေမာင္ရယ္။ တစ္ႏွစ္ဆုိတာ ခဏေလးရယ္။ တနလၤာေန႔ မနက္ အေဆာင္ေရွ႕က မိတာကို ေမာင္ ဆက္ဆက္ လာေစာင့္ေနာ္ သိလား။

                               #ႏုႏုရည္(အင္း၀)
                 ၁၉၈၇ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလထုတ္
                                သာရမဂၢဇင္း

ျမန္မာဗ်ည္း (၃၃) လံုး ျဖစ္ေပၚလာပံု " ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)

"ျမန္မာဗ်ည္း (၃၃) လံုး ျဖစ္ေပၚလာပံု "
ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)
======================
ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လံုး ျဖစ္ေပၚလာပံုအေၾကာင္း ေျပာရာမွာ ဗ်ည္းေရာ သရေရာ ျမန္မာအကၡရာ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာတယ္ဆိုတာက စေျပာဖို႔လိုမွာေပါ့။ ျမန္မာအကၡရာဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာ ဘိစီ ၅၀၀-ေလာက္က ၇၀၀-ေက်ာ္အထိ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ျဗာဟၼီ (Brahmi) အကၡရာက ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ပညာရွင္ေတြက မိန္႔ဆိုၾကတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ဦးပိုင္းေလာက္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံသားေတြ အေရွ႔ေတာင္အာရွကို သေဘၤာႀကီးေတြနဲ႔ ရြက္လြင့္လာ ရာမွ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ အကၡရာ၊ နီတိက်မ္း၊ ဓမၼသတ္က်မ္း စတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြပါလာျပီး အေရွ႔ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံေတြမွာ ထြန္းကားတာပါ။ အဲဒီအကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိဳးေတြဆီ အရင္ေရာက္ျပီး အဲဒီကမွတဆင့္ ျမန္မာေတြဆီေရာက္တယ္။ ျမန္မာေတြက အဲဒီအကၡရာေတြကို ျမန္မာစကားသံေတြနဲ႔ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ လိုအပ္သလို မြမ္းမံအသံုးျပဳရာက ျမန္မာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

ျမန္မာအကၡရာဆိုရာမွာ ဗ်ည္းေရာ၊ သရေရာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဗ်ည္းေတြကို အမည္ေပးပံုက စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္တုန္းကစျပီး ကႀကီး-ခေခြး-ဂငယ္-ဃႀကီး-စတဲ့အမည္ေတြ ေပးတာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ျမန္မာအကၡရာေတြကို ေပရြက္ေပၚမွာ ကညစ္နဲ႔ အ၀ိုင္းပံုေရးေတာ့မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာ စေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေခတ္တုန္းကေတာ့ ခုလို ၀ိုင္း၀ိုင္းစက္စက္ မဟုတ္ေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြကိုၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ေပၚမွာ ေဆာက္တို႔၊ ဘာတို႔နဲ႔ ထြင္းရတာမို႔ ေလးေထာင့္ပံုေတြ ထြင္းတယ္၊ မ၀ိုင္းေသးဘူး။ ၀-၀ကေလး ၀ိုင္း၀ုိင္းေရး-လို႔ ေျပာလို႔မရေသးဘူး။

