က။
“ကၽြန္ေတာ့္္ ဘဝမွာ ဆရာ မရွိဘူး” ဟု ဆိုေသာ ရွားရွားပါးပါး လူတစ္ေယာက္ႏွင့္ ဆုံခဲ့ဖူးသည္။ သူ႔ႏႈတ္ထြက္ စကားေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ အင္မတန္ တုန္လႈပ္ သြားခဲ့ရ၏။ ၾကားဖူးနားဝ မရွိေသာ၊ ေတြးထင္စရာပင္ မေကာင္းေသာ သူ႔စကားမ်ားက ကၽြန္ေတာ့္္ ဦးေႏွာက္ကို အလုပ္ေတြ တသီႀကီး ေပးသြားသည္။
သူ႔ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ၾကည့္ေတာ့ ကာလ အတန္ၾကာ ေျမႀကီးထဲ ျမႇဳပ္ထားၿပီးမွ ျပန္လည္ တူးေဖာ္ထားသည့္ ပစၥည္း တစ္ခုလို။ မ်က္ဝန္းေတြက စူးလက္ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနေသာ္လည္း ေသ ေနသည္။ မုတ္ဆိတ္ေမြး၊ ပါးၿမိဳင္းေမြးတို႔က က်ိဳးတိုးက်ဲတဲ။ ခပ္ပါးပါး ႏႈတ္ခမ္းက ေလးလံ ႀကီးက်ယ္ေသာ အရာမ်ား၏ ဝန္ကို မၾကာခဏ အပိခံ ထားရသည့္ပမာ ေႏွးေကြး ေလးလံလြန္းလွ၏။
သူႏွင့္ မိနစ္ အနည္းငယ္ၾကာ စကားေျပာ႐ုံႏွင့္ သူ႔အေတြး၊ သူ႔အျမင္တို႔သည္ ကၽြန္ေတာ့္္ ႏွလုံးသား အာဟာရကို တစ္စက္ တစ္ေပါက္ပင္ ဝင္ေရာက္ ထိုးေဖာက္ႏုိင္စြမ္း မရွိ။ အတတ္ၾကဴးသည့္ ဘီလူး တစ္ေကာင္၏ ကကြက္မွာ ဒယိမ္းဒယိုင္။ ကၽြန္ေတာ့္္ ဦးေႏွာက္မွ တီးခတ္ေပးေသာ ဂီတသံစဥ္ႏွင့္ အေတာ္ပင္ အံေခ်ာ္ေန၏။ တင္ဆက္မႈ မလွပသည့္ လက္ဖက္ရည္ စကားဝိုင္းေလးမွာ ႐ုတ္ျခည္းပင္ ဇာတ္သိမ္း သြားခဲ့၏။ ထိုလူ ‘ဘာ’ ဆိုတာ သိခဲ့ရၿပီးေနာက္ သူႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ လြတ္လပ္စြာ သေဘာထား ကြဲလြဲခြင့္မ်ား ဆုပ္ကိုင္လ်က္ လမ္းခြဲလိုက္ ၾကပါသည္။
* * *
ခ။
ကၽြန္ေတာ့္္ ဘဝ၌ လူမ်ားစြာ ကဲ့သို႔ပင္ ဆရာမ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါသည္။ စာရင္းဇယား ခ်၍ မေဖာ္ျပ လိုေတာ့ပါ။ ရံဖန္ရံခါ ဆရာမ်ားကို ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ျဖစ္မိသည့္တိုင္ ဝတ္ျပဳစဥ္ ခဏ စတုတၳ ေနရာတြင္ ထားကာ မပ်က္မကြက္ ဦးခိုက္တတ္သူ ျဖစ္၏။
“မိခင္ဟာ မိန္းမပ်က္ တစ္ေယာက္ပင္ ျဖစ္ေနဦးေတာ့ မိခင္ဟာ မိခင္ပါပဲ” ဟု သြန္သင္တတ္ေသာ ဆရာသမားမ်ား၏ စကားကို မွတ္သားရဖူး ပါသည္။ ေမြးသမိခင္၏ ေက်းဇူးေတာ္ ဂုဏ္ကို ျပစ္မွားမိမည္ စိုး၍ ဟန႔္တား သတိေပးေသာ စကားလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္္အတြက္ ေစာဒက တက္စရာ မရွိပါ။ ထို႔အတူ မိဘႏွင့္ တစ္ဂိုဏ္းတည္း ထားအပ္ေသာ ဆရာသမားတို႔ ေက်းဇူးကိုလည္း ထိုနည္းတူ ထပ္တူထပ္မွ် ရင္ဝယ္ထား ႏုိင္ခဲ့ပါ၏။
သို႔ေသာ္ ဘဝတြင္ ဘယ္ေသာ အခါမွ် ခြင့္မလႊတ္ႏုိင္ေသာ ဆရာတစ္ဦး ကိုေတာ့ ႁခြင္းခ်က္ျဖင့္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ ပါလိမ့္မည္။ ဆရာတစ္ေယာက္ အေနႏွင့္ ျဖဴစင္ ရွင္းသန႔္ေသာ ခြက္ေလး တစ္လုံးအား ေရမျဖည့္ခ်င္ ေနပါ၊ အေပါက္ မေဖာက္ပါႏွင့္။ ပန္းတစ္ပြင့္ကို မစိုက္ပ်ိဳးခ်င္ ေနပါ၊ အဆိပ္အေတာက္ ေျမဆီကို မေကၽြးပါႏွင့္။ လက္ရာေျမာက္ ႐ုပ္တုေလး ပုံမေဖာ္ခ်င္ ေနပါ၊ သစ္သားကို ေဆြးျမည့္ေအာင္ မလုပ္ပါႏွင့္။
ခြက္ကေလးကို ေဖာက္မိေသာ အခါ၊ အဆိပ္အေတာက္ ေျမကို ေကၽြးမိေသာ အခါ၊ သစ္သားကို ေဆြးျမည့္ေစေသာ အခါ …။ ေဒဝဒတ္ကို ကၽြန္ေတာ္ မဆုံဖူးပါ။ အဂၤဳလိမာလ၏ ဆရာအရွင္ကို ကၽြန္ေတာ္ မျမင္ဖူးပါ။
မည္သို႔ပင္ ျဖစ္ေစ ကၽြန္ေတာ္ ထပ္ေျပာပါမည္။ ကၽြန္ေတာ့္္အတြက္ ခြင့္မလႊတ္ႏုိင္ေသာ၊ နာၾကည္း မုန္းတီးစရာ ေကာင္းေသာ ဆရာတစ္ေယာက္ ရွိခဲ့ပါသည္။
* * *
၁။
သူ႔အေၾကာင္းကို စတင္ ေျပာပါမည္။
ထိုစဥ္က သူသည္ ဤၿမိဳ႕ေလးတြင္ ေရပန္းအစားဆုံး က်ဴရွင္ဆရာ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ ထက္ထက္ျမက္ျမက္ ရွိသည္မို႔ အမ်ား၏ အာ႐ုံစိုက္ျခင္း ကိုလည္း ခံရသူ ျဖစ္၏။ ထူးျခားခ်က္မွာ ဘာမွန္း မသိေသာ ‘စန္း’ ဆိုသည့္ အရာႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္ႏုိင္ ပါလိမ့္မည္။
