Mar 10, 2017

ကိုေခါက္ခ်ိဳးနဲ႔ သဒၵယုဝတီ

" ကိုေခါက္ခ်ိဳးနဲ႔ သဒၵယုဝတီ "
=================

                                                       #ေနဝင္းျမင့္

(၁)

ကိုေခါက္ခ်ိဳးေလာက္ ပြဲႀကိဳက္တဲ့လူေတာ့ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ေတာင္ ထင္တယ္။ ပြဲဆိုရင္ ေဗထိဆိုတာနဲ႔ ေရာက္ေနၿပီဆိုတာ သူမွအစစ္။ ခက္တာက သူတို႔ရြာမ်ိဳးကလည္း ဆယ္ႏွစ္ေနလို႔ ပြဲတစ္ခါဝင္တာ မဟုတ္ေတာ့ တစ္ခါတေလရွိတဲ့ပြဲ ဘယ္သူမဆို ၾကည့္ၾကတာေတာ့ ရွိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကိုေခါက္ခ်ိဳးက သူမ်ားထက္ပိုတယ္။ သူမ်ားထက္လည္း ဉာဏ္ေကာင္းတယ္။ ပြဲျပန္သြားရင္ ပြဲထဲက ဇာတ္ထုပ္ဇာတ္ကြက္ အကုန္ရတယ္။ သီခ်င္းေတြ အကုန္ရတယ္။ အဆိုအငိုေတြ သူ႔မွာက်န္ရစ္ခဲ့တယ္။

တစ္ခါတေလ ပြဲရွိလို႔ကေတာ့ ေနဝင္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ဇာတ္စင္ေရွ႕ ေရာက္ရမွ။ ဇာတ္ခံု အခင္းအက်င္း၊ ဆိုင္းဝိုင္းကိုပါ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ ပတ္လိုက္ရမွ ေက်နပ္တဲ့လူမ်ိဳး။ ၿပီးရင္ေတာ့ ပြဲထြက္ခ်င္ထြက္၊ မထြက္ခ်င္ေန၊ ေနရာေကာင္းေကာင္းရွာၿပီး ဖင္ေက်ာက္ခ် ထိုင္ေတာ့တာ။ ၾကည့္ရင္ မိုးလင္းပဲ။ ဒါေပမယ့္ ျပဇာတ္ဆိုတာႀကီးကို သူ မႀကိဳက္ဘူး။ ေအာ္ပရာကိုေတာ့ ႀကိဳက္တယ္။ ႏွစ္ပါးသြားေတြ၊ သစၥာထားေတြကို ႀကိဳက္တယ္။ ေနာက္ပိုင္း ျပဇာတ္ႀကီးေတြကိုလည္း ႀကိဳက္တယ္။ ခက္တာက သည္ေခတ္က ျပဇာတ္ေခတ္ မဟုတ္လား။ ေနာက္ပိုင္းဆိုတာက အျဖစ္ေလာက္ ကတာ မဟုတ္လား။ သည္ေခတ္မွာ ဘယ္ဇာတ္ကမွ ေနာက္ပိုင္းကို တခမ္းတနား တေလးတစား ကေနၾကတာ မဟုတ္ဘူး မဟုတ္လား။

ဒါကိုေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး စိတ္ပ်က္တယ္။ စိတ္လည္းညစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ပြဲဆိုလို႔ကေတာ့ သြားတာပါပဲ။

“က်ဳပ္တို႔ ငယ္ငယ္ကနဲ႔ေတာ့ ကြာတယ္၊ ဒီအထဲ အသံမရ၊ သီခ်င္းမရနဲ႔ ဖိုးစိန္ႀကီးတို႔၊ စိန္ခိုတို႔၊ ေရႊက်ီးညိဳတို႔မ်ား ေကာင္းခ်က္ ရက္စက္တယ္”

လူထူရင္ေျပာတတ္တဲ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳးရဲ႕ ဇာတ္သဘင္အေပၚ အျမင္ပဲ။ ဖိုးစိန္ႀကီးတို႔၊ စိန္ခိုတို႔၊ ေရႊက်ီးညိဳတို႔လို႔သာ ေျပာတာ။ သူ တစ္ခါမွ ၾကည့္ဖူးတာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ရြာက ေငြၫြန္႔စိန္ဓာတ္စက္က ရွားရွားပါးပါး က်န္ေနတဲ့ ေခတ္ေဟာင္းက ဖုန္တက္ေနတဲ့ ဓာတ္ျပားေတြကို သူ ၾကားဖူးတာပဲရွိတယ္။

ကိုေခါက္ခ်ိဳး ဇာတ္ပြဲႀကိဳက္တာကေတာ့ ခံကုန္းတစ္ရြာလံုးက ၾသခ်ရတယ္။ တစ္ခါက ျဖစ္ၿပီးၿပီ။ ခံကုန္းကေန မေကြးဘက္ပြဲၾကည့္တာ ေျပာပါတယ္။ ႏြားလွည္းေတာင္ လက္ဆယ္ေခ်ာင္း မျပည့္တဲ့ရြာက အက်ႌမပါ၊ ဖိနပ္မပါနဲ႔ ေညာင္ဦး ဦးဖိုးထိုက္ ေဆးလိပ္ေလးငါးလိပ္ ခါးပံုစထဲထိုးထည့္ၿပီး လွည္းတစ္တန္ ေလွတစ္တန္ သြားၾကည့္တာဆိုေတာ့ တစ္ရြာလံုးမွာ ကိုေခါက္ခ်ိဳးကေတာင္ ဟုတ္တုတ္တုတ္ ျဖစ္ေနတာကိုး။ အဲသည္တုန္းက မေကြးျမသလြန္ဘုရားပြဲ ေရႊမန္းဦးတင္ေမာင္ ဝင္လို႔ ဆိုတဲ့စကား သူတို႔ရြာ ေဝ့ဝဲေရာက္လာေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ၾကည့္ခ်င္လိုက္တာ အူကိုယားလို႔။

အေၾကာင္းကလည္း ရွိတယ္။ ေရႊမန္းဦးတင္ေမာင္ဆိုရင္ ကိုေခါက္ခ်ိဳး သိပ္ႀကိဳက္တာလည္းပါတယ္။ သည္ေတာ့ သြားၾကည့္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။ ခ်က္ခ်င္းပါပဲ။ ရွိသမွ်ပိုက္ဆံေလး ခါးၾကားက်စ္လိမ္ၿပီး ရြာကထြက္ေတာ့တာ။ လွည္းတစ္တန္ ေလွတစ္တန္အျပင္ ေရနံေခ်ာင္းက ကားစီးရတာကိုက မိုင္သံုးဆယ္သီသီ ေက်ာ္ေသးတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရြာ၊ ကိုယ့္ေဒသလည္း မဟုတ္ဘူး။ တကယ့္ဓာတ္မီးေတြ တထိန္ထိန္နဲ႔ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီး။ ဒါေပမယ့္ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ေရာက္သြားတာပါပဲ။ ရေအာင္လည္း ၾကည့္ခဲ့တာပါပဲ။ ဘယ္သူကမွ စိတ္ကူးထဲမထည့္တဲ့ကိစၥကို ဖိနပ္မပါ၊ အက်ႌမပါနဲ႔ ရေအာင္သြားၾကည့္တာ။ ခံကုန္းကဆိုရင္ သူတစ္ေယာက္တည္းပဲ။ တန္လည္း တန္ပါတယ္။ ကိုေခါက္ခ်ိဳးအဖို႔ေတာ့ မေကြးတက္ ပြဲၾကည့္တဲ့ အေတြ႔အႀကံဳက တစ္သက္လံုး ေျပာလို႔မကုန္ဘူး၊ ေျပာလို႔ မဆံုးဘူး။ ေရႊမန္းတင္ေမာင္ဇာတ္ သူႀကီးကေတာင္ ေခၚေမးရတာ ၾကည့္ေတာ့၊ အဲသေလာက္ထိ။

“ေတာက္ … ေကာင္းလိုက္တဲ့ဇာတ္ႏွယ္၊ မေျပာပါနဲ႔ေတာ့၊ တီးဝိုင္းကလည္း ဘာေျပာေကာင္းမလဲ၊ ေကာင္းခ်က္က တကတည္း၊ ေဂၚဂြီေတြေရာ၊ တိုးနယားႀကီးေရာ၊ ဗီ႐ိုတေယာႀကီးေရာ ေကာင္းခ်က္ေျပာပါတယ္”

အဲသည္ေန႔က ေစ်းဝက သူေသာက္ေနက် ကိုစိန္႔လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထဲမွာ ကိုေခါက္ခ်ိဳး အဲသလိုေျပာေတာ့ ဆိုင္ထဲ လက္ဖက္ရည္ေသာက္ေနတဲ့ လူေတြက နားမလည္ၾကဘူး။ ေဂၚဂြီဆိုတာက အဂၤလိပ္ႏွဲနဲ႔တူပါရဲ႕။ တိုးနယားဆိုတာက ဆိုင္းဝိုင္းက နယားပ်ံႀကီးကို ေျပာတာနဲ႔တူပါရဲ႕ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ‘ဗီ႐ိုတေယာႀကီး’ ဆိုတာကို ဘယ္သူကမွ ပံုဖမ္းလို႔မရဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ သူတို႔ တစ္သက္နဲ႔တစ္ကိုယ္ ဗီ႐ိုတေယာဆိုတဲ့ တူရိယာမ်ိဳးလည္း မၾကားဖူးၾကဘူး မဟုတ္လား။ တစ္ေယာက္ကေတာ့ မေနႏိုင္လို႔ ေမးတယ္။

