ေမာင္းကြဲ - ေနဝင္းျမင့္
* * *
(၁)
သူႀကီးကိုေဗ်ာက္အုိးရဲ႕ အက်င့္က မနက္ေစာေစာ ေျမာက္ေက်ာင္းက အုန္းေမာင္းသံၾကားတာနဲ႔ အိပ္ရာက ဖ်တ္ခနဲ ႏုိးေလ့ရွိသည္။ ဘယ္ေလာက္အိပ္ေရးပ်က္ပ်က္ အုန္းေမာင္းသံ တတံုတံုၾကားတာနဲ႔ ေခါက္ခနဲ ထေတာ့တာပဲ။ ေရကျပင္ဆင္း၊ ဖြဲျပာန႔ဲဆား ေရာထားတဲ့ အမႈန္႔နဲ႔ သြားေတြပြတ္၊ ပခ်ဳိးပေခ်ာင္စင္သြားေအာင္ ႏွစ္ခါေလာက္ ပလုတ္က်င္း၊ ဖ်င္တဘက္နဲ႔မ်က္ႏွာသုတ္။
ၾကာလွရင္ တစ္မိနစ္ပဲ။ ၿပီး ရင္ ဘုရားမရွိခိုးအားေသးဘူး။ အိမ္ေအာက္ဆင္းတယ္။ မန္ က်ည္းပင္မွာ တန္း႐ိုက္ၿပီးခ်ိတ္ ထားတဲ့ ေမာင္းႀကီးကို ေမာင္း တုတ္နဲ႔ တစ္ခ်က္ျပင္းျပင္းထု တယ္။ ေမာင္းက ေမာင္းကြဲ။ ဒီ ေမာင္းက တျခားေမာင္းေတြလို ထုလိုက္ရင္ ဒူဟူဟူလို႔ မျမည္ ဘူး။ ‘ဂ်န္ဟန္ဟန္ ဂလန္ ဂလန္ ဂ်လပ္ ဂ်လပ္’ လို႔ျမည္တယ္။ ေမာင္းက ေမာင္းနစုတ္ (ေမာင္း အနားစုတ္)ကိုး။ သူ႔အေဖ သူႀကီးလက္ထက္ကတည္းက ျပဳတ္က်ဖူးေလေတာ့ ေမာင္း အနားတစ္ေနရာမွာ လက္ညႇိဳး ေလာက္အဟႀကီးျဖစ္ေအာင္ ကြဲ ခဲ့ဖူးတယ္။ မနက္မိုးတိေမွာင္ ေတာင္မွာ ဒီေမာင္းကြဲကို တစ္ ခ်က္ေကာင္း ေမာင္းထုၿပီးရင္ အိမ္ေပၚတက္ၿပီး ဘုရားကန္ေတာ့ တယ္။ ဒါက နိစၥဓူဝကိစၥ။ ေျမာက္ ေက်ာင္းက အုန္းေမာင္းသံ မေရွး မေႏွာင္း သူႀကီးအိမ္က ေမာင္းကြဲ သံတစ္ခ်က္ ထြက္လို႔ေတာ့ ရြာက ဘယ့္ႏွယ္မွ မေနပါဘူး၊ မလႈပ္ပါ ဘူး။ သူႀကီး ကိုေဗ်ာက္အုိးတစ္ ေယာက္ လက္အၿငိမ္မေနႏိုင္၊ ေျခအၿငိမ္ မေနႏိုင္ ေစာေစာစီးစီး ဒီလိုထုေနက်ဆုိတာ ရြာက သိတာကိုး။
‘ဂ်န္ဟန္ဟန္ ဂလန္ ဂလန္ ဂ်လပ္ ... ဂ်လပ္...’
ဒါက တစ္ခ်က္ထုတဲ့ကိစၥ။ ဒီေမာင္းကြဲကိုပဲ သံုးခ်က္ဆက္ ထုၿပီဆုိရင္ေတာ့ ကြၽဲပိန္ ရြာသူ ရြာသားမွန္သမွ် တစ္အိမ္တစ္တဲ တစ္ေယာက္ခြဲတမ္းနဲ႔ သူႀကီးဝိုင္း ထဲေရာက္ေအာင္ ေျပးၾကရ တယ္။ တစ္အိမ္ေထာင္ တစ္ ေယာက္ေတာ့ မေရာက္မရွိ မျဖစ္ ရဘူး။
ေမာင္းသံုးခ်က္ဟာ ကြၽဲပိန္ ရြာအတြက္ေတာ့ လိေမၼာ္ေရာင္ လံုၿခံဳေရးအဆင့္ပဲ။ သူႀကီးဝိုင္း တိုက္က အတန္အသင့္ က်ယ္ ေလေတာ့ ေရာက္လာတဲ့ လူေတြ ကို သူႀကီးက စိတ္နဲ႔ခ်င့္တယ္။ သူ႔ဝိုင္းထဲ လူျပည့္ရင္ဟုတ္ၿပီ။ မျပည့္ရင္ ဘယ္အိမ္ေထာင္က က်န္သလဲဆိုတာ ေမြးထားတဲ့ လူ မိုက္ေတြက သိတယ္။ မေရာက္ တဲ့အိမ္ေထာင္စုက မလာေၾကး ႏွစ္က်ပ္ေပးဖို႔သာ ျပင္ေတာ့။ သူ ႀကီးကေတာ့ မလာေလ ႀကိဳက္ ေလပါပဲ။ တစ္အိမ္ေထာင္ မလာ ေၾကး ႏွစ္က်ပ္ကလည္း သူ႔အဖို႔ ဝင္ေငြကိုး။ ကြၽဲပိန္လိုရြာမ်ဳိးမွာ မလာဘူးကြာ၊ ေရာ့ႏွစ္က်ပ္ဆုိ တာမ်ဳိးက ခပ္ရွားရွားပါ။ ဘယ္သူ မွ ေငြႏွစ္က်ပ္ ခါးပံုစထဲက ထုတ္ မေပးႏိုင္ဘူး။ ေခြၽးခံအက်ႌထဲက ထုတ္မေပးႏိုင္ဘူး။ ဒီေတာ့ ေမာင္းသံုးခ်က္သံၾကားရင္ ေျပး လာၾကသူေတြခ်ည္းပဲ။ လွည္း ေကာက္ေနတဲ့ ထင္းလွည္းသမား ကလည္း တပ္လက္စ ႏြားႏွစ္ ေကာင္ ပစ္ထားခဲ့တာပဲ။ မုန္႔ ေပါင္းသည္ကလည္း လုပ္လက္စ မုန္႔ ထင္းမီးေလွ်ာ့ၿပီး ေျပးရတာပဲ။ ပုတီးစိပ္ေနသူကလည္း ဂုဏ္ ေတာ္ကြန္ခ်ာကို ရပ္ခဲ့ေတာ့ပဲ။ ပဲျပဳတ္ေနသူကလည္း ေရတစ္ ခြက္ထပ္ျဖည့္ၿပီး ေရာက္ေအာင္ လာရတာပဲ။ ေမာင္းက ဒူဟူဟူ အသံမထြက္ရင္သာ ရွိမယ္၊ ဒါ အေရးေပၚ အေျခအေနပဲ။ ဒါက ေတာ့ ထားပါေတာ့၊ သံုးခ်က္ထု တဲ့ေမာင္းကိုး။ ႏို႔ျဖင့္ မနက္ေစာ ေစာ က်ီးမွ မႏုိးခင္ သူႀကီးကိုယ္ တိုင္ အိပ္မႈန္စံုမႊားထထုတဲ့ တစ္ ခ်က္တည္းေသာ ေမာင္းက ဘာ သေဘာတံုး။ ဘာကိစၥထထုတာ တံုး။ သူႀကီးကေတာ္ မစိန္ပုက တစ္ခါေတာ့ ေမးဖူးတယ္။
‘‘ေမာင္သူႀကီးရဲ႕၊ ေစာေစာ စီးစီး ဘာကိစၥမ်ား ေမာင္းနစုတ္ ႀကီး ထထ ထုသာတံုး၊ အလကား အိပ္ေရးပ်က္ေအာင္။ ၿပီးေတာ့ ေမာင္းသံက သာသာယာယာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔’’
‘‘ေရာ္...ခက္ပါ့ေရာ သူႀကီး ကေတာ္ရဲ႕၊ ခက္ပါမင့္ေရာဗ်ာ၊ ခင္ဗ်ားမသိပါဘူး’’
သူႀကီးကေတာ္က ေမာင္း နစုတ္လို႔ သံုးတာကို သူႀကီးက မႀကိဳက္ေလဘူး။ သာသာယာ ယာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ဆိုတာကိုလည္း သေဘာမေတြ႕ဘူး။ ရွင္းေတာ့ မျပပါဘူး။ ဘယ့္ႏွယ္ မနက္ေစာ ေစာ အဓိပၸာယ္မရွိဘဲ ဘယ္သူက ထထုမွာတံုး၊ အက်ဳိးအေၾကာင္း မရွိဘဲ ဘယ္သူက ထထုမွာတံုး၊ ဒူဟူဟူ မျမည္ဘဲ ဂ်န္ဟန္ဟန္... ဂလန္ ဂလန္ ဂ်လပ္ဂ်လပ္လို႔ ျမည္ေတာ့ေကာ ဘာျပဳလို႔တံုး။ ေမာင္းဟာေမာင္းေပါ့။ ဒါျဖင့္ရင္ ဘာကိစၥ ထုရတာတဲ့လဲ။ သူႀကီး မွာ သူ႔အေၾကာင္းနဲ႔သူ ရွိတယ္။ နံပါတ္(၁)က သူႀကီးကိုယ္တိုင္ က မနက္ခင္း ေန႔သစ္ကို သူ႔ ေမာင္းကြဲသံနဲ႔ ႏိုးထခ်င္တယ္။ ဒါက တစ္ခ်က္။ ဒုတိယတစ္ခ်က္ ဒီေမာင္းကြဲသံဟာ သူႀကီးျဖစ္ျခင္း ကို သက္ေသခံတဲ့အသံ။ ဒီရာထူး မွာ သူၿမဲေနတုန္းပဲဆုိတာကို အာမခံတဲ့အသံ။ သူႀကီးအဆက္ ဆက္ ကိုင္စြဲခဲ့တဲ့ အာဏာသံုး ရပ္ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့အသံ။ သူကိုယ္တိုင္က စာမေတာက္ တေခါက္ ဖတ္ဖူးသူဆိုေတာ့ လူ ထူရင္ အာဏာသံုးရပ္အေၾကာင္း အင္မတန္ ေျပာတတ္တယ္။ ရြာ သူရြာသားမ်ား ခမ်ာေတာ့ ကိုယ္ လုပ္မွ ကိုယ္စားရတာဆုိေတာ့ ေလာကမွာ အာဏာသံုးရပ္ရွိတာ လည္းမသိဘူး၊ ေလးရပ္ရွိတာလည္းမသိဘူး။ သူႀကီးက အဲဒီ အာဏာ သံုးရပ္အေၾကာင္းျပဳၿပီး ခိုင္းတာ လုပ္ရတာမ်ားေပါ့၊ ေတာင္းသမွ် ေပးရတာမ်ားေပါ့၊ ေငါက္သမွ် ခံရတာမ်ားေပါ့။ အာဏာသံုးရပ္ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေျမာက္ေက်ာင္းမွာ ဥပုသ္ေစာင့္ ေရာက္ရတဲ့အခါတိုင္း ဆရာ ေတာ္ႀကီးကိုေတာင္ အလြတ္ မေပးဘူး။
‘‘ဘုရားတပည့္ေတာ္ကို ျပည္ပိုင္မင္းမ်ားက သူႀကီးရယ္လုိ႔ ခန္႔အပ္ပါၿပီဆိုကတည္းက ႀကီး ေလးေသာ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးမ်ား ေက်ာေပၚတင္ထားရသလိုပါ ဘုရား၊ အဟမ္း...အဟြတ္... အဟြတ္...။ သူႀကီးဆိုသာက ရပ္ မွာရြာမွာ ဘုရင္အေသးစား ျဖစ္ ေလေတာ့ အဟြတ္...အဟြတ္... အဟမ္း...’’