သြယ္သြယ္ညိဳညိဳ မ်က္ႏွာ အခ်ိဳးအဆစ္ ေျပျပစ္ၿပီး အျမဲတမ္း သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ေနတတ္သူ။ ျဖဴျဖဴသန႔္သန႔္ ရွပ္အက်ႌ လည္ကတုံး၊ အနက္ရႊဲရႊဲ လုံခ်ည္ႏွင့္ နီညိဳေရာင္ ကတၱီပါ ဖိနပ္တို႔မွာ သူ၏ ပင္ကို သေကၤတမ်ား ဟု ေျပာရ ေလာက္ေအာင္ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္ ဝတ္ဆင္တတ္သူ ျဖစ္သည္။ အျမဲတမ္း ခ်ိဳခ်ိဳသာသာ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေျပာတတ္ၿပီး တမင္ ဖန္တီးထားျခင္း မဟုတ္ေသာ အျပံဳးမ်ိဳး ကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ထားသူပါ။
နာမည္ကိုသာ ၾကားဖူးၿပီး လူကို မျမင္ဖူးေသာ ဆယ္တန္းေက်ာင္းသား တစ္ဦး၏ မိဘက သူ႔ကို ေတြ႕ေတြ႕ခ်င္း “မင္းတို႔ ဆရာ သြားေခၚ ေပးစမ္းကြာ။ ငါ စကားေျပာခ်င္လို႔” ဟု မွားယြင္း ေလာက္ေအာင္ သူ႔မ်က္ႏွာမွာ ငယ္ႏုလြန္း ပါသည္။
“ဦးေတြ႕ခ်င္တဲ့ ဆရာဦး … ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ပါပဲ ခင္ဗ်ာ” ဟု ေျပာလိုက္ခ်ိန္တြင္ ထို ေက်ာင္းသား မိဘမွာ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္တြင္ ဒိုင္ႏုိေဆာ သတၱဝါကို ေတြ႕လိုက္ရသလို အံ့အားသင့္ကာ အားတုံ႔ အားနာလည္း ျဖစ္သြားပုံ ရသည္။
“ဟာ … ခြင့္လႊတ္ ဆရာေလးေရ၊ ခြင့္လႊတ္။ ငယ္တယ္ ဆိုတာသာ သိထားတာ။ ခုလို ေက်ာင္းသားနဲ႔ ရြယ္တူေလာက္ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ကို ထင္မထားဘူး။ ဒါနဲ႔ ဆရာေလး အသက္ ဘယ္ေလာက္ ရွိၿပီတုန္း”
“ကၽြန္ေတာ္ အခုလာမယ့္ ဇူလိုင္ဆို ႏွစ္ဆယ့္ေျခာက္ ျပည့္ပါၿပီ”
“အို … ငယ္ေသးတာပဲ။ ေတာ္လိုက္တာ ဆရာေလးရယ္။ အင္းေလ ေခတ္ႀကီးကိုက ေျပာင္းလဲ ေနၿပီကိုး။ လူငယ္ေတြ ေတာ္ေတာ္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ၿပီပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခတ္ကနဲ႔ ဘာဆိုင္လဲဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တုန္းက ဆရာဆို အသက္ႀကီးႀကီး ခံ့ခံ့ညားညား။ ေၾကာက္လိုက္ ရတာလည္း ကမ္းကုန္ေရာ။ ေတာ္႐ုံ ေမာ္လို႔ေတာင္ ၾကည့္ရဲတာ မဟုတ္ဘူး”
ေက်ာင္းသား မိဘက သူ႔အျမင္ကို ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္း ေျပာသြားသည္။
ဒီၿမိဳ႕ေလးဟာ သူ႔ေမြးရပ္ ဇာတိေျမေတာ့ မဟုတ္။ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။ ေရာက္စႏွစ္က သူ အျပင္းအထန္ ႀကိဳးစား လိုက္ရသည္။ သိပ္မၾကာ ေနာက္ႏွစ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားဦးေရ အမ်ားဆုံး က်ဴရွင္ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရင္က တစ္ခ်ိန္ ႏွစ္နာရီခြဲ သတ္မွတ္ထားေသာ စာသင္ခ်ိန္မွာ တစ္နာရီ အျဖစ္ ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ရ၏။
“ငါေတာ့ … အခ်ိန္ နည္းနည္းပဲ သင္တာ ႀကိဳက္တယ္။ ၾကာေတာ့ စိတ္ေညာင္းၿပီး ပ်င္းစရာႀကီး”
“ဆရာက စာ အသင္အျပ သိပ္ေတာ္တာ။ ရယ္စရာလည္း သိပ္ေျပာတတ္တယ္။ စာသင္ေနရင္ ပါးစပ္ မေစ့ဘူး”
“နင့္ဟာက စာသြား သင္တာလား၊ လူရႊင္ေတာ္ သြားၾကည့္တာလား”
“ငါေတာ့ ဘာမွ စိတ္မဝင္စားဘူး၊ ကတၱီပါဖိနပ္ သည္းႀကိဳးေအာက္က ဆရာ့ ေျခေထာက္ေလး ေတြပဲ ေငးၾကည့္ခ်င္တယ္”
“ဆရာသုံးတဲ့ ေရေမႊးက တစ္မ်ိဳးပဲေနာ္။ ဘာ အမ်ိဳးအစားလည္း မသိဘူး၊ သင္းသင္းေလး”
“ဆရာက Grammer ေတြ ေမ့မွာ ေၾကာက္လို႔ ကဗ်ာေတြ စပ္ၿပီး သင္တာ”
“အံမယ္ … Close Type အတြက္ စာပိုဒ္ေတြကို သံစဥ္ေတြ ထည့္ၿပီး သီခ်င္းလို ဆိုရတာလည္း ေပ်ာ္စရာပါေနာ္”
“မေအာင္ရင္ေတာင္ အဆိုေတာ္ ျဖစ္ေလာက္တယ္”
“က်ဴရွင္ သြားတက္တယ္ ဆိုတာ ထိုင္နားေထာင္႐ုံ သက္သက္ပဲ။ သခၤ်ာ တြက္ျပတာ ၾကည့္၊ ၿပီးရင္ အဆင္သင့္ ႐ိုက္ထားတာေတြ ေဝလိုက္တာ”
“ဆရာက ျပတ္တယ္။ စာေမးပြဲ နီးလာလို႔ မၾကည့္ႏုိင္ေတာ့ရင္ ဒါပဲၾကည့္ ဆိုၿပီး Spot ထုတ္ ေပးတာ”
“ဟယ္ … မတိုးရင္ေကာ”
“ကံတရားေပါ့၊ ဘာတတ္ႏုိင္ မွာလဲ။ တခ်ိဳ႕ Spot လိုခ်င္လို႔ကို တမင္ ေက်ာင္းလာတက္တာ”
ျခံဳေျပာရလွ်င္ ကံဇာတာ အေထာက္အပံ့မ်ားႏွင့္ အံ့ဩစရာ ေကာင္းေလာက္ေသာ ‘စန္း’ တို႔က သူ႔ဘဝ၏ ေရႊေရာင္ကာလေလး မ်ားကို လင္းလက္ ေစခဲ့သည္ဟု ေျပာခ်င္ပါသည္။
* * *
၂။
သူ႔ထံ ေအာင္ႀကီး ဆိုတဲ့ တပည့္ေလး ေရာက္လာစဥ္က သူ၏ စာသင္သက္ သတၱမေျမာက္ ႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၿမိဳ႕ေလးႏွင့္ အလွမ္း ေဝးကြာသည့္ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ ရြာေလး တစ္ရြာမွ ျဖစ္၏။