“ဗီ႐ိုတေယာဆိုတာက ဘာႀကီးတုန္း ကိုေခါက္ခ်ိဳးရဲ႕”

“သိေပါင္ဗ်ာ၊ ဆိုႏိုင္ပါဘူး၊ က်ဳပ္လည္း ျမင္လာတာ ေျပာရတာ၊ ပြဲမထြက္ခင္ အနားက ကပ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ တံုးလံုးလွဲထားတဲ့ ဗီ႐ိုႀကီး၊ လက္နဲ႔တီးတာပဲ ကိုရင္ရဲ႕၊ တေယာသံကို စီထြက္လို႔”

လူေတြက ဗီ႐ိုတေယာကို ပံုဖမ္းေနတုန္း ၿမိဳ႕ေက်ာင္းက ခဏျပန္လာတဲ့ ကိုစိန္႔သားက " စႏၵရားကို ေျပာတာနဲ႔တူပါရဲ႕၊ ဟုတ္လား ဘႀကီး " ဆိုေတာ့ " ဆိုႏိုင္ေပါင္ဗ်ာ " တဲ့။ အဲသည္ေန႔က မြန္းကိုတိမ္းေရာ။ ေရႊမန္းတင္ေမာင္အေၾကာင္း ေျပာရတာ။

“ေတာက္ … လက္ဝဲသုႏၵရခင္းေတာ့ ဇာတ္ခံုေပၚက ႏွင္းက်လာတာဗ်ာ၊ တကယ္လား မွတ္ရတယ္၊ မီးနဲ႔လုပ္ထားတာ ေျပာၾကတာပဲ၊ တတ္ႏိုင္ပါ့ဗ်ား”

ကိုေခါက္ခ်ိဳး သူ႔စိတ္နဲ႔သူ႔ကိုယ္ မေကြးဘက္ ပြဲသြားၾကည့္တာလည္း မေျပာနဲ႔ေလ။ မိန္းမလည္း ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ ကေလးသားေျမးလည္း ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ ေဆြရယ္မ်ိဳးရယ္လည္း ပဲေစ့အေညႇာက္ေပါက္ ေဗ်ာက္ဆိုတဲ့ အထဲကဆိုေတာ့ သူ႔သေဘာပဲ။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းကေတာ့ အစံုလုပ္တယ္။ ထင္းခုတ္၊ ထင္းခြဲ၊ ေရစည္တိုက္၊ ေျမာင္းေပါင္ေဖာ္၊ ျမင္းစာေဆးအစံုပဲ၊ ႀကံဳရာလုပ္ပဲ။ ေခါင္းတံုးဆံပင္ေပါက္ ညႇင္းသိုးသိုးနဲ႔ ေနပူစပ္ခါးထဲ ေဘာက္ဆြေဘာက္ဆြ လုပ္ေနရတာပဲ။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ေလးငါးႏွစ္ကေတာ့ တျခားအလုပ္ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ ေရထမ္းေရာင္းတယ္။ ရြာထဲက လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကေလး ႏွစ္ဆိုင္နဲ႔ ပိုက္ဆံရွိတဲ့အိမ္ သံုးေလးအိမ္ ေရထမ္းေရာင္းတာပါ။ ေရတစ္ထမ္း တစ္မတ္ဆိုေတာ့ ေလးထမ္းေလာက္ ထမ္းၿပီးရင္ပဲ တစ္က်ပ္ရၿပီကိုး။ ေလးငါးအိမ္ဆိုေတာ့ တစ္ေန႔ ေလးငါးက်ပ္၊ ၿပီးေရာ။ ထမင္းစားဖို႔ ရၿပီကိုး။

ေရထမ္းတာကလည္း ညဘက္မွပါ။ လူေျခတိတ္မွ ေရခ်ိဳတြင္းကလည္း လူရွင္းတာေရာ၊ ေန႔ခင္းေန႔လယ္ က်ိဳက္က်ိဳက္ဆူ ပူပူႀကီးထဲ ေရမထမ္းခ်င္တာေရာဆိုေတာ့ ညမွေရထမ္းတယ္။ ေရလိုက္ျဖန္႔တယ္။ ည လူေျခတိတ္ရင္ ကိုေခါက္ခ်ိဳး သီခ်င္းသံနဲ႔ သူ႔ထမ္းပိုးက ၫြတ္ပက္ၫြတ္ပက္အသံကို ၾကားေနရတတ္တယ္။ သီခ်င္းဇာတ္ကြက္ ဇာတ္ထုပ္ေတြကေတာ့ ႀကိဳက္လည္းႀကိဳက္တယ္။ ရလည္းရတယ္။

