" နံ႔သာကုန္းမွာ "
========
#ေဒါင္းေနမင္း
၁၃ ႏွစ္အရြယ္ ခင္သိုက္ဆုိတဲ့ မိန္းကေလးရဲ႕ စိတ္စြမ္းအင္ေဟာေျပာမႈဟာ ေသြးထြက္ေအာင္မွန္တယ္လို႔ မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ကေန ႐ုပ္ရွင္မင္းသမီးတစ္ဦးနဲ႔ ေတြ႕ဆံုခန္း အင္တာဗ်ဴးမွာ သူမ ကိုယ္ေတြ႕အေနနဲ႔ ေဖာ္ျပေပးလိုက္တဲ့အခါ တိတ္ဆိတ္ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ေကာင္းလွတဲ့ နံ႔သာကုန္းရြာေလးဟာ လႈပ္လႈပ္ရြရြ ျဖစ္သြားတယ္။
၁။
နံ႔သာကုန္းရြာဆိုတာ ရြာငယ္ဇနပုဒ္လို႔ေတာင္ ေျပာလုိ႔ရတဲ့ တကယ့္ေသးေသးေကြးေကြး ဖ႐ိုဖရဲေလး။ အလြန္ဆံုးရွိမွ အိမ္ေျခရွစ္ဆယ္ တစ္ရာပဲ။ ရြာထဲမွာ ထည္ထည္ခံ့ခံ့ သြပ္မုိး ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ဆုိလ႔ုိ သံုးေလးအိမ္လားပဲ ရွိမယ္။ က်န္တာေတြက ျဖစ္သလို ေဆာက္ထားၾကတဲ့ သက္ငယ္မုိး ထရံကာေတြခ်ည္းပါ။
ေရွ႕မီေနာက္မီ လူႀကီးေတြ ေျပာသားအလုိရဆုိ အလ်င္က နံ႔သာကုန္းဟာ ရြာေတာင္မဟုတ္ဘူးတဲ့။ တဲစုေလးဆုိပဲ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတာင္ မရွိဘူး။ ရြာ့ေျမာက္ဘက္ (တစ္ဆက္တည္းလုိ႔လည္း ေျပာလို႔ရတဲ့) ေရျပာရြာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို နံ႔သာကုန္းရြာသားေတြ ကိုးကြယ္ၾကရတာ။ ေရျပာရြာက ရြာႀကီးေပါ့ေလ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းအရလည္း နံ႔သာကုန္းနဲ႔ ေရျပာကို အုပ္စုတစ္စုတည္းပဲ သတ္မွတ္တယ္။
ေရျပာထက္စာရင္ နံ႔သာကုန္းဟာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရမယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆုိေတာ့ နံ႔သာကုန္းဟာ ဟိုင္းေဝးလမ္းမႀကီး နံေဘးတင္ ကပ္ေနတာကိုး။ ေရျပာရြာသားေတြ ၿမိဳ႕သြားခ်င္ရင္ နံ႔သာကုန္းကို ျဖတ္ၿပီးမွ လမ္းမေပၚကိုေရာက္ရတာ။
နံ႔သာကုန္းရြာနဲ႔ ဟိုင္းေဝး လမ္းမႀကီးၾကားမွာေတာ့ အရိပ္ေကာင္းေကာင္း ေပးႏုိင္တဲ့ ကုက္ၠဳိလ္ပင္ႀကီးတစ္ပင္ ရွိတယ္။ စိတ္ကူးေကာင္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္က ဝါးလံုးေလးေတြကို တန္းလ်ားေလးလို ႐ိုက္ၿပီးထားတာမုိ႔ အေညာင္းေျပ ထုိင္နားလို႔လည္းရတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ အေမာေျပ ေရေသာက္ခ်င္တယ္ဆုိရင္လည္း အနားမွာ ေရအုိးစင္ေလးက အဆင္သင့္။
ခပ္လွမ္းလွမ္း ကားလမ္းေဘးမွာေတာ့ ေဆးသားေတြ ကဲြအက္ထြက္ေနၿပီး ဖုန္အလိပ္လိပ္တက္ေနတဲ့ နံ႔သာကုန္းရြာဆိုတဲ့ ဆုိင္းဘုတ္ေလးဟာ ကားေပၚက ခရီးသည္ေတြ လွ်ပ္တစ္ျပက္ ဖတ္မိရင္ ဘာေရးထားမွန္း မသိႏုိင္ေလာက္ေအာင္ကို ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနၿပီ။