“ဒီေကာင့္ကို ဆရာေလးဆီပဲ အပ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေတာသူ ေတာင္သားေတြ ဆရာေလးရဲ႕။ ကိုယ္ပိုင္ လယ္၊ ေခ်ာင္းလည္း ရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ လက္လုပ္လက္စား ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမဲ့ ဒီေကာင္ တစ္ေယာက္ကေတာ့ ေပါက္ေပါက္ေရာက္ေရာက္ ျဖစ္တန္ေကာင္းရဲ႕လို႔ ထင္တာနဲ႔ ဇြတ္မွိတ္ ထားခဲ့ရတာ။ မႏွစ္ကထိ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရြာမွာ ဆယ္တန္းဆို မူးလို႔ေတာင္ ရွဴစရာ မရွိဘူး။ ဘယ္ရွိမလဲ၊ လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏုိင္ဆို ဆင္း … လယ္ထဲ၊ တက္ … ေလွေပၚ၊ အဲဒါမ်ိဳး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေကာင့္ကို ျဖစ္ေစခ်င္တာ။ ၿမိဳ႕မွာ သားခ်င္း မရွိေတာ့ ဆရာေလးနဲ႔ အတူတူ ေနခြင့္ျပဳၿပီး ႀကိဳက္သလို ခိုင္းပါ၊ ပညာလည္း သင္ေပးပါ”
ေအာင္ႀကီးမွာ သူ ထင္ထား သည္ထက္ မ်ားစြာ ေသဝပ္ ႐ိုက်ိဳးသူ ျဖစ္ပါသည္။ သူ႔ကို အရွင္သခင္ တစ္ဦးပမာ ႐ိုေသ ေလးစားသူလည္း ျဖစ္သည္။ သူ ငွါးေနေသာ အိမ္ေလး၏ ေဝယ်ာဝစၥကို အကုန္လုပ္သည္။ မိန္းကေလး ထက္ပင္ အခ်က္အျပဳတ္ ေကာင္းသူပါ။ သူ သေဘာက်ဆုံးမွာ ေအာင္ႀကီး၏ ျဖဴစင္ေသာ ႐ိုးသားစိတ္ပင္။ ၿမိဳ႕ခံ ရြယ္တူ ေက်ာင္းသား မ်ားစြာႏွင့္ အစစအရာရာ တသီးတျခားစီ။ တစ္ခါတစ္ရံ စာေမးရင္း သူ႔ထံ လာအိပ္ေသာ ေအာင္ဝင္း၊ သန္းတင့္ႏုိင္၊ စိုင္းထူး တို႔ႏွင့္လည္း မတူ။ လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ၿပီး ေအးေအးလူလူ ေနတတ္သူ။ မွတ္ဉာဏ္ ေလးေသာ္လည္း ဝီရိယ ရွိသူ။ ထိုစဥ္က သူ အရက္ကို မၾကာခဏ ဆိုသလို ခပ္စိပ္စိပ္ ေသာက္တတ္လာေသာ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္သည္။ ထင္ထင္ေပၚေပၚေတာ့ မဟုတ္။ ခြက္ပုန္း။ စာသင္ခ်ိန္မ်ား ၿပီးဆုံး၍ ညပိုင္း ေရာက္မွပင္။ ခိုင္ခိုင္မာမာ အေၾကာင္းျပခ်က္ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ႀကိဳက္တတ္၍ ေသာက္သည္ ဟုပင္ ေျပာရပါလိမ့္မည္။ ဒါကို ေအာင္ႀကီးက နားလည္သည္။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ထုတ္မေျပာ။ အျမည္းကိုပင္ ဝတၱရားမပ်က္ မထပ္ေအာင္ လုပ္ေပးေနက်။
သူသည္ တစ္ခါတစ္ရံ သာမန္ထက္ လြန္ကဲေသာ စိတ္ကူးဆန္းမ်ား ကိုလည္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္တတ္ပါေသးသည္။
တစ္ခါက သူ႔မိတ္ေဆြ စာသင္ခန္းသို႔ လာလည္စဥ္ -
“ဟာ … မင္းစာသင္ခန္းက စာသင္ခန္းနဲ႔ မတူဘူး၊ ႐ုပ္ရွင္႐ုံ အေသးစားေလး အတိုင္းပဲ” ဟု မွတ္ခ်က္ ျပဳသည္။ ေျပာမယ္ ဆိုရင္လည္း ေျပာစရာပင္။ တစ္ခန္းလုံး မ်က္ႏွာၾကက္ပါ မက်န္ မိုးျပာေရာင္ ခပ္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ သုတ္ထားသည္။ တစ္ေယာက္စာ ကုလားထိုင္ႏွင့္ လက္တန္း စားပြဲခ်ပ္ေလး မ်ားက နီညိဳေရာင္။ Song Box ႏွစ္လုံးက စာသင္ေဆာင္ အေနာက္ပိုင္းတြင္ စနစ္တက်။ စာသင္ရာတြင္ မိုက္က႐ိုဖုန္းကို အသုံးျပဳသလို Section တစ္ခ်ိန္ႏွင့္ တစ္ခ်ိန္ အကူးတြင္ ေတးဂီတသံ တိုးတိုးကို ဖြင့္ေပးထားတတ္ ပါေသးသည္။ အေရွ႕ဘက္ စတိတ္ခုံ အထက္တြင္ အစိမ္းေရာင္ သုတ္ထားေသာ ဧရာမ Green Board ႀကီး တစ္ခ်ပ္ရွိၿပီး ဘာရည္ရြယ္ခ်က္မွန္း မသိေသာ ၾကက္ေသြးေရာင္ လိုက္ကာႀကီး ကိုလည္း တပ္ဆင္ထားသည္။ စာသင္ခ်ိန္မွ လြဲလွ်င္ အျမဲတမ္း ေစ့ပိတ္လ်က္။ စာသင္ရာသို႔ အာ႐ုံစိုက္ေစရန္ Spot Light မ်ားက သုံးေလးလုံး။
“ဒါေတြ မလိုပါဘူးကြာ။ အဓိကက ေက်ာင္းသားဆိုတာ စာရဖို႔ ပါပဲ” ဟု မိတ္ေဆြက ေဝဖန္သည့္အခါ သူက ခပ္ျပံဳးျပံဳးပင္။
“မင္း ေျပာတာ ငါ လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ကြာ မဂၢဇင္း တစ္အုပ္မွာ သ႐ုပ္ေဖာ္ပုံ ေဝေဝဆာဆာ ပါတဲ့ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ကို စာဖတ္သူက ပိုၿပီး စိတ္ဝင္စားတဲ့ သေဘာေပါ့”
သူ႔မိတ္ေဆြ ေခါင္းကို ခါယမ္း ေနေသာ္လည္း ဘာမွ်ေတာ့ ျပန္မေျပာ။
မၾကာခဏ ဆိုသလို လမ္းေဘးလူငယ္ ဂစ္တာဝိုင္းေတြ ဝင္ေရာက္ အားေပးတတ္ၿပီး စာေမးပြဲ ေနာက္ဆုံးရက္လို မ်ိဳးတြင္ ႏႈတ္ဆက္ပြဲေလး လုပ္တတ္သည့္ ဆရာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္သည္။