ေငြၫြန္႔စိန္ ဓာတ္စက္က ၿမိဳ႕ကဓာတ္ျပားေရာက္လို႔ ႏွစ္ခါသံုးခါ မဖြင့္နဲ႔။ သူ ေကာင္းေကာင္းရေနတတ္ၿပီ။ ဗုဒၶဝင္ေတာထြက္ခန္းတို႔၊ ေလးေတာ္တင္ခန္းတို႔မ်ား ေဒါက္ေဒါက္နဲ႔ အလြတ္ရြတ္ႏိုင္တယ္။ ေရထမ္းရင္းက ဇာတ္ထုပ္ခင္းရင္ ခင္းေနတတ္တာလည္းရွိရဲ႕။ ေရႊမန္းရဲ႕ ေရႊေၾကးစည္တို႔၊ ေအာင္ပါေစတို႔၊ မလွခ်င္တို႔ ဆိုတာကေတာ့ လူတကာရေနလို႔ ထားပါေတာ့။ ဆယ္ျပားတြဲ ေဘာက္ျပားေတြျဖစ္တဲ့ သႏၲတိတို႔၊ ေတာင္ၿပံဳးမင္းညီေနာင္တို႔လည္း ရတယ္။ ခက္တာက ျပဇာတ္ဆိုတာႀကီးကုိေတာ့ မႀကိဳက္တာအမွန္ပဲ။ ျပဇာတ္မေျပာနဲ႔၊ တံခါးမွဴး ဒတၳလို၊ ေမာင္မွဴးတို႔လို ျပဇာတ္ဆန္ဆန္ ထိုးဇာတ္ေတြကိုေတာင္ မႀကိဳက္ဘူး။ ဇာတ္ထုပ္မွ ဇာတ္ထုပ္ပဲ။ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ပြဲႀကိဳက္တာကေတာ့ ကမ္းကုန္ေရာ။

(၂)

အခုေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ေရမထမ္းႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အသက္ကေလးကလည္း ရလာၿပီ မဟုတ္လား။ ေခါင္းတံုးဆံပင္ နားသယ္စပ္ပတ္လည္မွာ ဆံပင္ျဖဴေတြ ေဖြးေနလိုက္တာမွ အမ်ားႀကီး။ ဟိုဟာေလးလုပ္လိုက္၊ သည္ဟာေလးလုပ္လိုက္နဲ႔ တစ္ဝမ္းတစ္ခါး ေက်ာင္းေနရတဲ့လူဆိုေတာ့ ေငြရယ္ေၾကးရယ္လို႔ စုထားႏိုင္တာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ေရမထမ္းတဲ့ေန႔မွာကိုပဲ ပိုက္ဆံမရွိေတာ့ဘူး။ တျခားဝင္ေငြဆိုတာလည္း မရွိေတာ့ ဟိုလူကေပး၊ သည္လူေပးနဲ႔ သည္လုိေနလာခဲ့တာေတာင္ ၾကာၿပီ။ ဒါေပမယ့္ လူဆိုတာကလည္း အၿမဲ ဘယ္ေပးေနႏိုင္ပါ့မလဲ။ ေတြ႔တုန္းေပါ့။ ႀကံဳတုန္းေပါ့။ သည္ေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ဘာလုပ္ရမလဲ စဥ္းစားလာတယ္။

ရြာစြန္ ေညာင္ၾကပ္ပင္ႀကီးေအာက္က သူ႔တဲထဲမွာ မီးေလးမမွိန္တမွိန္နဲ႔ ေနရင္းက စားရတစ္လွည့္ မစားရတစ္ခါ ျဖစ္လာေတာ့ သူ ဘာလုပ္တတ္သလဲဆိုတာ စဥ္းစားတယ္။ သူလည္း အလုပ္မ်ိဳးစံု လုပ္ခဲ့တဲ့လူပဲ။ ဒါေပမယ့္ အခု မလုပ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ကာလမွာ တျခား ဘာလုပ္ႏိုင္ေသးသလဲ စဥ္းစားတာပါ။ ဘာမွလည္း စဥ္းစားလို႔မရဘူး။ သူ႔ကိုယ္ခႏၶာကလည္း မသန္စြမ္းႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဘယ္ေတာ့မွ ဖိနပ္မစီးတဲ့ ေျခေထာက္ေတြက အက္ကြဲဖူးေရာင္ၿပီး သားနံရည္ တစြတ္စြတ္ ထြက္ေနေတာ့ ေကာင္းေကာင္းလည္း မေလွ်ာက္ႏိုင္ဘူး။ ေနပူစပ္ခါးထဲမွာ သူ႔တစ္ကိုယ္လံုးကို ေလးခ်ိဳးသံုးခ်ိဳးေလာက္ စိမ္ထားရတာဆိုေတာ့ မ်က္လံုးေတြကလည္း မ်က္ခမ္းစပ္ရတဲ့ၾကားထဲ မ်က္ဝတ္တစိုစိုနဲ႔။ ပါးစပ္ ဟိုဘက္ထိပ္ သည္ဘက္ထိပ္က က်ီးကန္းပါးစပ္နာကလည္း တေဖြးေဖြးနဲ႔။ အက်ႌဆိုတာကေတာ့ ဘယ္တုန္းကမွ မဝတ္ခဲ့တာ။ အခုမွမဟုတ္ဘူး။ လုပ္ႏိုင္ကိုင္ႏိုင္တုန္းကလည္း မဝတ္ပါဘူး။ အက်ႌဆိုတာ ဝတ္ေကာင္းတဲ့အရာလို႔ ဘယ္တုန္းကမွလည္း တြက္ခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး။ လက္ပံတံုး မီးကၽြမ္းထားတဲ့အသားနဲ႔ ရွပ္ေနတဲ့ဝမ္းဗိုက္ဟာ သူ႔ရဲ႕ အမွတ္အသားပဲ။ နဖူးနဲ႔ဝမ္းဗိုက္က အရစ္အရစ္ဆိုတာလည္း ပေဒါင္အမ်ိဳးသမီးလည္ပင္းက ႀကိမ္ေခြကိုသာၾကည့္ေတာ့။