သူႀကီးကိုေဗ်ာက္အိုးက စကားေျပာရင္ ေခ်ာင္းပါလာ တတ္တယ္။ သူႀကီးျဖစ္စက မျဖစ္ပါဘူး။ ဟန္လုပ္ရင္း လုပ္ ရင္းက တကယ္ျဖစ္လာတာ ထင္ ပါရဲ႕။ ေနာက္ေတာ့ စကားတစ္ ခြန္း ေခ်ာင္းတစ္ခြန္း ျဖစ္ကေရာ။
‘‘အဲသာ... အဟမ္း...အဟြတ္...အဟြတ္’’
‘‘မင္းမလည္း အက်ဳိးရယ္ အေၾကာင္းရယ္ စကားေရာက္ ရသယ္မရွိဘူး။ ေခ်ာင္းဆိုရသာနဲ႔၊ သလိပ္မေက်ရသာနဲ႔၊ ခြၽဲပုပ္ထရ တာနဲ႔ လေခြး။ ေဆးဆရာေမာင္ သိန္းနဲ႔ ကုဦးကြ’’
‘‘အဟြတ္...အဟြတ္... အာ ဏာသံုးရပ္ ရွိသာကိုးဘုရာ့။ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးအာဏာတဲ့ဘုရာ့၊ ဥပေဒ ျပဳေရးအာဏာတဲ့ဘုရာ့၊ တရား စီရင္ေရး အာဏာတဲ့ဘုရား ... အဟြတ္...အဟြတ္ ...သူႀကီးဆို ျပန္ေတာ့ သူႀကီးအာဏာ လက္ တြင္းတစ္ဆုပ္ေလာက္ ရထားေပ ေသာ္လည္း ရြာ့ကိစၥ၊ ရြာ့ေဝယ်ာ ဝစၥ ရွိလာတဲ့အခါ အဟြတ္... အဟြတ္...ထြမ္...။ တပည့္ေတာ္ ေလွ်ာက္ခ်င္တာက အရွင္ဘုရား တို႔မွာေတာ့ ဓမၼာႏုဂၢဟေလာက္ အာ႐ံုျပဳရသာကိုးဘုရာ့။ တပည့္ ေတာ္မွာေတာ့ ဓမၼာႏုဂၢဟေရာ ပစၥယာႏုဂၢဟပါ ျပည့္စံုရေအာင္ ...’’
‘‘ဘာကြ... ဘာပစၥယာ ႏုဂၢဟတံုး၊ ရြာကေလာင္းတဲ့ဆြမ္း နဲ႔ ကိုယ့္ဆြမ္းကိုယ္ခံစားေန သေကာကြ။ ဘယ္ႏွခါမ်ား မင္း အိမ္က ဆြမ္းတစ္ခ်ဳိင့္ ပို႔ဖူးလို႔ တံုး’’
‘‘အႏၲိမစ်ာပနက်ရင္ ၾကည့္ ပါဘုရား၊ တလားႀကီး တလား ငယ္ စင္ယွဥ္ေလာင္တိုက္ သိုက္ သိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ႀကီးနဲ႔ အဟြတ္ ... အဟြတ္’’
‘‘သယ္...ငါ ထေထာင္း မိေရာ့မယ္’’
သူႀကီးကိုေဗ်ာက္အုိးကသာ အာဏာသံုးရပ္ေတြ ေျပာေနတာ ပါ။ ရြာကေတာ့ သူႀကီးဆိုးေနက် ေခ်ာင္းကို ‘အာနာသံုးရပ္’ေခ်ာင္း ေခၚၾကတယ္။ ကုတ္ဟီးနာ၊ ၾကက္ညႇာနာ၊ ဆံုဆို႔နာ ေခ်ာင္း သံုးေခ်ာင္း ေပါင္းၿပီးျဖစ္တဲ့ ေရာ ဂါဆုိတဲ့ သေဘာေပါ့။ အာေတြ ေရာ၊ လွ်ာေတြေရာ နာေအာင္ ဆုိးတဲ့ေခ်ာင္းကိုး။ ေျပာခ်င္ တာက ေစာေစာစီးစီး ေမာင္းထု ရျခင္းရဲ႕ ဒုတိယအခ်က္က နရည္းေတာ္တီးၿပီး မဂၤလာအခါ ေတာ္ယူသလို အာဏာသံုးရပ္ ေမာင္းနဲ႔ ေန႔သစ္ကို ဖြင့္တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာလည္းပါရဲ႕။ တတိယအခ်က္။ တတိယ အခ်က္က ပိုအေရးႀကီးတယ္။
* * *
(၂)
သူႀကီး ကိုေဗ်ာက္အိုးက ငတပါးသူႀကီးမဟုတ္ဘူး။ မ်ဳိး႐ိုး မရွိဘဲ သူႀကီးျဖစ္လာသူ မဟုတ္ ဘူးေပါ့ေလ။ ကိုေဗ်ာက္အုိးလို႔ သာ ေခၚသာတာပါ၊ အသက္က (၅၀)ေက်ာ္ပါၿပီ။ လူက ဖလံလုိ႔ ေခၚၾကတ့ဲ က်စ္က်စ္ေသးေသး ရယ္။ ေခါင္းတံုးဆံေတာက္နဲ႔ မ်က္တြင္းက်ႀကီးနဲ႔ဆိုေတာ့ ႐ုပ္ ေသးထဲက ကုန္းမနဲ႔ေတာင္တူ ေသးေတာ့။ ဖ်င္တိုက္ပံုေတာ့ ဘယ္တုန္းကမွ မခြၽတ္ဘူး။ ေရ ရယ္ မိုးရယ္ ခ်ဳိးတယ္လို႔လည္း မရွိေတာ့ သူႀကီးနားကပ္ရင္ သစ္ ႀကံပိုးေခါက္ေစာ္ နံတယ္လို႔ခ်ည္း ေျပာၾကတယ္။ စကားေျပာရင္ သလိပ္ထတာနဲ႔ ရင္ေခါင္းထဲက တစီစီထြက္ေနတဲ့အသံက ကိုေဗ်ာက္အိုးရဲ႕ အမွတ္လကၡ ဏာပဲ။ ေျပာခဲ့သလိုပဲ သူႀကီးမ်ဳိး ႐ိုးဆိုေတာ့ ‘ဖေအသူႀကီးေသ၊ သားသူႀကီးျဖစ္’ ေပၚလစီအရ ဖေအသူႀကီး ဦးတိုက္ေမာင္း ေနာက္ သူ သူႀကီးျဖစ္လာတယ္။ မ်ဳိး႐ိုးကိုေျပာရင္ ‘ေခါင္’ကစ ေျပာရမယ္။ ျမန္မာရွင္ဘုရင္မ်ား ထဲက ေနာက္ဆံုးရွင္ဘုရင္ သီေပါမင္းလက္ထက္ ကတည္း က စခဲ့တဲ့မ်ဳိး႐ိုး။
သကၠရာဇ္ တစ္ေထာင့္ႏွစ္ ရာ ေလးဆယ့္ေျခာက္ခုႏွစ္က ဦးလူကေလး သူႀကီးရာထူး စရ တယ္။ ရွင္ဘုရင္ ပါေတာ္မမူခင္ တစ္ႏွစ္ေပါ့။ ဦးလူကေလးက စလိုက္တာ ဦးလူကေလးရဲ႕သား ဦးဖုိးေပ်ာ့၊ ဦးဖိုးေပ်ာ့ရဲ႕သား ဦးတိုက္ေမာင္း၊ ဦးတိုက္ေမာင္းရဲ႕ သား ဦးေဗ်ာက္အိုး။ လက္ရွိ သူႀကီး ဦးေဗ်ာက္အိုးရဲ႕ ေဘးႀကီး ဦးလူကေလး သူႀကီးရတယ္ဆို တာကလည္း သီေပါမင္းလက္ မွတ္ေတာ္ထုိး၊ တံဆိပ္ေတာ္ထုိး သူႀကီးခန္႔စာနဲ႔ ရခ့ဲတဲ့ ရာထူး မဟုတ္ဘူး။ အရွင္ႏွစ္ပါး ပါေတာ္ မူခါနီး တိုင္းျပည္ ဗ႐ုတ္ဗရက္ ျဖစ္ေနခ်ိန္မွာ အေဝးၿမိဳ႕ဝန္ကို ေဒါင္းဒဂၤါးငါးရာေပးၿပီး ရခဲ့တဲ့ ရာထူး။ အဲဒီအခ်ိန္က မႏၲေလး နန္းတြင္းမွာ တိုင္တားဂိုဏ္း၊ ကင္းဝန္ဂိုဏ္း၊ ဆင္ျဖဴမရွင္ဂိုဏ္း၊ ေလွသင္းအတြင္းဝန္ဂုိဏ္း စသည္ျဖင့္ သူ႔လူကိုယ့္လူ၊ သူ႔ အုပ္စု ကိုယ့္အုပ္စု အားၿပိဳင္ေန ၾကတဲ့အခ်ိန္။ နန္းတြင္းမွာ ဂုိဏ္း ေတြကြဲတာနဲ႔အမွ် တံစိုးစားၾက၊ လွ်ပ္စားၾက၊ အခ်င္းခ်င္း ကုန္း တိုက္ၾက၊ ရာထူးလုၾက၊ ရွင္ဘုရင္ နဲ႔ နီးစပ္သူေတြ ေကာင္းစားၾက၊ အေဝးနယ္ေတြက ဓားျပသူခိုး ေတြရဲ႕ ဆက္ေၾကးခြဲတမ္းယူၾက၊ ဒဂၤါးမ်ားမ်ား ေပးႏုိင္သူ အရာ ေရာက္ၾကဆိုေတာ့ ရွင္ဘုရင့္ အာဏာကလည္း အေဝးကို မေရာက္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဘုရင္က ထန္းဖူးၫြန္႔ရွည္ေပၚမွာ သတ္စံု ေရးၿပီး တစ္ေၾကာင္းစာခြၽန္နဲ႔ ခန္႔တဲ့ ရာထူးေတြက အေဝးၿမိဳဝန္ဆီ ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ထန္းပင္ျမစ္တစ္ေခ်ာင္းေလာက္ ေတာင္ အရာမေရာက္ေတာ့ဘူး ေျပာပါေတာ့။ ဒီမွာတင္ ေဒါင္း ဒဂၤါးငါးရာေပးၿပီး ဦးလူကေလး သူႀကီးျဖစ္လာေရာ။ တစ္ေထာင့္ ႏွစ္ရာေလးဆယ့္ခုနစ္ ခုႏွစ္ အရွင္ႏွစ္ပါး ပါေတာ္မူေတာ့ ဦးလူကေလး ကြၽဲပိန္ရြာမွာ သူႀကီး ပဲ။ ပါေတာ္မူစ အဂၤလိပ္အစိုးရ က ျမန္မာမွဴးႀကီးမတ္ႀကီးမ်ားပါ တဲ့ ယာယီအႀကံေပးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕ထား ေလေတာ့ ရွိရင္းသူႀကီးေတြ မူလ ရာထူးမွာ ေထာက္ခံခ်က္နဲ႔သူႀကီး ဆက္ျဖစ္ၾကတယ္။ အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပီပီျပင္ျပင္ ရွိလာ ေတာ့လည္း သစၥာခံသူေတြကို သူႀကီးဆက္ခန္႔ျပန္လို႔ မျပဳတ္ ျပန္ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ဦးလူကေလး ကံ ကုန္ေတာ့ သူ႔သား ဖိုးေပ်ာ့က ဆက္ခံတယ္။ ဦးဖိုးေပ်ာ့ ဘဝကူး ေတာ့ သူ႔သား တိုက္ေမာင္းက ဆက္ခံတယ္။ ဦးတိုက္ေမာင္းလြန္ ေတာ့ သူ႔သားေဗ်ာက္အိုးက ဆက္ခံတယ္။ ကိုေဗ်ာက္အုိး သူႀကီးျဖစ္ေတာ့ တိုင္းျပည္လြတ္ လပ္ေရးရပါၿပီ။ လြတ္လပ္ေရး ေခတ္ အစိုးရက သူႀကီးဆက္ခန္႔ လို႔ တိုင္းျပည္ထိခိုက္တာ မထိ ခိုက္တာေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး၊ ကြၽဲပိန္ရြာကေတာ့ ဒုကၡလွလွႀကီး ေရာက္ေတာ့တာပဲ။ သူႀကီး ကိုေဗ်ာက္အိုးလက္ထက္ ရြာမွာ တေဘာင္ေပၚလာတာပဲ ၾကည့္ ေလ။
‘‘သူႀကီး ေဗ်ာက္အုိး ××× ငေမ်ာက္သိုး ××× ေဇာက္ထုိး ဘယ္ေတာ့လွန္ပါ့မယ္ ××× ေနာက္မိုးဘယ္ေတာ့ မွန္ပါ့မယ္ ××× ေနာက္မုိးမမွန္ တာေတလံ ××× ေရကန္ဘယ္ေတာ့ ျပည့္ပါ့ မယ္’’တဲ့။
* * *
(၃)
သီေပါမင္းလက္ထက္ ကတည္းက သူႀကီးရာထူး ေဒါင္း ဒဂၤါး ငါးရာေပးၿပီး ဝယ္ခဲ့တဲ့ ဦးလူ ကေလးက ေနာင္လာေနာက္သား သူ႔သားသမီး၊ ေျမးျမစ္ေတြ အတြက္ရယ္လို႔ ကြၽဲပိန္မွာ ရွိသမွ် ေျမေတြ သူႀကီးေျမအျဖစ္ ထားခဲ့ တာလည္း ထားခဲ့တာေပါ့ေလ။ အထင္ကရအားျဖင့္ ေမာင္းႀကီး တစ္လံုးနဲ႔ ေၾကးျပားတစ္ခ်ပ္ သူ႔ သား ဦးဖိုးေပ်ာ့ကို ေပးခဲ့တယ္။ ေမာင္းက ဆန္ျပာတဲ့ ဆန္ေကာ ေလာက္ရွိၿပီး ေၾကးျပားက တစ္ ထြာပတ္လည္ေလာက္ ရွိမယ္။ ေမာင္းႀကီးမွာ အင္းကြက္သံုး ကြက္နဲ႔ စာတစ္ခ်ဳိး ေရးထား တယ္။ ေရွးေရး မန္က်ည္းေစ့ လက္ေရးကေလးေတြပါ။ မန္ က်ည္းသီးမွည့္နဲ႔မ်ား ပြတ္လိုက္ ရင္ ဖတ္လို႔ရၿပီ။
‘‘စိတ္ႀကံတိုင္း ၿပီးေစႏိုင္ ေသာ စိႏၲာမယ တန္ခိုးအားျဖင့္ ပထဝီကို စိုးမိုးႏုိင္ေသာ ပထဝီ သိဒၶိအင္း၊ ေရကိုစိုးမိုးႏုိင္ေသာ ဥဒကသိဒၶိအင္း၊ ေကာင္းကင္ကို စိုးမိုးႏိုင္ေသာ အာကာသိဒၶိအင္း တို႔သည္ ဤေမာင္း၌ ေကာင္းစြာ တည္ပါေပ၏။
ဥစၥာစည္းစိမ္ကို ၿမဲေစႏိုင္ ေသာ ဓနသိဒၶိ၊ လက္နက္ အမ်ဳိး မ်ဳိး မစူးရွေစႏိုင္ေသာ ကာယသိဒၶိ၊ အသက္ရွည္စြာ ရာထူးၿမဲေစႏုိင္ ေသာ အာယုသိဒၶိတို႔သည္ ေဆး ဝိဇၨာ၊ အင္းဝိဇၨာ၊ ျပဒါးဝိဇၨာ၊ သံ ဝိဇၨာတို႔၏ အာႏုေဘာ္ေၾကာင့္ ၿမဲ စြာတည္ပါေပ၏။
ဤေမာင္းကို မေမ့မေလ်ာ့ သားေျမးစဥ္ဆက္ မျပတ္ႏွက္ၾက ေလ။
ေၾကးျပားမွာလည္း စာေတြ ပါတယ္။ ကြၽဲပိန္ရြာရဲ႕ အရပ္ေလး မ်က္ႏွာ နယ္နိမိတ္နဲ႔တကြ သူႀကီး ေျမ အတိုင္းအတာေတြ ေရးထား တဲ့ ဂရန္ေပါက္ ေၾကးျပားဆိုပါစို႔။ သူႀကီး ဦးလူကေလးက ေၾကးထုိး ဆရာကို အပ္ၿပီး ေပးခဲ့တဲ့ ေၾကး ျပား။