ေရအုိးစင္ကေန လွမ္းၾကည့္ရင္ ခင္သုိက္ဆုိတဲ့ ေကာင္မေလးေနတဲ့အိမ္ကို လွမ္းျမင္ႏုိင္တယ္။ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ေလးပါ။ ခင္သိုက္မွာ မိဘႏွစ္ပါးစလံုး မရွိဘူး။ ငယ္ငယ္ကတည္းက အေဖနဲ႔အေမဟာ အိမ္ေထာင္ပ်က္ၿပီး ကစဥ့္ကလ်ား ျဖစ္သြားတယ္ ေျပာတာပဲ။ ဘယ္ေရာက္ကုန္မွန္းလဲ မသိဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ အဘြားက ေစာင့္ေရွာက္ထားရတာ။ လူပ်ဳိႀကီး ဦးေလးတစ္ေယာက္ကလည္း သူတို႔နဲ႔ အတူေနတယ္ေလ။ ဝိုင္းလုပ္ ဝိုင္းစားေပါ့။
ထူးျခားတာက ခင္သိုက္ ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက စကားကို သြက္သြက္လက္လက္ ေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ တျခားကေလးေတြနဲ႔ အေရာတဝင္ ေဆာ့ကစားတာလည္း မရွိသေလာက္ကို နည္းတာ။ ဘာသာေနတာပဲ။ ဂ်ီလည္း မက်ဘူး။ အရြယ္ေလးေရာက္လာေတာ့ အဘြားေစ်းေရာင္းတာ ဝိုင္းကူ၊ အိမ္မႈကိစၥလုပ္။ အားရင္ ဘုရားစာေတြရြတ္၊ ဘုရားရွိခုိး၊ ဒါပဲ။ ရြာထဲမွာေတာ့ သူ႔ကို သိုက္ကလာတာ၊ ဥစၥာေစာင့္၊ လူဝင္စားဆုိၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာၾကတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါ ခင္သိုက္ တစ္ေယာက္တည္းေနရင္း ပါးစပ္က တတြတ္တြတ္ ရြတ္ေနတာမ်ဳိး တစ္စံုတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာသလုိမ်ဳိး လုပ္ေနတာကို ျမင္တဲ့လူက ျမင္လာတာကိုး။ အစကေတာ့ ခင္သိုက္ကို ေနာက္ေနာက္ေျပာင္ေျပာင္နဲ႔ ဟိုေမးဒီေမး လုပ္တဲ့လူကလည္း မရွားဘူး။ ေရႊေငြေတာင္းတဲ့လူလည္း ရွိရဲ႕။ အတိတ္ကို ျပန္ေျပာခိုင္းတဲ့လူကလည္း အပ်င္းေျပေပါ့ေလ။
ခင္သိုက္ကို္ သိပ္ရင္းႏီွးေနတဲ့လူဆုိရင္ ဟုိေျပာသည္ေျပာန႔ဲ ျပန္ေနာက္တတ္တာမ်ဳိးေတာ့ ရွိတာေပ့ါ။ သူ႔ကို လူေတြ အထူးအာ႐ံုစိုက္လာေစတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ကေတာ့ တစ္ခါက ရြာမွာ ႏြားခိုးခံရတဲ့ ျပႆနာတစ္ခု ၾကံဳရတယ္။ ဘယ္မွာမွ ရွာမေတြ႕လို႔ စိတ္ပ်က္ေနတဲ့ ႏြားရွင္နဲ႔ လုိက္ရွာတဲ့လူတစ္စုဟာ ခင္သိုက္တုိ႔အိမ္ေရွ႕မွာ စုမိၾကတယ္။ တစ္ေယာက္တစ္ခြန္း ေျပာၾကဆုိၾက တာလည္း ပြက္ေလာကို ႐ိုက္ေနတာပဲ။ အဲဒီမွာတင္ ခင္သိုက္က ေကာက္ကာငင္ကာ ဝင္တဲ့ၿပီး “ဦးႀကီးတ႔ုိႏြား အသတ္ခံရတယ္။ သခ်ႋုင္းက ဂူပ်က္တစ္ခုမွာ ဝွက္ထားၾကတယ္” လို႔ ေျပာေတာ့ အားလံုးက မယံုတစ္ဝက္ယံုတစ္ဝက္နဲ႔။ တစ္ေယာက္က သြားရွာေတာ့ တကယ္ပဲ အပိုင္းပိုင္းလွီးျဖတ္ထားတဲ့ ႏြားေသကုိ ေတ႔ြတာ။ အဲဒီမွာတင္ ခင္သုိက္ရဲ႕ ေက်ာ္ေဇာသတင္းဟာ ပုိၿပီး ႀကီးသြားခ့ဲတယ္။
ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္ကဆို ကၽြဲေပ်ာက္၊ ႏြားေပ်ာက္၊ ပစၥည္းေပ်ာက္၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ စီးပြားေရးကအစ ခင္သိုက္ဆီ မေမးဖူးတဲ့လူဆုိ ခပ္ရွားရွား။ မွန္တဲ့အခါ ရိွသလို မွားတဲ့အခါလည္း ဘယ္သူကမွ ေရးႀကီး ခြင္က်ယ္လုပ္ျပီး ေျပာမေနဘူး။
ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ရန္ကုန္ကေန အညာဘက္ကုိ ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ဖ႔ုိ အဖြဲ႕တစ္ဖဲြ႕က နံ႔သာကုန္း ရြာထိပ္ေရာက္ေတာ့ ကားပ်က္ပါေလေရာ။ ပ်က္တာက မင္းသမီးကား၊ ပူညံပူညံျဖစ္လုိ႔။ ေနကလည္းပူ၊ အုိက္ကလည္းအုိက္မ႔ုိ ကားျပင္ေနတုန္း အဖြဲ႕သားေတြအားလံုး ေနရိပ္ေကာင္းတဲ့ ကုက္ၠဳိလ္ပင္ႀကီးေအာက္ ဝင္နားၾကတယ္။ မီးထုိးသမားနဲ႔ ရြာခံတစ္ေယာက္ စကားေျပာျဖစ္ၾကတယ္။ ဆုိပါစို႔။
ခင္သုိက္အေၾကာင္း ေရာက္သြားတယ္။
ကုိယ့္ရြာရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကုိ တင္ခ်င္လြန္းတ့ဲ အဲဒီရြာသားဟာ ခင္သုိက္အေၾကာင္း တခမ္းတနား အမႊန္းတင္လိုက္တာ ေယာက်္ားနဲ႔ကြဲေနတဲ့ မင္းသမီး လႊတ္စိတ္ဝင္စားသြားတယ္။ သ႔ူအေဖာ္ မိတ္ကပ္ဆရာ မိန္းမလ်ာကလည္း သဲသဲလႈပ္ဆုိေတာ့ သိပ္ေတာင္ စဥ္းစားခ်ိန္မရလိုက္ပါဘူး။ ခဏၾကာ ခင္သိုက္အိမ္ ခ်ီတက္ၾကပါေလေရာ။ စူပါမင္းသမီးတစ္ေယာက္ ဒီရြာကုိ ေရာက္ေနတယ္ဆိုတဲ့သတင္း ခ်က္ခ်င္း ပ်ံ႕သြားတယ္။ ၾကည့္ခ်င္လြန္းတဲ့ ရြာထဲက ပ်ဳိပ်ဳိအိုအုိ မွန္သမွ် လုပ္ေနတဲ့အလုပ္ေတြပစ္ၿပီး ေျပးလႊားလာလုိက္ၾကတာ တခ်ဳိ႕ဆုိ ထဘီေတာင္ ကၽြတ္က်ဆုိပဲ။ ႐ုပ္ရွင္မင္းသမီးကေတာင္ ခင္သုိက္ဆီကို လာေမးတယ္ဆုိတဲ့ သတင္းက ဟိုးေလးတေက်ာ္ေက်ာ္။ အမွန္က ကားပ်က္လို႔၊ ၾကံဳလို႔ဝင္တာ။ ထားပါေတာ့။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မင္းသမီးရဲ႕ ပါးစပ္ဖ်ားက “ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္လုိက္တာ ဆရာရယ္” လို႔ ဒါ႐ိုက္တာကို ျပန္ေျပာတာ အားလံုးၾကားရတယ္။ မင္းသမီး ရန္ကုန္ ျပန္ေရာက္ေတာ့ အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုမွာ အဲသည့္အေၾကာင္းကို ထည့္လုိက္တာ တီဗီမွာ ေၾကာ္ျငာခမကုန္ဘဲ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ဆုိသလုိ ခင္သိုက္သတင္းက ဟုန္းခနဲ နာမည္ႀကီးသြားတယ္။ လာလိုက္တဲ့ လူေတြ လူေတြ။ တခ်ဳိ႕က ကိုယ္ပိုင္ကားေတြနဲ႔။ တခ်ဳိ႕က လုိင္းကားနဲ႔။ တခ်ဳိ႕ဆုိ ကုန္းတစ္တန္၊ ေရတစ္တန္ ေနရာမ်ဳိးကေန ေရာက္လာတဲ့ လူေတာင္ရွိရဲ႕။ အဲဒီမွာတင္ နံ႔သာကုန္းရြာဟာ လႈပ္လႈပ္ရြရြ ျဖစ္ကုန္ၾကတယ္ ေျပာပါေတာ့။
၂။
နံ႔သာကုန္းမွာ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္တစ္ဆုိင္ ေကာင္းေကာင္း ဖြင့္ဖု႔ိ ပထမဦးဆံုး စိတ္ကူးေပၚတဲ့လူက ေရျပာရြာက ေက်ာင္းဆရာ ကိုညဳိျမ ဆိုတဲ့လူပဲ။ သူက ေခတ္ပညာတတ္ ဘြဲ႕ရတစ္ေယာက္ဆုိေတာ့ ၿမိဳ႕ျပရဲ႕လူေနမႈအက်င့္ကို သိေနတယ္။ ၾကည့္ေလ၊ ခုဆုိ ခင္သိုက္ဆီ ေမးဖု႔ိလာတဲ့ လူေတြဟာ အလ်င္ကလုိ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ကိစၥျပီးၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ မ်ားလြန္းလို႔ တုန္ကင္နဲ႔ ျဖစ္သြားၿပီ။ နဂိုကတည္းက ခင္သုိက္ဟာ ေရာဂါသည္။ ခ်ဴခ်ာတာလည္း လြန္ပါေရာ။ ၁၃ ႏွစ္ထဲ ဝင္လာတာေတာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အားနည္းလြန္းလို႔ ပါးပါးကပ္ကပ္ေလး။ နည္းနည္းေလး လႈပ္လႈပ္ရွားရွား လုပ္တာနဲ႔ ေမာေနတတ္တာ။ လူႀကီးေတြကို ကိုယ့္က်န္းမာေရးကို ခ်ိန္ဆတတ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ရြာလူႀကီးေတြက ဧည့္သည္ေတြကို ေတာင္းေတာင္းပန္ပန္ေျပာၿပီး နားနားေနေန ခင္သိုက္ကို ေဟာခိုင္းရတာ။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္အလွည့္မက်ခင္ ေစာင့္ရတဲ့လူေတြက တစ္ပံုႀကီး ျဖစ္လာတယ္။ နားခိုဖို႔ေနရာနဲ႔ အခ်ိန္ျဖဳန္းႏုိင္ဖို႔ဆုိတာ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္လာၿပီ။
အဲဒါေၾကာင့္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ဖြင့္ရင္ တြက္ေျခကိုက္မယ္လ႔ုိ စိတ္ကူးမိတဲ့ ကုိညဳိျမ တစ္ေယာက္ အေျပးအလႊား စီစဥ္ရၿပီေပါ့။ ေျပာမယ့္သာ ေျပာတာပါ။ သူကိုယ္တုိင္က လက္ဖက္ရည္ တစ္ခြက္ကို ေသာက္႐ုံသာ ေသာက္တတ္တာ။ အစပ္အဟပ္ တည့္ေအာင္ ေဖ်ာ္တတ္တဲ့လူ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ လက္ဖက္ရည္သမား တစ္ေယာက္ကို ၿမိဳ႕တက္ၿပီး သြားငွားရတယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း ေက်ာင္းမွာ စာသင္ေနရေသးတာမုိ႔ သားႏွစ္ေယာက္နဲ႔ မိန္းမကို ဆုိင္မွာ တာဝန္ယူဖို႔ လ်ာထားရတယ္။ ေနရာအတြက္ေတာ့ အားလံုးနဲ႔ အဆင္ေျပရင္ ႀကိဳက္တဲ့ ေနရာေဆာက္ပဲ။ ကိုယ့္ရြာနဲ႔ ကိုယ္ဆုိေတာ့ ဘယ္သူကမွလည္း ကန္႔ကြက္မယ့္လူ မရွိပါဘူး။ အဲဒီမွာတင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေလး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ လွလွပပေလး ျဖစ္ေအာင္ ကိုညဳိျမတစ္ေယာက္ လံုးပန္းရၿပီ ဆုိပါေတာ့။
ဘာပဲေျပာေျပာ အရီးေလး မယ္တုတ္ေတာင္ ဆန္တစ္ျပည္ခ်က္ကို ထမင္းေၾကာ္ၿပီး လက္တည့္စမ္းလုိက္တာ မနက္ပိုင္းမွာတင္ ၿပိဳက္ခနဲ ကုန္သြားလုိ႔ ဟန္က်ၿပီဟဲ့ဆုိၿပီး ထမင္းျဖဴနဲ႔ ဟင္းပါတြဲေရာင္းတာ လက္မလည္ဘူးဆုိပဲ။ တစ္ေယာက္တည္း မႏုိင္မနင္းျဖစ္တာနဲ႔ တူမလုပ္တဲ့ ဂြက္ေထာ္ကို ေန႔စားနဲ႔ ငွားထားရတယ္။
အမွန္က နံ႔သာကုန္းဟာ ၿမိဳ႕နဲ႔နီးတာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္သေကာင့္သားမွ ဓာတ္ဆီအကုန္ခံၿပီး အစား တစ္လုပ္နဲ႔ စားေသာက္ဆုိင္ေကာင္းေကာင္း ရွာမွာ မဟုတ္ဘူး။ မရွိ ရွိတာစားမွာပဲ။ မယ္တုတ္ကို အားက်လို႔ ရြာထဲက မိန္းမေတြလည္း စပါးရိတ္မလုိက္၊ ေျမပဲေပါင္းသင္ မထြက္ေတာ့ဘဲ ေကာက္ညႇင္းထုပ္ကအစ မုန္႔ဟင္းခါးအဆံုး လုပ္တတ္သလုိလုပ္ၿပီး ေရာင္းၾကပါေလေရာ။ အဲဒါလည္း ကုန္တာပါပဲ။