သည္အေျခအေနနဲ႔ ဘာလုပ္ရမလဲ စဥ္းစားေတာ့လည္း ဘာစဥ္းစားလို႔ ရမွာလဲ။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ တစ္ေန႔ သြားေနက် ကိုစိန္႔လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို သြားတယ္။ ကိုစိန္႔ဆိုင္က မနက္တိုင္း သြားေနက်။ ပိုက္ဆံရွိတဲ့အခါ အခ်ိဳရည္ကေလး မွာေသာက္တယ္။ မရွိတဲ့ေန႔ ဆာဒါးလို႔ေခၚတဲ့ အၾကမ္းရည္ သံုးေလးပန္းကန္ ေသာက္တယ္။ ထိုင္တယ္။ ေျပာစရာရွိရင္ ေျပာတယ္။ အဲဒီမနက္က ပိုက္ဆံမရွိေတာ့ အၾကမ္းရည္ပဲေသာက္တယ္။ အဲသည္တုန္းမွာ ရြာထဲက ဆံပင္ညႇပ္ဆရာ ကိုသန္းက လွမ္းစတယ္။

“ကိုေခါက္ခ်ိဳး၊ လက္ဖက္ရည္ မေသာက္ခ်င္ဘူးလားဗ်ာ”

“ေသာက္ခ်င္ေပါ့ ကိုယ့္လူရာ၊ ဘယ့္ႏွယ္ေျပာတာတံုး၊ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ေသာက္ႏိုင္မွတ္လို႔”

“ေသာက္ခ်င္ တိုက္မွာေပါ့ဗ်၊ ငိုခ်င္းတစ္ပုဒ္ေတာ့ ဆိုျပရမယ္၊ ျဖစ္မလား”

“လက္ဖက္ရည္တိုက္လို႔ကေတာ့ ဆိုေပါ့ေမာင္ရာ၊ ဘာငိုခ်င္းမ်ားတံုး”

“ခင္ဗ်ားရထားတာ ဆိုေပါ့ဗ်၊ ေငြၫြန္႔စိန္စက္က ဇာတ္ထုပ္ေဟာင္းေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား၊ ဖိုးစိန္ႀကီးတို႔၊ စိန္ခိုႀကီးတို႔ ဇာတ္ထုပ္ေတြဟာေကာ ကာကဝလႅိယတို႔ ဘာတို႔”

“ေၾသာ္ … ကိုကာက မယ္ကာက ဇာတ္ထုပ္လား”

“အင္း … ”

ကိုေခါက္ခ်ိဳး ဘယ္လိုမွ ထင္မထားတဲ့ကိစၥ။ သီခ်င္းဆိုျပရင္ လက္ဖက္ရည္ ေသာက္ရမတဲ့။ အလကားေနရင္းေတာင္ ငိုခ်င္းခ်ေနတဲ့လူ မဟုတ္လား။ ရွက္တာေတာ့ မရွက္ပါဘူး။ ဟိုဟိုသည္သည္ ၾကည့္တယ္။ ဆိုင္ထဲမွာ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ရွိတယ္။ ေခါင္းပတ္ထားတဲ့ တဘက္ဆြဲခ်ၿပီး မ်က္ဝတ္ေတြ ပြတ္ရင္းက ဘာဆိုရမလဲ စဥ္းစားတယ္။ ကိုကာက မယ္ကာကထဲကတဲ့။