ထိုႏွစ္က ေအာင္ႀကီး ဘီလစ္ႏွင့္သာ ပါလာ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္တစ္ႏွစ္ ျပန္ေျဖဖို႔ ျဖစ္လာရသည္။ သူ႔ က်ဴရွင္ အေနနဲ႔ေတာ့ ေအာင္ခ်က္က ရာခိုင္ႏႈန္း ေကာင္းသည္။ ဒါကို ေျပာမနာ ဆိုမနာ မိတ္ေဆြက - “ေအာင္ခ်က္ ေကာင္းတာ မင္းေတာ္လို႔ ဆိုၿပီး ဘဝင္ျမင့္ မေနနဲ႔ဦး။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ဆိုတာ နာမည္ရလာၿပီ ဆိုရင္ ေတာ္တဲ့ ေက်ာင္းသား စုတာပဲ။ အေျခခံေကာင္းတဲ့ ေက်ာင္းသားဟာ မင္းမသင္ဘဲ တျခားသူ သင္လည္း ေအာင္မွာပဲ။ သုံးမရဘူး ဆိုၿပီး ပစ္ထားခံရတဲ့ ေက်ာင္းသားမ်ိဳးကို မင္းသင္လို႔ ေအာင္ရင္သာ ဂုဏ္ယူ”
ေအာင္ႀကီး ဒုတိယႏွစ္ ေရာက္ေသာအခါ သူႏွင့္ ပို၍ သံေယာဇဥ္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ညပိုင္း အခန္းေလးထဲတြင္ အရက္ေသာက္ ရသည္ကို ၿငီးေငြ႕ လာေသာအခါ ၿမိဳ႕ေလး၏ အစြန္အဖ်ား ရင္းႏွီးသူမ်ားႏွင့္ မဆုံႏုိင္သည့္ ဆိုင္ေလး တစ္ဆိုင္သို႔ ေအာင္ႀကီးကို အေဖာ္ေခၚကာ ေရာက္သြားတတ္သည္။ ပတ္ဝန္းက်င္က ဆိတ္ၿငိမ္ၿပီး သန႔္သန႔္ရွင္းရွင္းမို႔ ထိုင္ရတာ အဆင္ေျပသည္။ သူ႔ကို မပ်င္းမရိ ထိုင္ေစာင့္ ေပးေနရေသာ ေအာင္ႀကီးကို ေနာက္ခ်င္သျဖင့္ အရက္နည္းနည္း ထည့္ကာ တိုက္သည္။ ေအာင္ႀကီး မ်က္လုံးျပဴး သြားသည္။ ဤ အသက္အရြယ္ အထိ အရက္ကို တစ္ခါမွ် မေသာက္ဖူး။ သူက မ်က္ႏွာ ခပ္တည္တည္ျဖင့္ အမိန႔္ေပးေသာ အခါ မရြံ႕မရဲႏွင့္ အတင္းဇြတ္မွိတ္ မ်ိဳခ်ေနေသာ ေအာင္ႀကီးကို ၾကည့္ကာ သူ႔မွာ တဝါးဝါးတဟားဟား။ ဒါကို သူ သေဘာက် ေနသည္။ သာမန္ အသိႏွင့္ ရယ္ေနျခင္းေတာ့ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ ေနာက္ ေအာင္ႀကီး ဟန္မေဆာင္ႏုိင္ဘဲ တေဝါေဝါ ထိုးအန္ေတာ့သည္။ ထိုကဲ့သို႔မ်ိဳး ေအာင္ႀကီးကို ေလးငါးခါထက္ မနည္း စေနာက္ခဲ့ဖူးသည္။ တစ္ႀကိမ္ထက္ တစ္ႀကိမ္ ယဥ္ပါး လာသည္ဟု ထင္ရ၏။
ႏွစ္လယ္ေလာက္ အေရာက္တြင္ေတာ့ သူ႔မိဘမ်ား သတင္း ၾကားရသည္က စိတ္မေကာင္း စရာ။ ကမ္းၿပိဳ၍ သူတို႔ရြာေလး ပင္လယ္ထဲ ပါသြားသည္ တဲ့။ ၿမိဳ႕စြန္ေလးသို႔ ေျပာင္းလာကာ ျဖစ္သလို လုပ္စားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေအာင္ႀကီး၏ ကိစၥအဝဝကို သူကပင္ တာဝန္ယူ လိုက္ရ၏။
“ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆက္တက္လို႔ မျဖစ္ေတာ့ဘူးနဲ႔ တူတယ္ ဆရာ။ အိမ္က အေတာ္ ဒုကၡေရာက္ ေနၿပီ။ အေဖက က်န္းမာေရး သိပ္မေကာင္းေတာ့ဘူး”
ေအာင္ႀကီးမွာ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ ခံစားခ်က္ကို ထုတ္ေျပာတတ္သူ မဟုတ္။ ပညာေရး တစ္ပိုင္း တစ္စႏွင့္ ဆုံး႐ႈံး သြားမွာကိုလည္း သူ ေတြးပူသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေမးပြဲေတာ့ ၿပီးေအာင္ ေျဖပါဟု ဆိုကာ အားေပးႏွစ္သိမ့္ ရသည္။
သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေအာင္ႀကီးမွာ အရင္ကလို တက္တက္ႂကြႂကြ မဟုတ္ေတာ့။ ေငးေငးငိုင္ငိုင္ ျဖစ္လာသည္။ စာအေပၚ အာ႐ုံဝင္စားမႈ ေလ်ာ့နည္းလာ၏။ သူ႔အေမ သူ႔ဆီလာတိုင္း စိတ္မေကာင္းစရာမ်ားကို ခ်န္သြားခဲ့ပုံ ရသည္။ စာေမးပြဲ ေနာက္ဆုံးေန႔က မေျဖႏုိင္ဘူးဟု ဆိုကာ ေအာင္ႀကီး ေပ်ာက္သြား၏။ စုံစမ္းကာ ရွာေတာ့ အရက္ဆိုင္တြင္ ေမွာက္ေနၿပီ။
“ခြင့္လႊတ္ပါ ဆရာရယ္၊ တအား စိတ္ညစ္လို႔ပါ။ ဒီတစ္ႀကိမ္တည္းပါ” တဲ့။ သူ သက္ျပင္းခ်႐ုံမွ တစ္ပါး ဘာမွ် မတတ္ႏုိင္ေတာ့။
ထိုႏွစ္က သူ ဤၿမိဳ႕ေလးတြင္ ေနာက္ဆုံး စာသင္ႏွစ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံျခားမွ ျပန္လာေသာ ငယ္သူငယ္ခ်င္းႏွင့္ ရန္ကုန္တြင္ အလုပ္တူတစ္ခု လုပ္ရန္ ဆုံးျဖတ္ လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တပည့္ အားလုံးက စိတ္မေကာင္းၾက။ တခ်ိဳ႕က ‘ဘဝ တိုးတက္ေရးပဲ’ ဟု ဆိုကာ ေျဖသိမ့္ ၾကသည္။