အဲဒီလမ္းမႀကီးေပၚက ျဖတ္သြားတ့ဲ ခရီးသည္ေတြဆုိ ကားေတြ၊ လူေတြ အေဖြးသားေတြ႕ရတဲ့ ဒီရြာကို ဘာလုပ္တာလဲလုိ႔ ေမးယူရေလာက္ထိ စည္ကားေနတာ။ လူကုန္ထံေတြ ပါသလို သာမန္ လက္လုပ္လက္စားေတြလည္း ပါတယ္။ လာေမးတဲ့လူကို ဉာဏ္ပူေဇာ္ခ ဘယ္ေရြ႕ဘယ္မွ် သတ္မွတ္ထားတာ မဟုတ္ဘဲ ေစတနာရွိသေလာက္ အလွဴခံပုံးထဲ ထည့္ရတာဆုိေတာ့ လူတန္းစားမေရြး မ်က္ႏွာမငယ္ရဘူး။ ရွိတဲ့လူကလည္း ကိုယ္တတ္ႏုိင္သေလာက္လွဴ၊ မတတ္ႏုိင္တဲ့လူကလည္း သဒၶါသေလာက္ေပါ့။ ခင္သိုက္အတြက္ ရည္စူးၿပီး ဘုရားတည္ဖုိ႔၊ အလွဴအတန္း လုပ္ဖို႔ကလည္း သပ္သပ္အလွဴခံပံုးနဲ႔။ ဒီေတာ့ လူတန္းစားမေရြး ေရာက္လာၾကတာ မဆန္းပါဘူး။
နံ႔သာကုန္းမွာ စီးပြားေရးေျပလည္တဲ့ ကို႐ိုးကေတာ့ ရန္ကုန္ထိဆင္းၿပီး မီးစက္တစ္လံုး ခ်က္ခ်င္းေျပးဝယ္တယ္။ သူလည္း အကြက္ျမင္ၿပီးသားမုိ႔လား။ တခ်ဳိ႕ဆုိ နံ႔သာကုန္းေရာက္လာၿပီးမွ အခ်ိန္မရွိေတာ့လို႔ မထူးဘူးဆိုၿပီး ညအိပ္ေစာင့္တဲ့လူက တစ္ေန႔ကို မရွိဘူးဆုိတာေတာင္ သံုးေလးဆယ္ေယာက္ရွိတာ။ အဲဒီေတာ့ ညအိပ္ဖုိ႔ အခက္အခဲ ရွိလာတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက မရွိျပန္၊ နီးစပ္ရာအိမ္မွာ တည္းခိုဖို႔ဆုိတာလည္း တစ္ရက္တန္သည္ ႏွစ္ရက္တန္သည္ မဟုတ္ေတာ့ လက္ခံဖို႔ေတာ့ မျဖစ္ျပန္ဘူး။
ဒီေတာ့ ကို႐ိုးက ကနားဖ်င္းတစ္လံုး ထုိးလုိက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ညအိပ္ရင္ ဘယ္ေလာက္၊ ဖ်ာတစ္ခ်ပ္၊ ေစာင္တစ္ထည္ဆုိရင္ ဘယ္ေလာက္ဆုိၿပီး ငွားစားတယ္။ အလုပ္ျဖစ္တာ မက်န္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ညဘက္ ေမွာင္ေမွာင္မည္းမည္းဆုိေတာ့ သိပ္ဟန္မက်ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။
ကိုညဳိျမက သ႔ူလက္ဖက္ရည္ဆုိင္အတြက္ မီးယူခ်င္တယ္။ မယ္တုတ္နဲ႔ တျခားေစ်းသည္ေတြကလည္း မီးရမယ္ဆုိရင္ ညဘက္ပါ ေစ်းေရာင္းလို႔ရတယ္ဆုိေတာ့ ကို႐ုိး စဥ္းစားသြားၿပီ။ ပိုေသခ်ာသြားတာက ၿမိဳ႕မွာ ဗီဒီယိုျပစားတဲ့ ကုိေသာင္းစိန္ကပါ မီးစက္ အဆင္ေျပရင္ အဲဒီမွာလာျပမယ္လုိ႔ ဆုိတာေၾကာင့္ ကို႐ိုးတစ္ေယာက္ မီးစက္ဝယ္ျဖစ္လုိက္တာ။
ေနာက္ပိုင္းမွာ နံ႔သာကုန္းရြာေလးဟာ ၿမိဳ႕အေသးစားေလးနဲ႔ ဘာမွမျခားေတာ့ဘူး။ အပူေသာက္မလား၊ အေအး ေသာက္မလား အကုန္ရတယ္။ ညဆုိ ရြာထိပ္မွာ ကက္ဆက္သံ တညံညံ၊ အင္ဂ်င္မီး တလက္လက္နဲ႔။ တစ္ခါတစ္ခါ ဗီဒီယို႐ံုက ေဝါခနဲ ေဝါခနဲ ရယ္ေမာလုိက္တဲ့ အသံေတြကလည္း မၾကားခ်င္မဆံုး။ သိပ္မေဝးလွတဲ့ ေရျပာ၊ ဇီးကုန္း၊ အင္းမ၊ လက္တက္ႀကီးရြာက ကာလသားေတြေတာင္ ညဘက္ အပ်င္းေျပ လက္ဖက္ရည္ ထြက္ေသာက္သူရိွရဲ႕။ ျဖစ္ေနၾကပံုမ်ား ေျပာပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ခင္သိုက္ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္လာတာကိုေတာ့ ဘယ္သူမွ မျငင္းႏုိင္ပါဘူး။