“အမြဲတြင္ တေျပမလင္းတဲ့သူမို႔ ကဲ … မျပင္အသေရကင္းလိုက္ပါဘိ၊ အမယ္ေတာ္ မေသမခ်င္းရယ္တဲ့ ငိုမိပါ၊ မနက္တိုင္း လက္မႈိင္ခ်ပါလို႔၊ မရွက္ႏိုင္ ခြက္ကိုင္ကာမလို႔ေတာ္ရယ္၊ ေတာင္းရခါခါ”

“အဲဒါက မယ္ကာက ဆိုသဟာဗ်၊ ေနာက္ ဆိုေသးတယ္။ ေနပါဦး ဘာတဲ့ ‘အေရးမေရာက္လိုက္တာက ေခြးေျခာက္ရန္ တုတ္တစ္ေခ်ာင္းရယ္နဲ႔၊ ထမင္းျမင္ အတင္းဝင္လို႔ ေတာင္းရပါေတာ့၊ အမယ္မင္း … တစ္ခြက္ေကာင္းရရင္ နယ္ကာ ထမင္းစားခဲ့ရတာမို႔ ကၽြန္မတို႔မွာေတာ္ လက္ေဟာင္း ဇာတိ ကယ္ပါလင္မယား … အား … ဟား … ဟား … ”

ငိုခ်င္းေလးခ်ျပလို႔ ကိုသန္းတိုက္တဲ့ လက္ဖက္ရည္ေလး ေသာက္႐ံုရွိေသးတယ္။ ေစ်းသြားေစ်းျပန္ေတြေရာ၊ ေဘးဆိုင္ကလူေတြေရာ ဝိုင္းအံုၾကည့္လိုက္ၾကတာ အံုလို႔ခဲလို႔။ သူကေတာ့ မရွက္ပါဘူး၊ ဂုဏ္ေတာင္ယူေသးတယ္။ မရွိတဲ့မ်က္ေတာင္ေလး ပုတ္ခတ္ပုတ္ခတ္ လုပ္ေနရင္းက ဟိုၾကည့္ဒီၾကည့္ ၾကည့္ေနတုန္း တစ္ေယာက္က-

“ကိုေခါက္ခ်ိဳး ညက် က်ဳပ္တို႔ ဆြမ္းေလာင္း႐ံုကို လာခဲ့ဗ်ာ၊ ထမင္းလည္း ေကၽြးမယ္၊ ပိုက္ဆံေလး ဘာေလးလဲ ဆုခ်မွာေပါ့”

ကိုေခါက္ခ်ိဳး ဘယ္လိုမွ ေမွ်ာ္လင့္မထားတဲ့ကိစၥ။ သည္ငိုခ်င္းက ဒီေလာက္ တာသြားလိမ့္မယ္လည္း ထင္ထားတာမဟုတ္ဘူး။ ရွပ္ေနတဲ့ဗိုက္က ဖားဖိုလို ေဟာဟဲလိုက္ရင္းက …
“လာသေပါ့ဗ်ာ၊ ဇာတ္ထုပ္ ဇာတ္ကြက္ကေလးနဲ႔ေပါ့၊ က်ဳပ္ကေတာ့ လာထဲကပဲ”

တကယ္လည္း အဲသည္ညက ကိုေခါက္ခ်ိဳး ဆြမ္းေလာင္း႐ံုမွာ တစ္ညလံုးပဲ။ တစ္ညလံုး ဆြမ္းခ်က္တဲ့လူေတြကို ငိုခ်င္းေတြခ်ျပလိုက္၊ ဇာတ္ထုပ္ေတြ ခင္းျပလိုက္နဲ႔ လူေတြကလည္း ပြဲေတာင္းတာ ခဏခဏ။ ေတာ္ၾကာရင္ သဒၵယုဝတီ၊ ေတာ္ၾကာရင္ သဒၵယုဝတီ။

“ဒီဇာတ္ထုပ္က စိန္ခိုႀကီးနဲ႔ မယ္ေအာင္ဗလတို႔ သြင္းခဲ့တာ၊ စိန္ခိုႀကီးက ကိုရာဇ လုပ္လို႔ ေအာင္ဗလက သဒၵယုဝတီလုပ္တယ္၊ တစ္ခါတုန္းက နိဂါမရြာမွာ ကိုနိလနဲ႔ သဒၵယုဝတီ ေမာင္ႏွမႏွစ္ေယာက္ရွိတယ္၊ ထင္းခုတ္စားၾကရေတာ့ အင္မတန္ ဆင္းရဲတာကိုး၊ ခ်စ္လည္း အင္မတန္ ခ်စ္ၾကတာ၊ တစ္ေန႔ ဘုရင္မင္းျမတ္က သမင္ဖမ္းထြက္ရင္း ေတာကၽြံေတာ့ သည္ေမာင္ႏွမက ကယ္တင္ထား၊ သဒၵယုဝတီနဲ႔ ကိုရာဇနဲ႔ ေမတၱာရွိၾကလို႔ သဒၵယုဝတီမွာ ကိုယ္ဝန္ရလာေတာ့ ကိုရာဇက ေနျပည္ေတာ္ျပန္ေရာ။ နဝရတ္လက္စြပ္ကေလး ေပးတဲ့ၿပီး သားေယာက္်ားေလးေမြးရင္ တိုင္းေတာ္ေရႊျပည္ လိုက္သာလာခဲ့ သဒၵယုဝတီရယ္၊ ေမာင္ႀကီးေတာ့ ျပန္ရေတာ့မယ္ေပါ့၊ သားေယာက္်ားေလးလည္း ေမြးေရာ ေနျပည္ေတာ္လိုက္သြား၊ ဘုရင္က နဝရတ္လက္စြပ္ ျပတာေတာင္ သူ႔သားနဲ႔ သူ႔မယား မဟုတ္ပါဘူး ျငင္းသတဲ့၊ ကိုင္း … ေကာင္းေသးရဲ႕လား၊ ဘုရင္က ေျဗာင္ကြယ္ေတာ့ သဒၵယုဝတီက ငိုတယ္”