ပု၊ ဒိ၊ အာ။
‘‘ငါ့သား ေမာင္ဖိုးေပ်ာ့ႏွင့္ တကြ ေနာင္အခါ ထြန္းကား လာ လတၱံ႔ေသာ ေျမးျမစ္မ်ားအဖို႔ အလို႔ငွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးလွေသာ သီေပါမင္း တရားႀကီးလက္ထက္ ေတာ္ သူႀကီးခန္႔စာရ အေဖသူ ႀကီး ေမာင္လူကေလးမွာခဲ့လို သည္မွာ ပိုင္ဆိုင္ေသာ ေျမ အတုိင္းအတာ ရြာေျမကို ဗဟိုျပဳ ၍ အေရွ႕ကိုလားေသာ္ အေရွ႕ ဘက္ရြာေျခမွ ဖိုးေခါင္ေတာင္႐ိုး အထိ၊ အေနာက္ကိုလားေသာ္ အေနာက္ရြာေျခမွ ကုကၠဳိဝ ယမား ေခ်ာင္းစပ္အထိ၊ ေတာင္ကုိလား ေသာ္ ေတာင္ဘက္ရြာေျခမွ တစ္ဖက္ ဗန္းေတာရြာႏွင့္ ေက်ာ ခုိင္း ေညာင္ပိႏၷဲပင္အထိ၊ ေျမာက္ ကိုလားေသာ္ ေျမာက္ဘက္ရြာေျခ မွ တစ္ဖက္ သရက္ကန္ရြာႏွင့္ ေက်ာခိုင္းထံုးေစတီအထိ။
ဤလယ္ယာကိုင္းကြၽန္း ထုံးအိုင္တို႔ကို စုန္းတိုက္၊ နတ္ တိုက္၊ ေမွာ္တိုက္၊ ေဇာ္တိုက္၊ မိစၧာတိုက္၊ ေအာက္လမ္းတိုက္ အတိုက္အခိုက္တို႔မွ ကင္းပေစ ျခင္းငွာ ေထာင့္ေလးေထာင့္၌ လြန္စြာ တန္ခိုးႀကီးေသာ မဟာ သာဂလ အင္းေလးခ်က္ ျမႇဳပ္ႏွံ ထားခ်က္။’’
သူႀကီး ကိုေဗ်ာက္အိုးက ဒီေၾကးျပားကို ေၾကးညႇိအတက္ မခံဘူး။ သူႀကီးက ဗမာလဆန္း ၃ ရက္ေန႔တိုင္း ရြာကို ေမာင္းသံုး ခ်က္ႏွက္ၿပီး လူစုတတ္ေလေတာ့ ရြာသူရြာသားေတြေရွ႕မွာ ဒီေၾကး ျပားစ ဖတ္ျပတတ္တယ္။ စာ အေပၚ ၾသဇာရွိေအာင္ရယ္လို႔ သူကိုယ္တိုင္ ေခ်ာင္းတဟြတ္ ဟြတ္၊ ခြၽဲတရွဲရွဲၾကားက ဖတ္ျပ ေလ့ရွိတယ္။ ေၾကးျပားစာအရ ရြာမွာလုပ္စားစရာ ေျမမက်န္ ေတာ့ ရြာသားေတြက စိတ္မဝင္ စားပါဘူး။ လုပ္စားစရာ ေျမမရွိ ေတာ့ ရြာသူရြာသားေတြက ဘာ လုပ္စားၾက တုံုးေမးစရာရွိတယ္။ ပိုက္ဆံရွိ သူတခ်ဳိ႕က ေခတ္ အဆက္ဆက္ သူႀကီးပိုင္ ေျမ ေတြထဲက ဖဲ့ဝယ္ထားၾကလို႔ နည္း နည္းပါးပါး စိုက္ပ်ဳိးစားၾကတာ ရွိတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သူႀကီးေျမေတြမွာ သီးစားခ်ခံၿပီး ပင္ပင္ပန္းပန္း လုပ္ကိုင္စားၾကရ တယ္။ က်န္တဲ့ ရြာသူရြာသားေတြ ကေတာ့ ႂကြက္ထုိးေပါ့၊ ေလွ လိုက္ေပါ့၊ ျမက္ရိတ္ေပါ့၊ ရက္ ကန္းရက္ေပါ့၊ နတ္ကေတာ္လုပ္ ေပါ့၊ နတ္ဆိုင္းတီးေပါ့၊ သစ္ပင္ ခ်ဳိင္ေပါ့၊ ေျမက်င္းတူးေပါ့၊ အုန္း ပင္ျပင္ေပါ့၊ သက္ငယ္ပ်စ္ေပါ့၊ အေၾကာ္ေရာင္းေပါ့၊ ေမာင္း ေထာင္းေပါ့၊ ပဲေကာက္ဝါေကာက္ ေပါ့၊ အနင္းအႏွိပ္လိုက္ေပါ့။ ထမင္းတစ္လုတ္ ေခြၽးဒီးဒီးက် ေအာင္လုပ္မွ စားရတဲ့ဘဝေတြ။
သူႀကီးကိုေဗ်ာက္အုိး လူဝါး ဝတယ္ထင္လို႔ လူတခ်ဳိ႕က သူႀကီး လူစုပြဲေတြမွာ ထေအာ္ တတ္ၾကတယ္။