ခ်က္ႀကီးဆို နံ႔သာကုန္းရဲ႕ တုိးတက္ေျပာင္းလဲလာတ့ဲ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို အကဲျဖတ္ၿပီး လူငွားအလုပ္က ထြက္လုိ႔ ေရထမ္းေရာင္းတယ္။ ေရတစ္ထမ္းကို ငါးက်ပ္ဆုိလည္း ဟုတ္၊ တစ္ဆယ္ဆုိလည္း ဟုတ္ေနေတာ့ ခ်က္ႀကီးလက္မွာ ေငြသီးေနတယ္။ လက္ထဲမွာ ပိုက္ဆံေလး စိုစိုပိုပို သံုးလာရေတာ့ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ ထုိင္တတ္တဲ့အက်င့္ေလး ျဖစ္လာတယ္။ တစ္လေနလို႔ တစ္ခါ ေသာက္ခြင့္မၾကံဳတဲ့ လက္ဖက္ရည္ကို မနက္တစ္ခြက္ ညတစ္ခြက္ ပံုမွန္ေသာက္ျဖစ္တယ္။ ကုိယ့္ရြာမွာ ဆုိင္ဖြင့္တာေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။ ဒါတင္ မကဘူး။ ဟဲပီးမယ္တယ္ သီခ်င္းေတြပါ အရသာခံနားေထာင္တတ္တဲ့အက်င့္ ျဖစ္လာတယ္။
“ဟဲပီး မယ္တယ္”ဆိုတာ ဘာလဲလု႔ိ ခ်က္ႀကီးကုိ သြားမေမးန႔ဲ။ ေက်ာင္းဆရာကိုညဳိျမ ဘာသာျပန္ေပးလို႔ ေလးလံေသာသတၱု ဒါမွမဟုတ္ အျပင္းစား သီခ်င္းေတြ ဆုိတာေလာက္ကလြဲရင္ ပုိမသိဘူး။ Sound Box က ခုန္ထြက္ပ်ံ႕လြင့္လာတဲ့ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို မ်က္လံုးေလး ေမွးစင္းထားၿပီး ခပ္ဖြဖြေလး လုိက္ေအာ္ရတာကိုက ခ်က္ႀကီးအတြက္ေတာ့ ဇိမ္ပဲ။
အစကေတာ့ နံ႔သာကုန္း ရြာသားေတြဟာ ခပ္႐ိုး႐ုိး ခပ္အအပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ၿမိဳ႕ျပဧည့္သည့္ေတြ ေရာက္လာေတာ့မွ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ၾကံဳရၿပီး အထူးအဆန္းဆုိ သတိထားတတ္လာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရြာထဲက ကာလသား၊ ကာလသမီးေတြဟာ ၿမဳိ႕ရဲ႕ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံ၊ အျပဳအမူအေနထိုင္ကအစ မသိမသာ အတုခိုးလာတယ္။ ပထမေတာ့ ေယာက်္ားအရင့္အမာႀကီး ျဖစ္ပါလ်က္နဲ႔ ဆံပင္ကို ေနာက္က စုစည္းၿပီး ဖြတ္ၿမီးက်စ္ထားတာတို႔၊ နားတစ္ဖက္တည္းမွာတင္ နားကြင္းေတြ သုံးေလးကြင္း ေဖာက္တပ္ထားတာတု႔ိကို ရယ္ပဲြဖဲ႔ြ စကားဝိုင္းမွာသာ ကဲ့ရဲ႕ေျပာၾကေပမဲ့ အျမင္မ်ားလာေတာ့ ႐ိုးသြားတာပါပဲ။
မၾကာပါဘူး။ နံ႔သာကုန္း လူငယ္ပိုင္းမွာ ေခတ္စားလာတာကေတာ့ ဂ်င္းေဘာင္းဘီကိစၥပဲ။ ပထမေတာ့ လူႀကီးပိုင္းက မ်က္စိထဲ အခ်ဳိးမက်ပံုေပၚတယ္။ ဒါေပမယ့္ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ဝတ္စားထားတာ ေတြ႕ျပန္ေတာ့လည္း ဘာမွ မေျပာေတာ့ပါဘူး။ အေဟာင္းဆုိင္တစ္ဆုိင္က ေစ်းေပါေပါနဲ႔ ဝယ္လာတဲ့ ဂ်င္းေဘာင္းဘီတစ္ထည္ကို ခ်က္ၾကီး ဝတ္ျပလိုက္တာက စတယ္လုိ႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ သူက အသားလတ္လတ္၊ သန္သန္မာမာ တုတ္တုတ္ခိုင္ခုိင္ အရပ္ျမင္ျ့မင့္မ႔ုိ ေဘာင္းဘီနဲ႔ လုိက္ဖက္တယ္။ သူ႔ အေၾကာင္းျပခ်က္ ေတြကလည္း အမ်ားႀကီး။ လယ္ထဲပဲ ဆင္းမလား။ ေတာင္ယာပဲ လုပ္မလား ဘာပဲလုပ္လုပ္ ေဘာင္းဘီနဲ႔က အဆင္ေျပတယ္။ အၾကမ္းခံတယ္။ ပုဆုိးလို ခဏခဏ ျပင္မဝတ္ရလို႔ အလုပ္႐ႈပ္တာလည္း သက္သာတာေပါ့။အဲဒါနဲ႔ လူငယ္ပိုင္းတခ်ဳိ႕က ခ်က္ႀကီးအေပၚ အာ႐ံုစိုက္လာၾကတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဂ်င္းေဘာင္းဘီ တစ္ေခတ္ ထလာေတာ့တာပဲ။ ခက္တာက ေက်းရြာဆုိတာ တစ္ေယာက္လုပ္တာကို တစ္ေယာက္က အားက်ရင္ မၾကာဘူး လိုက္လုပ္ၾကတာ။