ေနာက္ဆုံး ႏႈတ္ဆက္ပြဲေလးကို သူ ခမ္းခမ္းနားနား လုပ္ခဲ့သည္။ တပည့္မ်ား အားလုံး လူစုံ တက္စုံ။ ပြဲသိမ္းတြင္ အားလုံး သူ႔ကို ကန္ေတာ့ၾကသည္။ ဆရာႏွင့္ တပည့္ဆိုေသာ ၾကားမွ မျမင္ႏုိင္ေသာ ႀကိဳးေလး တစ္ႀကိဳးကို ဖ်တ္ခနဲ ျမင္ခြင့္ ရလိုက္၏။ “ဆရာ မၾကာမၾကာ လာလည္ေနာ္” တဲ့။ သူ ျပန္မေရာက္ ျဖစ္ေတာ့ပါ။ သတိရေသာ္လည္း လူမႈကိစၥေတြက သူ႔ကို အခြင့္အလမ္း မေပးႏုိင္ေတာ့။ သို႔ေသာ္ သူသည္ ၿမိဳ႕ေလးကို သိပ္သြားခ်င္ ေနခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ … တစ္ေန႔၌ …။
* * *
၃။
တစ္ေန႔၌ -
ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ ကာလ၌ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ ၿပီးသည့္ တစ္ေန႔ သူ ဒီၿမိဳ႕ေလးသို႔ လြမ္းသည့္ စိတ္ျဖင့္ အလည္အပတ္ ေရာက္လာခဲ့ပါသည္။ ၿမိဳ႕အဝင္ ဆိုင္းဘုတ္ကေလး လြန္လာခ်ိန္မွ စကာ သူ႔ႏွလုံးသား၏ တုန္ခါသံသည္ ပို၍ ျမန္လာသလို ခံစားလိုက္ရ၏။
ၿမိဳ႕ေလး၏ အသြင္အျပင္ အနည္းငယ္ ေျပာင္းလဲ သြား႐ုံမွ အပ ထူးထူးျခားျခား သိပ္မရွိလွပါ။ ၿမိဳ႕လယ္တြင္ ျမင္းစီး ေၾကး႐ုပ္တု တစ္ခု တိုးလာျခင္း၊ ပန္းျခံတစ္ခု ေပၚလာျခင္း၊ လမ္းတခ်ိဳ႕ က်ယ္သြားျခင္းႏွင့္ ေခတ္မီ ဆိုင္ခန္းမ်ား တိုးပြါး လာျခင္းေလာက္သာ။
ႏွစ္စဥ္ တေပါင္းလ၌ က်င္းပေနက် ဘုရားပြဲေတာ္ရက္ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ ေနသျဖင့္ ေက်းလက္ ဧည့္ပရိသတ္ အပါအဝင္ လမ္းသလား ေနေသာ ၿမိဳ႕ခံလူ တခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ လမ္းမေပၚတြင္ ေရာင္စုံလႈိင္း တို႔က လူးလူးလြန႔္လြန႔္။
ေရာက္ေရာက္ခ်င္း ကားဂိတ္တြင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ဖြင့္ထားေသာ တပည့္ တစ္ဦးက အားပါးတရ ႏႈတ္ဆက္၍ ဧည့္ဝတ္ျပဳသည္။
“ဆရာ့ကို ျမင္ေတာ့ ေက်ာင္းသား ဘဝကို ျပန္လြမ္းတယ္” ဟု ေျပာေသာ္လည္း သူ႔ကို ၾကည့္ရသည္မွာ သိပ္ခံစား ရပုံေတာ့ မေပၚ။
အစြယ္အပြါးမ်ားကို ပုံစံမ်ိဳးစုံျဖင့္ ခ်ီပိုးဆြဲငင္ လာေသာ ပြဲေဈးတန္းေလွ်ာက္ စုံတြဲက သူ႔ကိုျမင္ေတာ့ အံ့အားသင့္စြာ ႏႈတ္ဆက္၏။
“ဒါေတြ မေနႏုိင္ မထိုင္ႏုိင္ ျဖစ္ေနလို႔ လိုက္ပို႔ရတာ ဆရာေရ” ဟု နိဒါန္းပ်ိဳးသည္။
တစ္ခ်ိန္က ထုံတုံတုံ အ,တတဟု ထင္ခဲ့ရေသာ ေကာင္မေလး။ ခုေတာ့ သူမ၏ စက္႐ုံတည္ ျဖစ္ခဲ့ပုံ၊ ထုတ္လုပ္ေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ား အေၾကာင္းကို သြက္သြက္လက္လက္ လိုရင္းတိုရွင္း ေျပာျပ ေနေသးသည္။
“ဘြဲ႕ေတာ့ … မရလိုက္ဘူး ဆရာ။ ကေလးေတြေတာ့ ရလိုက္တယ္” ဟု ရယ္ကာေမာကာ ေျပာ၏။ အရင္ကလို ဝဝကစ္ကစ္ ခႏၶာကိုယ္ ပိုင္ရွင္ မဟုတ္ေတာ့။ တစ္စုံတစ္ရာက သူ႔ကို တိုက္စားသြားပုံ ရသည္။ ထို႔အတူ သူမ မ်က္ဝန္းမ်ားက ဒုကၡ ဟူသမွ်ကို အခ်ိဳႏွင့္ ဖုံးကာ ခဏ ခဏ မ်ိဳခ် ေနရပုံလည္း ရသည္။
ေစာေစာ ကတည္းက လွမ္းျမင္ပုံ ရေသာ ဆိုက္ကားသမားေလးက အနားသို႔ ေရာက္လာၿပီး “ကဲ ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္ကို ပို႔ရမလဲ ဆရာ။ ဘုရားပြဲရက္ ဆိုေတာ့ ေဈးနည္းနည္း ႀကီးတယ္” ဟု ခပ္တည္တည္ ေနာက္ေတာ့ “ဟာ ဝင္းႏုိင္” ဟု ဆိုကာ အံ့ဩဝမ္းသာ ျဖစ္ရျပန္သည္။ ေမွ်ာ္လင့္မထား။
“ဆရာ … စာသင္ေနဆဲပဲလား”
“ဟင့္အင္း … မသင္ေတာ့ဘူး။ ၾကာၿပီ၊ ဒီၿမိဳ႕က ထြက္သြားတဲ့ ေနာက္ပိုင္းပဲ”
“ခု … ဘာေတြ လုပ္ေနလဲ”
“ကိုယ္ ဝါသနာပါရာ တစ္ခုခုေပါ့ကြာ”
“ကၽြန္ေတာ္ အျပင္က ႏွစ္ႏွစ္ ဆက္ေျဖ လိုက္ေသးတယ္ ဆရာ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မထြန္းေပါက္ဘူး ထင္တာနဲ႔ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ဆုတ္ခြါလိုက္တာ”
ယခုခ်ိန္တြင္ သူ႔ကို ၾကည့္ရသည္မွာ ‘ေရခဲမုန႔္’ ကို အဂၤလိပ္လို စာလုံးေပါင္း ႏုိင္ဖို႔ပင္ ေမ့ေနပုံ ရသည္။
လမ္းတြင္ ျမင္လိုက္ရေသာ တပည့္တစ္ဦး က်ေတာ့ တစ္မ်ိဳး။
“ဆရာ ဆယ္တန္းတုန္းက သင္ခဲ့တဲ့ သခၤ်ာကို ခုမွ ေကာင္းေကာင္း အသုံးခ်ေနၿပီ ဆရာေရ” ဟု ျပက္ေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႏႈတ္ဆက္သြားသည္။ သူ႔ကို ၾကည့္ေတာ့ လြယ္အိတ္ တစ္လုံး၊ စာအုပ္ တစ္အုပ္ႏွင့္ ေဘာလ္ပင္ တစ္ေခ်ာင္း။
သူ႔မ်က္ႏွာတြင္ ျပံဳးေနေသာ္လည္း အမ်ိဳးအမည္ မသိ တဖ်ပ္ဖ်ပ္ ပုတ္ခတ္ ေနသလိုပင္။ ေၾကကြဲျခင္းလား။ သူ မေျပာတတ္ပါ။