‘‘ဘယ့္ႏွယ္တံုး သူႀကီးရဲ႕၊ ဒီေခတ္ႀကီးထဲ ေၾကးတိုင္ဌာန၊ ေျမတိုင္းဌာနက ထုတ္ေပးတဲ့ ဂရန္ေျမ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ သီေပါမင္း လက္ထက္က ခင္ဗ်ားေဘးႀကီး ေရးခဲ့တဲ့ ေၾကးျပားေပၚက စာနဲ႔ပဲ က်ဳပ္တို႔က တစ္သက္လံုး ႂကြက္ ထုိးရေကာလား၊ တစ္သက္လံုး က်င္းတူးရေကာလား၊ တစ္သက္ လံုး ေလွလိုက္ရေကာလား၊ က်ဳပ္ တို႔က ဒီကိစၥ ၿမိဳ႕ပိုင္နယ္ပိုင္ေတြ နဲ႔ စကားေျပာခ်င္တယ္’’
‘‘ေဟ့...ဘယ္ေကာင္လဲကြ ထေအာ္သာ၊ အဟြတ္... အဟြတ္ ...ဟြတ္ ...ရႊတ္...ထြမ္။ နယ္ပိုင္ ၿမိဳ႕ပိုင္မကလို႔ ကြင္းပိုင္အေဖႀကီး ပဲ ပြဲထုိးထုိးကြာ။ ငါ့အေဘးသူႀကီး ဦးလူကေလးကြာ၊ အဟြတ္... အဟြတ္ သူ႔သား ဦးဖိုးေပ်ာ့ကြာ၊အဟြတ္... ဦးဖိုးေပ်ာ့သား အဟြတ္... အဟြတ္ ဘယ္သူတဲ႔၊ ငါ့အေဖ အဲ...ဦးတိုက္ေမာင္းကြာ။ အဟြတ္ ... ထြမ္ ... သူ႔သား ငါလ ကြာ ...။ ကိုင္း ...သူႀကီးေလးဇာတ္ က ေပါက္တဲ့ တုိ႔အမ်ဳိးေတြ၊ ကေလးေတြက ဒီအေမြနဲ႔ စားၾက ရသာကြာ။ မင္းတို႔ကို ဘယ့္ႏွယ္ လုပ္ ဖဲ့ေပးရမွာတံုး။ အဟြတ္ ... အဟြတ္ တို႔လည္း ညႇာၾကဦးေလ ကြာ’’
‘‘ႂကြက္ထုိးစားေနရတဲ့ လူ ေတြက ဘယ့္ႏွယ္လုပ္ ေျမပိုင္ရွင္ ကို သနားရမွာတံုး သူႀကီးရဲ႕။ ရြာ ကို ညႇာရမွာက ခင္ဗ်ားရယ္၊ ျဖစ္ မွျဖစ္ရေလ’’
‘‘အံမာ မင္းတို႔က ငါ့ကို ေၾကးတမ္းတိုက္လု႔ိ အဟြတ္... အဟြတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ .. အဟြတ္ ... အဟြတ္၊ ဥပေဒ ျပဳေရးအာဏာ အဟြတ္... အဟြတ္ တရား စီရင္ေရးအာဏာ အဟြတ္ ... အဟြတ္’’
သူႀကီးက ေမာင္းသံုးခ်က္ တီးၿပီး လူစုတိုင္း ဒီလိုနဲ႔ ၿပီးၾကရ တယ္။ ေမာင္းသံုးခ်က္ ႏွက္သံ ၾကားရင္ မလာခ်င္လို႔လည္း မျဖစ္ေတာ့ ေျပာခဲ့သလိုပဲ မလာ ရင္ ႏွစ္က်ပ္ေပးရမွာစိုးေတာ့ လာ ၾကရတာပါပဲ။ သူႀကီးက ရြာဆင္း ရဲေပမယ့္ ရြာက ဘယ္လိုပိုက္ဆံ ေကာက္ရမယ္ဆိုတာေလာက္ တြက္ေနသူကိုး။ သီေပါမင္းလက္ ထက္က အခြန္ေကာက္ပံုေတြကို ရွာဖတ္တယ္။ ေရွးက ဆိပ္၊ တည္၊ ပြဲ၊ ကင္း၊ ကူးတို႔အခြန္ ေကာက္တာေတြ႕လို႔ အမိန္႔ထုတ္ ၾကည့္တယ္။ ရြာသူရြာသားေတြက ဘာမွန္းေတာင္ မသိၾကဘူး။ ဘာလဲ ... ဆိပ္၊ တည္၊ ပြဲ၊ ကင္း၊ ကူးတို႔။ ဆိပ္ဆိုတာက ေလွဆိပ္၊ လွည္းဆိပ္ေတြမွာ ေကာက္တဲ့ အခြန္၊ တည္ဆိုတာက အထုိင္ တည္ၿပီး ေစ်းေရာင္းသူေတြကို ေကာက္တဲ့အခြန္၊ ကင္းက ကင္း စခန္းေတြမွာ ေကာက္တဲ့အခြန္၊ ကူးတို႔ဆုိတာက ကူးတို႔ေလွေတြ ကို ေကာက္တဲ့အခြန္။ ခက္တာက ရြာမွာ ေလွဆိပ္၊ လွည္းဆိပ္မရွိ ဘူး။ ေစ်းေရာင္းတဲ့ ကုန္စံုဆိုင္ မရွိဘူး။ ပြဲဆုိတဲ့ ပြဲစားပြဲၫြန္႔စားသူ မရွိဘူး။ ကင္းမရွိဘူး၊ ကူးတို႔မရွိ ဘူး။ ဒီေတာ့ သူႀကီးလည္း သူ႔ အမိန္႔သူ ျပန္႐ုပ္သိမ္းရေရာ။ တစ္ခါ ဘာလုပ္ျပန္သလဲဆိုေတာ့ ဆယ့္ႏွစ္မႈ မင္းတိုင္း ေကာက္မယ္ လို႔ အမိန္႔ထုတ္ျပန္တယ္။ ရြာက ေမးတယ္။