နံ႔သာကုန္းတစ္ရြာလံုး ဂ်င္းေဘာင္းဘီဝတ္ၿပီး ႐ႈိးနဲ႔မုိးနဲ႔ စတုိင္ထုတ္ေနတာကို ေရျပာ၊ ဇီးကုန္း၊ အင္းမ၊ လက္တတ္ႀကီး ရြာသားေတြေတာင္ အားက်ၿပီး လိုက္ဝတ္ၾကတာ ေဘာင္းဘီမရွိရင္ ေခတ္မမီေတာ့တဲ့အထိ ျဖစ္သြားတာ။ ဒါေပမယ့္ ဆံပင္အရွည္ႀကီးထားၿပီး ျမင္ျမီးလုိ စုစည္းတာတို့၊ နားရြက္တစ္ဖက္တည္းမွာ နားကြင္းေတြ အမ်ားႀကီး ေဖာက္တပ္တာတုိ႔ကိုေတာ့ နံ႔သာကုန္းရြာသားေတြ လုိက္မလုပ္ၾကပါဘူး။ သူတုိ႔နဲ႔ သိပ္ၿပီး အံမဝင္လွဘူးေလ။ သူတို႔က အလုပ္ၾကမ္းသမားေတြ။ ဒီေလာက္ ဆံပင္ရွည္ႀကီးကို သန္႔သန္႔ျပန္႔ျပန္ ျဖစ္ေအာင္လည္း ဇယားအ႐ႈပ္ခံၿပီး ထားမေနႏုိင္ဘူး။ ဖိုသီဖတ္သီနဲ႔။ခ်က္ႀကီးတစ္ေယာက္သာ သူ စထြင္တာကို ေနာက္လူေတြ လုိက္လုပ္ၾကလို႔ သေဘာေတြက်ၿပီး စတန႔္ထြင္ဖက္ရွင္သမားအျဖစ္ ခံယူခ်င္တယ္နဲ႔ တူပါတယ္။ နားကြင္းေတြ တပ္ျပျပန္ပါေလေရာ။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ရြာသားေတြက ခ်က္ႀကီးကို အေျခာက္စိတ္ဝင္သြားၿပီ ဆုိၿပီး ဝိုင္းေနာက္ၾကလို႔ နားကြင္းေတြလည္း ဘယ္ေပ်ာက္ကုန္မွန္း မသိေတာ့ပါဘူး။
ခင္သုိက္ စန္းထတ့ဲႏွစ္မွာ ဧည့္သည္လူငယ္ပုိင္း ခပ္မ်ားမ်ားရဲ့ စိတ္ဝင္စားျခင္းကို ခံရတဲ့သူကေတာ့ ဂြက္ေထာ္ပဲ။ ေကာင္မေလးက လွတယ္၊ အေျပာသြက္တယ္။ ခ်က္ခ်က္ခ်ာခ်ာ ရွိတယ္။ ျပင္တတ္ဆင္တတ္တယ္။ ရြာခံ မိန္းကေလးခ်င္းေတာင္ ဂြက္ေထာ္ကုိ မနာလုိ မ႐ႈစိမ့္ႏိုင္ၾကတ့ဲအထိ။ အရီးေလး မယ္တုတ္ကလည္း ဒါကိုသိလို႔ ဂြက္ေထာ္ကို ထမင္းဆုိင္မွာ အခ်ိန္ျပည့္ ထုိင္ေရာင္းခိုင္းတယ္။ ေကာင္ေလးေတြဆုိ သူ႔ဆုိင္မွာပဲ စားတယ္။ တခ်ဳိ႕က သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ေတြ ပါသလို တခ်ဳိ႕ကလည္း ခပ္ေနာက္ေနာက္ ခပ္ေျပာင္ေျပာင္ေတြပါ။ တခ်ဳိ႕ဆုိ အခ်ိန္တုိတုိ အတြင္းမွာ ဂြက္ေထာ္နဲ႔ ရင္းႏွီးမႈေတြရၿပီး သူတို႔ လိပ္စာေတြ ေပးလို႔ ကမ္းလုိ႔။
“ေတာသူေတြဟာ ၿမိဳ႕သူေတြလို ပဲမမ်ားဘူး။ ႐ိုးသားပြင့္လင္းတယ္” လ႔ုိမ်ား ဂြက္ေထာ္ေရွ႕မွာ ေျမႇာက္ေျပာရင္ သေဘာေတြမ်ားက်လု႔ိ။ ဘာပဲေျပာေျပာ စီးပြားလုပ္ေနရတာဆုိေတာ့ ဂြက္ေထာ္အေနနဲ႔ကလည္း လူတုိင္းကို အဆင္ေျပေအာင္ ေပါင္းတတ္ပါတယ္။
ျခံဳၾကည့္ရင္ နံ႔သာကုန္းရြာေလးဟာ ကိုယ္က်င္လည္ရာကို လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကရင္း တခ်ဳိ႕ဆုိ သိသိသာသာ စီးပြားေရးေျပလည္လာတာ ေတြ႕ရတယ္။ တျခားမၾကည့္နဲ႔။ ရြာထိပ္က ဆုိင္းဘုတ္ေလးေတာင္ ပန္းခ်ီဆရာနဲ႔ မြမ္းမံ ျပင္ဆင္ထားလုိ႔ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ခံ့ခံ့ညားညားနဲ႔ လူတုိင္း ဖတ္လို႔ လြယ္ကူေနၿပီေလ။