သူ တည္းခိုမည့္အိမ္ အေရာက္တြင္ သူ႔မိတ္ေဆြက က်က်နန ဧည့္ဝတ္ျပဳ ပါသည္။ သူ႔မိတ္ေဆြ အပါအဝင္ ေတြ႕သမွ် တပည့္ အားလုံးက တူညီေသာ ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးခဲ့သည္ ကိုေတာ့ သတိထား မိသည္။
“အဆင္ေျပလား” တဲ့။ သူတို႔ ရည္ရြယ္ရင္းမွာ ေငြေၾကး အဆင္ေျပလား ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ပင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အလိုက္သင့္ ေခါင္းခါလိုက္ရ ေသာ္လည္း က်ဴရွင္ဆရာ ဘဝႏွင့္ ေငြေၾကး အခိုင္အခံ့ ရခဲ့ဖူးသည္။ ဒါဟာ အဆင္ေျပျခင္းလား။ ယခုလည္း အကန႔္အသတ္ အားျဖင့္ စိတ္သြားတိုင္း ကိုယ္ပါခြင့္ ရေနသည္။ ဒါ အဆင္ေျပျခင္းလား။ သူကေတာ့ ထိုသို႔မထင္။ ႐ုပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာထက္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခၽြတ္ျခံဳက်မႈသည္ အဆင္ေျပျခင္း စကားရပ္ အေပၚ ဘယ္ အတိုင္းအတာထိ အမွီသဟဲ ျပဳႏုိင္မည္လဲ။ ဓနဥစၥာ အဆင္ေျပျခင္းက စိတ္အဆင္ေျပျခင္း အတြက္ မည္မွ် တာဝန္ယူႏုိင္ သလဲ။ သူ မေတြးခ်င္ပါ။
ကာလရွည္တစ္ခု တိုက္စားမႈတြင္ အျဖစ္အပ်က္ေပါင္း မ်ားစြာတို႔ ပါဝင္သြားႏုိင္၏။ မိတ္ေဆြက ၿမိဳ႕ေလး၏ ေျပာင္းလဲမႈ အစုံစုံကို မွတ္မိသမွ် ဇာတ္လမ္းခင္း ျပေနသည္။ အင္ဂ်င္နီယာ ျဖစ္သြားေသာ မိုးေက်ာ္ေက်ာ္ အေၾကာင္းလည္း ပါသည္။ စစ္ထဲဝင္ၿပီး တပ္ၾကပ္ႀကီး ျဖစ္ေနေသာ ခ်က္ႀကီး အေၾကာင္းလည္း ပါသည္။ ဇင္ေယာ္လမ္းတြင္ ေဘာ္ဒါေဆာင္ ဖြင့္ၿပီး က်ဴရွင္ ျပစားေနေသာ မိုးေက်ာ္ခိုင္ အေၾကာင္းလည္း ပါသည္။ သူက တပည့္ရင္းေတာ့ မဟုတ္။ ခင္မင္ေနသူ။ ေအာင္ႀကီး အေၾကာင္း ေရာက္ေတာ့ မိတ္ေဆြမ်က္ႏွာ နည္းနည္းပ်က္ သြားသည္။
“ဒီေကာင္ ဒုကၡေရာက္ ေနတယ္ကြ။ မိဘေတြက စီးပြါးပ်က္၊ မိန္းမ ရျပန္ေတာ့လည္း မျမဲဘူး။ ခု ကြဲေနတာ ၾကာၿပီ။ သူကိုယ္၌ ကလည္း ေလလြင့္ ဘိုးဘိုးႀကီး ေပါ့ကြာ။ မင္း ဘုရားပြဲ ေရာက္လို႔ ကံေကာင္းရင္ ေတြ႕မွာပါ” ဟု ဆို၏။ သူ ေအာင္ႀကီးကို ေတြ႕ခ်င္ ေနပါေသးသည္။ သူႏွင့္အတူ ႏွစ္ႏွစ္ၾကာ ေနခဲ့ရသည္မို႔ အားလုံးထက္ သံေယာဇဥ္လည္း ပိုသည္။ ခ်စ္လည္း ခ်စ္သည္။ တတ္ႏုိင္သမွ် ကူညီလိုက္ဦးမည္ ဟူ၍ လည္း စိတ္ကူးမိေသးသည္။
ညပိုင္းတြင္ သူႏွင့္ရင္းႏွီးေသာ က်ဴရွင္ဆရာေလး မိုးေက်ာ္ခိုင္ႏွင့္ မိုးေအာင္တို႔က Beer Bar တစ္ခုတြင္ သူ႔ကို ဧည့္ဝတ္ ျပဳသည္။ ပြဲခင္းေလးႏွင့္ မနီးမေဝး။
“ဆရာ ဒါ မလုပ္တာ ၾကာၿပီ မဟုတ္လား”
မိုးေအာင္က သူ႔အသားအေရ စိုျပည္ေနတာ ၾကည့္၍ ေမးျခင္းျဖစ္သည္။
“ၾကာၿပီ၊ ကိုယ့္အေၾကာင္းကို သိတယ္ေလ။ သူမ်ား တကာလို မဟုတ္ဘူး။ ဒါ ဝင္သြားရင္ ဘာမွ လုပ္လို႔ မရဘူး။ မမူးမခ်င္းလည္း မေက်နပ္ဘူး။ ခက္တာက ဒါလုပ္ၿပီးရင္ အစား စားခ်င္စိတ္ မရွိတာ။ ေနာက္ရက္ေတြ က်ေတာ့ ခံရေရာ။ ခုေနာက္ပိုင္း ဒါကို စြဲစြဲျမဲျမဲ မလုပ္ေတာ့တာက ပတ္ဝန္းက်င္ အလယ္ ကိုယ္႐ႈံးသြားမွာ ေၾကာက္လို႔”
ေျပာအၿပီးတြင္ သူက ဘီယာခြက္ကို စငွဲ႔လိုက္သည္။
ျမက္ခင္းျပင္ရွိ စားပြဲဝိုင္းေလးမ်ားက ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္။ မီးလုံးေလးမ်ားက မွိန္ပ်ပ်။
နည္းနည္းေလး အရွိန္ရ လာေတာ့ တစ္ခါမွ် ေျပာဖူးပုံ မရေသာ စကားတစ္ခြန္းကို သူက စတင္လိုက္သည္။ တစ္ဝိုင္းတည္းတြင္ ထိုင္ေနၾကေသာ ဆရာဝန္၊ က်ဴရွင္ဆရာ၊ အင္ဂ်င္နီယာတို႔က သူ႔စကားကို စိတ္ပါလက္ပါ နားေထာင္ ေနၾက၏။
“မိုးေအာင္နဲ႔ မိုးေက်ာ္ခိုင္ေရ၊ ဒီအခ်ိန္မွာ မင္းတို႔ဟာ ဆရာဆိုတဲ့ အလွည့္ေရာက္ လာၿပီကြ။ တကယ္ေတာ့ ‘ဆရာ’ လို႔ အေခၚခံရသူ တစ္ေယာက္အတြက္ အင္မတန္ တာဝန္ႀကီး ပါတယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဆရာဆိုတဲ့ စကားနဲ႔ တန္သလား၊ ဆရာဆိုတဲ့ နာမည္နဲ႔ လိုက္ဖက္တဲ့ တာဝန္ကိုေကာ ေက်ပြန္ခဲ့သလား၊ အတတ္ပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ ေပးႏုိင္ခဲ့သလဲ၊ ဦးေဆာင္ လမ္းျပမႈေတြ ဘယ္ေလာက္ ခရီးေရာက္ခဲ့သလဲ စဥ္းစား။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဝန္ခံရရင္ တစ္ခ်ိန္က ငါဟာ အဲဒီတာဝန္ေတြ မေက်ခဲ့သလို ဆရာဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္ကိုလည္း ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ဖယ္ခ်လိုက္တာ ၾကာပါၿပီ”