‘ေတာသမကိုလွေလ၊ သေဘာမက်ရင္ ဟိုအခြင့္ရယ္က ကိုယ္ရင့္မွာ သမ႓ာမႏံုရေအာင္ ရာဇဂုဏ္ေမာက္၍ ျငင္းလိုက္ရင္ေတာ္၊ အမယ္မင္း … ႏွစ္ေယာက္ခ်င္းမွ်ဖို႔၊ အမယ္ေလး … ေစာက္ကျမင္းထဖို႔ ေတာ္ယူတာလား … ’

ဆြမ္းေလာင္း႐ံု ေအာင္လင္းဓာတ္မီး ထိန္ထိန္ႀကီးေအာက္က အက်ႌမပါ ဘာမပါနဲ႔ ကိုေခါက္ခ်ိဳး မ်က္ရည္တစိုစိုနဲ႔ ငိုခ်င္းခ်ေတာ့ လူေတြက သေဘာေတြ႔လို႔။

“သဒၵယုဝတီက အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတာင္းပန္ေပမယ့္ ဘုရင္က လက္မခံဘူး၊ ဒီေတာ့ သဒၵယုဝတီက သစၥာျပဳတယ္”

“ ‘မျခားမလတ္ တရားထပ္တဲ့သူမို႔ သိၾကားနတ္ေဒဝါ၊ ကၽြန္မတို႔ အမႈမွန္ေအာင္ျပဳလို႔ ၾကည့္႐ႈပါ၊ ယခု မ်က္ေမွာက္သားကို ေျမႇာက္လို႔ ေအာက္ကအမွန္ ဓားဦးကိုခံပါ့မယ္’ ဘုရင့္မယား ဘုရင့္သား မဟုတ္ေသာ္ျငား ဘာျဖင့္ ဓားဦးထိပ္တြင္ အသက္ေသ၍ ဝိညာဥ္ဆံုးေစ မြမြႀကဲလို႔ခဲပါေစ၊ သားမယားမွန္လွ်င္ မညစ္မႏြမ္း ပြင့္စပန္းကဲ့သို႔ လန္းလန္းရႊင္ရႊင္ ထက္ေကာင္းကင္တြင္ ေရႊစင္အလား အၿမဲညီၫြတ္၍ တည္ေစသား” ဆိုေတာ့ နတ္က ဘုရင္ မတရားမွန္း သိေတာ့ မေနႏိုင္ဘူး။ ဒီကိစၥ ငါဝင္မွျဖစ္မယ္လို႔ တြက္တယ္။ သမၼာေဒဝနတ္သား ငါကား ျဖစ္ေတာ့သည္ဆိုၿပီး ဝင္ေရာ၊ ဘာတဲ့ ေနပါဦး၊ ေမ့ေတ့ေတ့ေတာင္ ျဖစ္ေနၿပီ၊ ေနပါဦး … ပါးစပ္ဖ်ားကေလးတင္ပါ၊ ေၾသာ္ … ဟုတ္ၿပီ။

" ယုဝတီ သူေတာ္ေကာင္း မွန္ပါလ်က္နဲ႔ ျပည့္ရွင္မင္း တရားပ်က္ေတာ့တယ္၊ သို႔ေသာ္လည္းပဲ ဗိုလ္ေျခမ်ား ျမင္ရေအာင္ ကေလးသူငယ္ ေျမႇာက္ကာ ငါ့လက္ဝယ္ဖမ္းၿပီးေတာ့ လွမ္းတဲ့ကာ ကိုင္လိုက္မယ္၊ ပန္းဆိုင္းဆြဲသကဲ့သို႔ တကတည္း ျမင္ေရာ့လဟယ္’
ဆိုေတာ့ သဒၵယုဝတီက “ရွင္ဘုရင္ တရားပ်က္တဲ့သူေၾကာင့္ သားဘယက္ရတနာအသြင္ တစ္ခါပင္ ဒီမယ္ေျမႇာက္ပါေတာ့မယ္၊ ေအာက္အထက္ ျပည္ရြာတုန္တဲ့အျပင္ ေဒဝါအကုန္အမ်ားရံလို႔မို႔ ကိုင္း … တရားအမွန္ ျဖစ္ေရာ့လဟယ္”