ေပေပၚမွာေရးေတာ့ ေလးေထာင့္ေရးရင္ အဆင္မေျပဘူး။ ေပရြက္အေၾကာေတြ စုတ္ျပတ္ႏိုင္တယ္။

အ၀ိုင္းေရးေတာ့ ပိုအဆင္ေျပတယ္။ အဲဒီလိုအ၀ိုင္းေရးတဲ့ေခတ္ေရာက္မွ ဗ်ည္းေတြရဲ႔ ပံုသဏၭာန္ကိုၾကည့္ျပီး အမည္ေပးတာပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာဗ်ည္းေတြဟာ မ၀ိုင္းခင္တုန္းက ကႀကီး-ခေခြး စတဲ့ အမည္ေတြ မရေသးဘဲ က-ခ-လို႔ပဲ ေခၚလိမ့္မယ္ထင္တယ္။ ဗ်ည္းေတြကိ္ု အမည္ေပးရာမွာ ဂုဏ္အရည္အေသြးအရ အမည္ေပးတာေရာ၊ ပံုသဏၭာန္အရ အမည္ေပးတာေရာ ေတြ႔ရတယ္။ ကႀကီး၊ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီး ဆိုတဲ့ အကၡရာေလးလံုးကို ႀကီးေလးလံုး-လို႔ေခၚၾကတယ္။ အဲ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီးတို႔မွာေတာ့ ဂငယ္၊ နငယ္၊ လ(ငယ္) ဆိုတဲ့ အတြဲေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား။ ဒါေၾကာင့္ အႀကီးအငယ္ခြဲျပီး အငယ္ေတြထက္ အရြယ္ပမာဏႀကီးတဲ့ အကၡရာေတြကို ႀကီး-ထည့္ျပီး ေခၚၾကတာေပါ့။

ကႀကီးက်ေတာ့ ကငယ္ မရွိဘဲ ဘာျဖစ္လို႔ ကႀကီးလို႔ေခၚရသလဲလို႔ ေမးစရာေပါ့။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ေရွ႔ဆံုးက ေခါင္းေဆာင္ဗ်ည္းျဖစ္လို႔ ကႀကီးလို႔ ေခၚတယ္လို႔လည္း ယူဆၾကတယ္။ ၃၃-လံုးမွာ အႀကီးဆံုးေပါ့။ ပံုသဏၭာန္က ဂငယ္ထက္ ၂-ဆ ႀကီးေနလို႔ ကႀကီးလို႔ေခၚတယ္လို႔လည္း ဆိုၾကတယ္။ ပံုသဏၭာန္အရ အမည္ေပးတဲ့ဗ်ည္းေတြကို ၾကည့္ပါ။

ေခြေခြကေလးေနလို႔ ခ-ေခြး၊
လံုးလံုးကေလး ေနလို႔ စ-လံုး၊
လိမ္ေခြေနလို႔ ဆ-လိမ္၊
ေအာက္ကြဲေနလို႔ ဇ-ကြဲ၊
ေဘးကမ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ စ်-မ်ဥ္းဆြဲ၊
ရင္ကေလးေကာက္ေနလို႔ ဍ-ရင္ေကာက္၊
၀မ္းပူေနလို႔ တ-၀မ္းပူ၊
အငယ္အေထြးေလးျဖစ္လို႔ ဒ-ေဒြး (ဒေထြး)၊
ေအာက္ပိုင္းကျခိဳက္(ခ်ိဳင့္) ေနလို႔ ဓ-ေအာက္ျခိဳက္၊
မတ္မတ္ေစာက္ေစာက္ရွိလို႔ ပ-ေစာက္၊
အထက္ပိုင္းကျခိဳက္(ခ်ိဳင့္)ေနလို႔ ဗ-ထက္ျခိဳက္၊
ကုန္းေနလို႔ ဘ-ကုန္း၊
ပက္လက္လန္ေနလို႔ ယ-ပက္လက္၊
အဖ်ားက ေကာက္ေနလို႔ ရ-ေကာက္-ဆိုျပီး
ပံုသဏၭာန္အရ အမည္ေပးတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

အကၡရာတခ်ိဳ႔ရဲ႔ အမည္ေတြက ပံုသဏၭာန္ကို ရိုးရိုးေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ ပံုသဏၭာန္တူတဲ့ အရာ၀တၳဳေတြနဲ႔ ခိုင္းႏႈိင္းအမည္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးကသံုးတဲ့ သံလ်င္းလို႔ေခၚတဲ့ ထမ္းစင္မွာပါတဲ့ ခ်ိတ္ေလးကို ေကာက္ေကာက္ကေလးမို႔ ဋ-သံလ်င္းခ်ိတ္၊ ၀မ္းဘဲနဲ႔တူလို႔ ဌ-၀မ္းဘဲ၊ ေရမႈတ္နဲ႔တူလို႔ ဎ-ေရမႈတ္၊ ဆင္ရဲ႔ေျခေထာက္ကို ခတ္ရတဲ့ ထူးလိုအကြင္း ၂-ကြင္းပါလို႔ ထ-ဆင္ထူးလို႔ ေခၚေၾကာင္း ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