အားလုံးက တအံ့တဩ ျဖစ္ကာ သူ႔ကို ေငးရီလ်က္ -
“ငါ့ေက်ာင္း လူပိုရဖို႔၊ ငါ့အတြက္ ဝင္ေငြ ပိုရဖို႔ ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ ေက်ာင္းသား အႀကိဳက္ကို လိုက္သင္ခဲ့တာ မ်ားတယ္။ ကဗ်ာေတြ စပ္၊ သံစဥ္ေတြ ထည့္၊ Spot ေတြ ထုတ္၊ ဒါေတြဟာ နည္းစနစ္ မမွန္တဲ့ ျဖတ္လမ္းနည္းေတြပါ။ ေက်ာင္းသားက တတ္ခ်င္တာထက္ ေအာင္ခ်င္တာ ပိုမ်ားတယ္ေလ။ ဒါကို ကိုယ္က စည္း႐ုံး ႏုိင္ရမယ္။ ႀကိဳးစားအားထုတ္ ရမယ္။ အခ်ိန္ပိုေပး ႏုိင္ရမယ္။ ဆရာဆိုတာ ေစတနာ စိတ္ကို ေမြးကို ေမြးရမွာ။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္က်င့္တရား။ ခုခ်ိန္ထိ သိကၡာရွိရွိ အရက္မူးေအာင္ ေသာက္ျပႏုိင္တဲ့ ဆရာမ်ိဳး ငါ မေတြ႕ဖူးေသးဘူး။ သုရာေမရယကံ တစ္ပါး က်ဴးလြန္မိတာနဲ႔ ကံငါးပါးစလုံး က်ဴးလြန္ႏုိင္တာပဲ။ ကိုယ္ဟာ စံျပလူ တစ္ေယာက္ မျဖစ္သေရြ႕ ဆရာ ဆိုတာနဲ႔ မအပ္စပ္ပါဘူး”
အရက္ဝိုင္းတြင္ အရက္ မေကာင္းေၾကာင္း ေျပာေနသည့္ ဆရာ တစ္ဦး၏ သီအိုရီကို ဆရာဝန္က နားမလည္ႏုိင္စြာ အေျဖထုတ္ ေနသည္။
“ဆရာ စာသင္ခဲ့တဲ့ ကာလ တစ္ေလွ်ာက္လုံး မွားတာေတြ ရွိခဲ့လား”
အင္ဂ်င္နီယာက ဝင္ေမး၏။
“ဟာ … ရွိတာေပါ့၊ သိပ္ရွိတာေပါ့။ ခြင့္မလႊတ္ႏုိင္တဲ့ အမွားေတြကို ရွိတာ။ တပည့္ဆိုတာ ဆရာဆိုတဲ့ လူအေပၚ သိပ္အားကိုးတာ။ အမွားကို သင္လိုက္မိရင္လည္း အမွန္ဆိုၿပီး တစ္သက္လုံး စြဲသြားေရာ။ အျပစ္ သိပ္ႀကီးတယ္”
က်ဴရွင္ဆရာ ကေတာ့ တိတ္တိတ္ ဆိတ္ဆိတ္ရယ္။ ဘာေတြ စဥ္းစား ေနမွန္းေတာ့ မသိ။
ထိုစဥ္ သူ႔ေက်ာဘက္ ဝိုင္းမွ ဆူညံသံတခ်ိဳ႕ ၾကားလိုက္ရ၏။ လူရြယ္ တစ္ေယာက္၏ အသံ။
“မင္းကို ေစတနာ မရွိလို႔ အျပစ္ေျပာ ေနတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ တရားနည္းနည္း လြန္ေနလို႔။ ဒီလို ေနရာမ်ိဳးေတာ့ မင္း ေရွာင္သင့္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ငါ့မိတ္ေဆြေတြနဲ႔”
ခပ္ယိုင္ယိုင္ အသံတစ္ခု။
“ေအးပါကြာ၊ ငါလည္း မင္းကို ေတြ႕လို႔သာ ဝင္လာတာပါ။ ေန႔လယ္ ကတည္းက မလုပ္ရေသးလို႔ မေနႏုိင္ မထိုင္ႏုိင္ ျဖစ္လြန္းလို႔ပါ”
“မင္းလည္း ျမန္ျမန္ေသမွ ေအးမွာပဲ။ ႏုိ႔မို႔ ဘယ္ဆိုင္ ေသာက္ေသာက္ မင္းနဲ႔ကို မလြတ္ဘူး။ ေတာက္ …”
လူရြယ္ ေဒါသ ထြက္သြားပုံ ရသည္။ ဆိုင္ရွင္ ကပ်ာကရာ အနားေရာက္လာ၏။
“ေဟ့ေကာင္ … မင္း ထြက္သြားစမ္း၊ မင္းတို႔ လူမွန္းသူမွန္း မသိတဲ့ေကာင္ေတြ။ ဆိုင္တကာပတ္ အရက္ လိုက္ေတာင္းေသာက္”
“ေတာင္းပန္ ပါတယ္ဗ်ာ။ နည္းနည္း ျဖစ္ျဖစ္ေတာ့ ဒီခြက္ထဲ ထည့္ေပးပါ။ ကၽြန္ေတာ့္္လက္ေတြ တုန္လြန္းလို႔ပါ”
သူ လွည့္ၾကည့္မိေတာ့ စုတ္စုတ္ျပတ္ျပတ္ လူတစ္ေယာက္။ ဆံပင္ရွည္ရွည္ မုတ္ဆိတ္ေမြး ဗရပ်စ္ႏွင့္ မီးေရာင္ မႈန္ဝါးဝါး ေအာက္တြင္ ေတာင္းပန္စကား ဆိုေနျခင္းေၾကာင့္ အနားတြင္ ရပ္ေနေသာ ဆိုင္ရွင္အား -
“သူ႔ကို Rum တစ္ျပား ေပးလိုက္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္္ေဘလ္ထဲ မွတ္ထားလိုက္”
ဆိုင္ရွင္က အျပစ္ေျပာ ေနေသးသည္။ သူ နားမေထာင္ခ်င္ေတာ့။ စားပြဲထိုးေလး ပုလင္းျပား ယူလာေတာ့ သူ႔ကို ေပးလိုက္ဟု အမူအရာျဖင့္ ေျပာလိုက္သည္။
ထိုလူမွာ ေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ အရာ မဟုတ္၍ အံ့ဩသြား၏။ အဖိုးတန္ပစၥည္း တစ္ခုကို ေကာက္ရလိုက္ သလို ေပ်ာ္သြား၏။ ပုလင္းျပားေလးကို က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ကိုင္ရင္း သူ႔ေနာက္ေက်ာ ဘက္နားဆီ မဝံ့မရဲ တိုးလာကာ -
“ေက်းဇူးတင္ လိုက္တာ ဆရာရယ္ တကယ္ပါ။ ခုခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ့္္အတြက္ အလိုအပ္ဆုံး မို႔ပါ”
“ေနပါေစကြာ၊ ေျပာမေန ပ ါနဲ႔ေတာ့။ မင္း ဒါဆို ျဖစ္ၿပီမို႔လား”
သူ ေနာက္သို႔ ထပ္မံ လွည့္အၾကည့္ -
“ဟာ … ေအာင္ႀကီး”
“ခင္ဗ်ာ …”
စၾကဝဠာမွ ၿဂိဳဟ္အပိုင္းအစႀကီး တစ္ခု ကမၻာေျမသို႔ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ဝင္ေဆာင့္လိုက္ သလို။ ေဖာင္းကား အမ္းေနေသာ မ်က္ႏွာ၊ စုတ္ဖြာဖြာ ညႇဥ္းသိုးသိုး ဆံပင္၊ ညစ္ထပ္ေနေသာ အက်ႌ အဝတ္အစားမွ လြဲလွ်င္ ေအာင္ႀကီး ျဖစ္ေၾကာင္း သူ ေကာင္းေကာင္း သိသြားသည္။ သူ႔ဦးေႏွာက္တြင္ မင္းမူစိုးမိုး ေနေသာ အယ္လ္ကိုေဟာ တို႔မွာ ခ်က္ခ်င္း လြင့္စဥ္ သြားၿပီလား ေအာက္ေမ့ရ၏။