‘‘ဘာတံုးဗ်၊ ဆယ့္ႏွစ္မႈ မင္းတိုင္းဆိုတာ’’
‘‘သီေပါမင္းလက္ထက္က အခြန္ေကာက္တဲ့ပစၥည္း ဆယ့္ ႏွစ္မ်ဳိးေပါ့ကြ အဟြတ္...အဟြတ္’’
‘‘ဘာေတြပါလိမ့္ဗ်ာ’’
‘‘တမာေစးကြာ၊ ေလွ်ာ္ကြာ၊ ေကာ္ကြာ၊ အံုတံုကြာ၊ လဲမိႈ႔ကြာ၊ တင္လဲကြာ၊ ဥသွ်စ္ကြာ၊ မု႐ိုးစစ္ မီးေသြးကြာ၊ ထန္းဖူးစည္းကြာ၊ မန္က်ည္းမွည့္ကြာ၊ ေရနံကြာ၊ ပြဲ႕လ်က္ကြာ’’
သူႀကီးေခ်ာင္းဆိုးေနလို႔ ဆယ္အိမ္ေခါင္းက ဖတ္ျပတာပါ။
‘‘ရြာမွာ ဒါေတြ ဘယ္သူက ေရာင္းဝယ္ေနၾကလို႔တုံး သူႀကီးရ၊ ခင္ဗ်ားထင္တိုင္း လုပ္မေနနဲ႔။ မ႐ူးမေကာင္းဗ်ာ’’
‘‘ေဟ... အဲသာ ဘယ္ ေကာင္လဲကြ၊ အဟြတ္...အဟြတ္ ေျခာက္ေပါက္ ထိတ္တုံုးထဲ ထည့္ စမ္းေဟ့’’
တစ္ခါေတာ့ ဗမာလဆန္း ၃ ရက္ေန႔ တစ္ေန႔မွာ ‘ဂ်ဟန္ ဟန္ ဂလန္ ဂလန္ ဂ်လပ္ ဂ်လပ္’လို႔ ျမည္တဲ့ ေမာင္းႀကီးကို သူႀကီး ကိုေဗ်ာက္အိုးက သံုးခ်က္ထု တယ္။ ရြာသားေတြကေတာ့ ဒီ တစ္ခါလည္း သူႀကီးဘာေေျပာ ျပန္ဦးမလဲေပါ့ေလ။ သူႀကီးအိမ္ ကို ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပဲ လာခဲ့ၾက တယ္။ လူစံုေလာက္ၿပီဆိုေတာ့ သူႀကီးေမြးထားတဲ့ လူမိုက္ေတြထဲ က တစ္ေယာက္က သူႀကီးေရး ထားတဲ့စာကို ဖတ္ျပတယ္။
‘‘ရြာထဲမွာ ဒီေန႔ကစၿပီး ေကာက္ခံမယ့္ အခြန္စာရင္းျဖစ္ ပါတယ္။ အားလံုးနားေထာင္ၾက ပါ။ ႏွစ္ခါ ဖတ္မျပဘူးေႏွာ။ ရြာ ထဲက မည္သူမဆို ႂကြက္ထုိးလိုက္ သူ တစ္ေန႔ ႏွစ္က်ပ္ႏႈန္း၊ သစ္ပင္ ခ်ဳိင္သူ တစ္ပင္ ငါးက်ပ္ႏႈန္း၊ ျမက္ရိတ္သူ ျမက္တစ္ထံုး ႏွစ္ က်ပ္မတ္တင္းႏႈန္း၊ ေလွလိုက္သူ ေလွတစ္ေခါက္ တစ္ဆယ္ႏႈန္း၊ ေျမက်င္းတူးသူ တစ္က်င္းငါး က်ပ္ႏႈန္း၊ ဆိုင္းတီးသူ တစ္ပြဲ ႏွစ္ ဆယ္ႏႈန္း၊ ေဗဒင္ေဟာသူ လူ တစ္ေယာက္ေမး သံုးက်ပ္ႏႈန္း၊ ရွင္ျပဳသူ ရွင္တစ္ပါး တစ္ဆယ္ ႏႈန္း၊ နတ္ဝင္သည္ နတ္ေမး ႏွစ္ က်ပ္ႏႈန္း၊ မုန္႔ေပါင္းသည္၊ မုန္႔ လက္ေကာက္သည္၊ အေၾကာ္စံု သည္ ဖိုတစ္ခြင္ ႏွစ္က်ပ္ႏႈန္း၊ ယုန္လိုက္သူ ယုန္တစ္ေကာင္ ယုန္ေပါင္တစ္ေကာင္ႏႈန္း၊ အမဲ၊ ဝက္ေပၚသူ ဝမ္းတြင္းသား တစ္ တြဲႏႈန္း’’
ဒီတစ္ခါထုတ္ျပန္တဲ့ အခြန္ စာရင္းက မၿပီးႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ရြာ သားေတြက ဒီတစ္ခါ သူႀကီးအမိန္႔ ကို လန္႔သြားၾကတယ္။ သူတို႔ဘဝ နဲ႔ ဆိုင္ၿပီကိုး။ သူတို႔အသက္ ေမြးဝမ္းေက်ာင္းနဲ႔ ဆိုင္ၿပီကိုး။
* * *
ေနဝင္းျမင့္
၂၀၁၄၊ ႏိုဝင္ဘာ၊ ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္း။
Credit - 7Day Daily
No comments:
Post a Comment