င-မ-၀-သ-ဟ တို႔ကိုေတာ့ အမည္မေပးတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ည-ယ-လ တို႔ကိုေတာ့ သာမန္အားျဖင့္ အမည္ မေပးေပမယ့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ညႀကီး၊ ယပက္လက္၊ လ(ငယ္)လို႔ အမည္ေပးပါတယ္။ ဉ ကို ဉ ကေလး၊ ည ကို ညႀကီးလို႔ ခြဲျခားေခၚပါတယ္။ ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည(ညႀကီး) ပဲပါတယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) ကိုေတာ့ အသတ္အကၡရာအျဖစ္ပဲ သံုးတယ္။ သံေယာဇဥ္တို႔၊ ၀ိညာဥ္တို႔၊ အစဥ္အျမဲ-တို႔မွာ သံုးသလိုေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ပါဠိဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညနဲ႔ ျမန္မာဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညကို ခြဲျခားမွတ္ရမယ္။ ပါဠိဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည မသံုးဘူး။ ဉ ပဲသံုးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပုည ကို ပုဥ္+ဉ လို႔ အသံထြက္ရတာေပါ့။ ေရွ႔က ညကို အသတ္အသံထြက္ရတယ္။

/ပုန္+ညာ့/လို႔ အသံထြက္ရတာေပါ့။ ဒီလိုပဲ ပညာ/ပဥ္+ဉာ/ပ်င္ညာ။ သုည/သုဥ္+ဉ /သုန္ညာ့၊ လို႔ အသံထြက္ရတယ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပါဠိမွာ ညဟာ ဉ ၂-လံုးတြဲျဖစ္တယ္။ ဉ ေရာ၊ ညေရာ သံုးတယ္။ ျမန္မာမွာေတာ့ ညႀကီး ဉ ကေလးလို႔ ခြဲသံုးတယ္။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ညႀကီးသံုးျပီး အသတ္မွာ ဉ သံုးတယ္လို႔ ခြဲျခားမွတ္သားႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာစာမွာ ဉ နဲ႔ ဥနဲ႔ ေရာေထြးတတ္တယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) က ေျခေထာက္ ရွည္တယ္။ ဥ (ဘဲဥ၊ ၾကက္ဥ-မွာပါတဲ့ အကၡရာ ဥ) က ေျခေထာက္ တိုတယ္။ ယပက္လက္ကို ရေကာက္နဲ႔ ယွဥ္ျပီး ယပက္လက္လို႔ ခြဲျခားေခၚတယ္။

ေရွ႔က ရကို ရႀကီး၊ ယကို ယငယ္လို႔လည္း ခြဲေခၚေသးတယ္။ ရႀကီးနဲ႔ ရငယ္ေပါ့။ လကိုလည္း ဠနဲ႔ ယွဥ္ျပီး လငယ္လို႔ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။ အကၡရာအမည္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေျပာစရာတခုက ဓေအာက္ျခိဳက္ကို ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနလို႔ ဓေအာက္ျခိဳက္ ေခၚတယ္ေျပာျပီး ေရးေတာ့ ေအာက္က မခ်ိဳင့္ပါလားလို႔ ေမးစရာရွိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေရးတုန္းက ဓဟာ အခုလို ေအာက္က ပိတ္မေနဘူး။ ဗ ေစာက္ထိုးေရးသလို ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနတယ္။

( ဗထက္ျခိဳက္ ေျပာင္းျပန္ပံုစံမ်ိဳးေပါ့။) စ် (စ်မ်ဥ္းဆြဲ) ကို စလံုးယပင့္-ဆိုျပီး မွားသင္တဲ့ ဆရာမကေလးေတြ ရွိတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။
စ် ဟာ မူလအကၡရာမွာ သီျခားပံုသဏၭာန္ ရွိပါတယ္။
စလံုးကို ယပင့္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဘးက မ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ စ်မ်ဥ္းဆြဲ ေခၚတယ္လို႔ မွတ္သင့္ပါတယ္။ ကဲ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ျပည့္စံုျပီထင္ပါတယ္။

ကိုးကား ။ ။ ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) (မဂၤလာေမာင္မယ္ ၂၀၁၀-ဒီဇင္ဘာလ)

Credit