“ဆ … ဆ … ဆရာ”
သူ႔ကို ၾကည့္ေနေသာ ျမင္ကြင္းသည္ ႐ုတ္တရက္ ေျပာင္းလဲ သြားသည္။ ႐ုပ္ရွင္ တစ္ကားကို ၾကည့္ေနရ သလို။ ဖ်တ္ခနဲ ဖ်တ္ခနဲ ခုန္ကာ အတိတ္မွ ျမင္ကြင္းမ်ားဆီ ေရာက္သြား၏။
“ကၽြန္ေတာ့္္ ဘဝမွာ ဒါ ပထမဦးဆုံး အႀကိမ္ ပါးစပ္ထဲ အရက္ ေရာက္ဖူးတာ ဆရာ။ ဆရာ့ စကားကို မလြန္ဆန္ရဲလို႔သာ ေသာက္ရတာ။ ခါးသလို ပူသလိုႀကီးပဲ။ ေနာက္ဆို ေၾကာက္သြားၿပီ”
“ဒါဆို ဘီယာနဲ႔ ေရာကြာ။ ငါက နည္းနည္းမူးရင္ စကားေျပာခ်င္ ေသးတာ။ ဒီအတိုင္းႀကီး ထိုင္ေနရေတာ့ မင္း ပ်င္းေနမွာ။ မျဖစ္စေလာက္ဘဲကြာ။ အႏၲရာယ္ မရွိပါဘူး၊ အေပ်ာ္ေပါ့”
ေအာင္ႀကီး မသက္မသာ ျဖစ္ေနပုံကို ၾကည့္ခ်င္၍ ခပ္တည္တည္ျဖင့္ ေျပာသည္။
သူ႔အေတြးေတြက တဒိုင္းဒိုင္းႏွင့္ ဟိုေရာက္ဒီေရာက္။ အံ့ဩ တုန္လႈပ္မႈ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းပင္ ေအာင္ႀကီးထံမွ ႐ႈိက္သံ ထြက္လာ၏။ မ်က္ရည္လုံးႀကီး ေတြက ပါးျပင္ေပၚ စီးက် လာ၏။
“ကၽြန္ေတာ္ ရွက္လိုက္တာ ဆရာရယ္ …”
ခ်ဳံးပြဲခ် ငိုလိုက္၏။ လက္အတြင္းမွ ပုလင္းျပားေလးက ျမက္ခင္းေပၚသို႔ ေလွ်ာခနဲ ျပဳတ္က် သြားသည္။ သူ႔လက္ေတြက တဆတ္ဆတ္။ သူ႔ႏႈတ္ခမ္းေတြက တုန္တုန္ရီရီ။ ထို႔ေနာက္ သူ ခ်ာခနဲ ထြက္သြားသည္။
“ဟာ … ေဟ့ … ေအာင္ႀကီး ေနဦးေလကြာ”
လုံးဝ လွည့္မၾကည့္ပါ။ လူအုပ္စုဆီသို႔သာ တစိုက္မတ္မတ္ သြားေန၏။ တစ္ခ်ိန္က သူ႔အမိန႔္ကို ျပားျပားဝပ္ နားေထာင္ခဲ့ေသာ ေအာင္ႀကီးမွာ ခုတစ္ႀကိမ္ မွာေတာ့ ျပတ္ျပတ္သားသားႀကီး ဆန႔္က်င္ သြားပါၿပီ။ သူ ေနာက္မွ ကေယာင္ကတမ္း လိုက္ေသာ္လည္း လူအုပ္ၾကားထဲ ေျပးဝင္ ေပ်ာက္ကြယ္ သြား၏။
ျမက္ခင္းေပၚ က်က်န္ရစ္ေသာ ပုလင္းျပားကို ခပ္ေဝးေဝး ကတည္းက စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကည့္ကာ လွည့္ျပန္လာေလသည္။ သူ႔တစ္ကိုယ္လုံး မေကာင္းဆိုးဝါး ဝင္ပူးေနသလို။ အသံေတြ အားလုံး ႐ုတ္တရက္ ၿငိမ္က်သြား၏။ ဆရာဝန္၊ က်ဴရွင္ဆရာ၊ အင္ဂ်င္နီယာ၊ ဆိုင္ရွင္၊ တစ္ဖက္ဝိုင္းမွ လူတစ္စု၊ အားလုံးက အေၾကာင္းစုံကို သိၾကမည္ မဟုတ္။ သူ႔ေမး႐ိုးေတြက လႈိင္းထေနသည္။ မ်က္လုံးေတြက နာနာၾကည္းၾကည္း။ ပုလင္း အနားတြင္ ေျခစုံရပ္ကာ ေကာက္ယူလိုက္၏။
“ငါ့ေၾကာင့္” ဆိုေသာ စကားလုံးမ်ားက သူ႔ခႏၶာကိုယ္တြင္းမွ ေဖာက္ထြက္ကာ မွိန္ပ်ပ် မီးေရာင္ကို တိုးျဖတ္သြား၏။ ထို႔ေနာက္ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ အားထည့္ကာ နံရံသို႔ ပစ္ေပါက္ လိုက္သည္။ နံရံတြင္ ျပန႔္က်ဲ စိုစြတ္ကာ အနီေရာင္ အရည္မ်ားက စကားတစ္ခြန္း ဆိုကာ ေအာက္သို႔ ဆက္လက္ စီးဆင္းသြားပါသည္။
“ဒါနဲ႔မ်ား သူ႔ကိုယ္သူ ဆရာ တဲ့။ သူမို႔ မရွက္တယ္”
* * *
ဂ။
ကၽြန္ေတာ္ ေျပာျပခဲ့ေသာ ‘သူ’ ဆိုသည္မွာ က်ဴရွင္ဆရာ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေၾကာင္း အားလုံးသိၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တြင္ လူမ်ားစြာ ကဲ့သို႔ပင္ ဆရာမ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါသည္။ ဆရာမ်ားကို စိတ္ျဖင့္ပင္ မျပစ္မွားရဲပါ။
သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ ၾကံဳေတြ႕ ခဲ့ရေသာ အျဖစ္အပ်က္ေလးသည္ တမင္ ဖန္တီးထားျခင္း မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ရင္ထဲတြင္ ထိထိရွရွ ခံစားလိုက္ ရပါသည္။ လူတစ္ဦး၏ တစ္ဘဝစာ ဆုံး႐ႈံးမႈ အတြက္ ဘယ္လို အရာမ်ားႏွင့္ ျပဳျပင္ ဖာေထးမလဲဟု စဥ္းစားမိတိုင္း ကၽြန္ေတာ္ ဆရာ့အေပၚ ခြင့္လႊတ္၍ မရႏုိင္ခဲ့ပါ။ ေစ့ေစ့ေတြး ၾကည့္တိုင္းလည္း နာၾကည္း မုန္းတီးမိ ပါသည္။
ထို႔ထက္ပို၍ ဆရာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ ေျပာလိုစိတ္ မရွိေတာ့ပါ။ ေျပာလည္း မေျပာခ်င္ေတာ့ပါ။ သို႔ေသာ္ အေရးႀကီးေသာ စကား တစ္ခြန္းေတာ့ ေျပာရန္ က်န္ေနပါေသးသည္။ ထို ‘ဆရာ’ ဆိုေသာသူမွာ ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
(ခရမ္းၿမိဳ႕မွ ဘုရားပြဲ ညေလးတစ္ညသို႔ အမွတ္တရ)
* * *
ေဒါင္းေနမင္း
ေရႊအျမဳေတ၊ ဇြန္၊ ၂၀၀၁။
ေဒါင္းေနမင္း
ေရႊအျမဳေတ၊ ဇြန္၊ ၂၀၀၁။
No comments:
Post a Comment