၃။
တစ္ေန႔ ခင္သုိက္တုိ႔ ေျမးအဘြား ရန္ကုန္ေျပာင္းၿပီး ေနၾကမယ္ဆုိတဲ့ သတင္းက နံ႔သာကုန္းရြာသားေတြရဲ႕ နားရင္းကို ျဖတ္႐ိုက္သလား ေအာက္ေမ့ရေအာင္ ျဖစ္ကုန္တယ္။ အားလံုးက ထိတ္ထိတ္ပ်ာပ်ာ ျဖစ္လုိ႔။ တကယ္ဆုိ သူတုိ႔အားလံုး ခင္သိုက္ကို မွီခိုၿပီး လုပ္စားေနၾကရတာကိုး။ ဘယ္သူကမွ မေျပာင္းေစခ်င္ၾကဘူး ။ လက္ရိွ အဆင္ေျပေနတ့ဲဘဝကုိ မဆံုး႐ႈံးခ်င္ၾကဘူးေလ။ အမ်ဳိးမ်ဳိး ဝိုင္းၿပီး ေတာင္းပန္ၾကတယ္။ ခင္သိုက္တု႔ိ ေျမးအဘြားအေနနဲ႔ကလည္း ဟိုမွာေနဖို႔ ထုိင္ဖို႔ အားလံုး အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီ။ ဆႏ္ၵအျပင္းျပဆံုးကေတာ့ ခင္သိုက္ဦးေလး ဆုိပါေတာ့။
နာမည္ႀကီး သူေဌးတစ္ေယာက္က ခင္သုိက္ေၾကာင့္ စီးပြားျဖစ္တယ္ ဆုိၿပီး ေက်းဇူးဆပ္တဲ့အေနနဲ႔ ရန္ကုန္မွာ ေျမကြက္နဲ႔အိမ္ကို တမင္ဝယ္ေပးတာ။ ဘဝေပး ကုသိုလ္ေၾကာင့္ ကံထူးတ့ဲ ခင္သိုက္လုိ ပါရမီရွင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔လည္း အသင့္ေတာ္ဆုံးက ရန္ကုန္ပဲလ႔ုိ အားလံုးက တညီတညြတ္တည္း အၾကံေပးၾကတယ္။ တစ္ႏွစ္ေလာက္ စုေဆာင္းထားတဲ့ေငြကလည္း ခင္သိုက္လက္ထဲ နည္းတာမဟုတ္ဘူး။
ကိုင္း... မတတ္ႏုိင္ေတာ့ နံ႔သာကုန္းရြာသားေတြ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ရၿပီေပါ့။ ခင္သိုက္တုိ႔ ရန္ကုန္ ေျပာင္းသြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ နံ႔သာကုန္းရြာဟာ ႐ုတ္ျခည္း ေျပာင္းလဲသြားတယ္။ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ကို ျဖစ္သြားတာ။ အလ်င္ကဆုိ ကက္ဆက္သံ တညံညံနဲ႔ ေက်ာင္းဆရာ ကိုညဳိျမ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ေလးဟာ ခုေတာ့ ဝါးကပ္ေလးေတြကာလို႔ ပိတ္ထားရတဲ့ အေျခေရာက္ၿပီ။ ဗီဒီယုိျပစက္ကေတာ့ နံ႔သာကုန္းမွာ လူနည္းလို႔ဆုိၿပီး ဇီးကုန္းကို ေျပာင္းသြားပါေလေရာ။ ကို႐ိုး မီးစက္ကိုလည္း မိုးတြင္း လယ္ထဲေရတင္ဖုိ႔ အလိုက္ရတာေၾကာင့္ ေရစုပ္စက္နဲ႔ ဖလွယ္လိုက္တယ္။ အရီးေလး မယ္တုတ္ကေတာ့ ေျမပဲႏုတ္ ျပန္လုိက္ေနၿပီ။ လက္ဖက္ရည္မေသာက္ရရင္ မေနႏုိင္ေအာင္ စြဲေနတဲ့ ခ်က္ႀကီးတစ္ေယာက္ ၿမိဳ႕တက္ၿပီး လက္ဖက္ရည္ဆုိင္တစ္ဆုိင္မွာ စားပြဲထိုး ဝင္လုပ္တယ္ ဆုိတာပဲ။ ဂြက္ေထာ္ကေတာ့ ၿမိဳ႕က ဂ်င္မီနဲ႔ လုိက္ေျပးတယ္လို႔ ေျပာသံၾကားတယ္။ နံ႔သာကုန္းမွာ အမွတ္တရအျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ အရာကေတာ့ လူငယ္တုိင္းမွာရိွတဲ့ ဂ်င္းေဘာင္းဘီေလးေတြပဲေပါ့။
-------------------------------------------
ေဒါင္းေနမင္း
(ေရႊအျမဳေတ ႐ုပ္စံုမဂၢဇင္း၊ အမွတ္ ၇၁၊ စက္တင္ဘာလ၊ ၁၉၉၅)
No comments:
Post a Comment