သဒၵယုဝတီဇာတ္ကို ခဏခဏ ပြဲေတာင္းတာလည္း မေျပာနဲ႔။ သည္ဇာတ္ထုပ္ေတြက ေဟာင္းလွၿပီဆိုေတာ့ ေငြၫြန္႔စိန္ ဓာတ္စက္က တစ္ခါတစ္ခါဖြင့္မွ ၾကားရတာမဟုတ္လား။ လူေတြက ႀကိဳက္တယ္။ အဲသည္ညက စလိုက္တာပါပဲ။ ကိုေခါက္ခ်ိဳးရဲ႕ ပရိေယသနဟာ ငိုခ်င္းခ်တာ ျဖစ္သြားတယ္။ ဟိုကလည္း ငိုခ်င္းလာခ်ပါဦး၊ ဒီကလည္း ငိုခ်င္းလာခ်ပါဦးနဲ႔။ လူပ်ိဳကာလသားေတြကလည္း ဖိတ္တယ္။ သာမႈ နာမႈကိစၥေတြကလည္း ကိုေခါက္ခ်ိဳးပဲ။ ဟိုရြာ ဒီရြာကလည္း ကိုေခါက္ခ်ိဳးပဲ။ ေနာက္ေန႔ေတြေတာ့ ေစ်းဝက ကိုစိန္႔လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ထိုင္ေန႐ံုပဲ။ တစ္ေယာက္မဟုတ္ တစ္ေယာက္ကေတာ့ လာခ်ိန္သြားတာပဲ။

ရလည္းရတယ္။ ထမင္းလည္း စားရတယ္။ ပိုက္ဆံလည္းရတယ္။ ရြာမွာက ဘာဇာတ္မွ လာတာမဟုတ္ဘူး မဟုတ္လား။ ကိုေခါက္ခ်ိဳးက ေရႊမန္းပဲ။ စိန္ခိုပဲ။ ေရကင္းသူ မေရႊပြင့္ ဇာတ္ခင္းရင္ စိန္ေအာင္မင္းပဲ။ ဟိုတုန္းက ဇာတ္မင္းသားကို ကနစိုေခၚၾကေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳးက သည္ရြာမွာေတာ့ ‘ကနစိုေခါက္ခ်ိဳး’ ပဲ။

(၃)

ႏွစ္ေတာ္ေတာ္ ၾကာကတည္းက ပြဲလမ္းသဘင္ဆိုလို႔ ေယာင္လို႔ေတာင္ မရွိခဲ့ဘူးတဲ့ ခံကုန္းမွာ သည္ႏွစ္ ရြာဘုရားပြဲ လုပ္ျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ တစ္ရြာလံုးက ကၽြက္စီကၽြက္စီနဲ႔။ အေပ်ာ္ဆံုးကေတာ့ တြက္သာၾကည့္ ကိုေခါက္ခ်ိဳးပဲ။ လာကမယ့္ဇာတ္က ဗလာဇာတ္ဆိုေပမယ့္ ခံကုန္းရြာအဖို႔ေတာ့ မႏၲေလးသိန္းေဇာ္ဆိုလည္း ဟုတ္ရဲ႕၊ မိုးဝင္းတို႔ နန္းဝင္းတို႔ဆိုရင္လည္း ဟုတ္ရဲ႕။ ပြဲဝင္တဲ့ညကမ်ား ကိုေခါက္ခ်ိဳးသြားေနက် ကိုစိန္႔ဆိုင္ကိုေတာင္ မသြားဘူး။ မေသာက္ျဖစ္တာ ၾကာၿပီျဖစ္တဲ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး အဲသည္ညေနက ကိုဘလွ ခ်က္အရက္ဆိုင္မွာ တစ္ခ်ိန္လံုး။ နဂိုကမွ ေပ်ာ္ေနတဲ့အခံကလည္းရွိ၊ အူကလည္း ႐ိုင္း႐ိုင္းဆိုေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူေတာင္ သိပ္ထိန္းႏိုင္တဲ့ပံု မေပၚဘူး။ ဇာတ္ခံုကို သံုးေလးပတ္ ပတ္၊ ပြဲခင္း သံုးေလးပတ္ ပတ္၊ ဆိုင္းဝိုင္းနား ရစ္သီရစ္သီလုပ္ၿပီးမွ ဇာတ္စင္ေထာင့္မွာ အက်အနထိုင္တယ္။

ပြဲထြက္ကို ေမွ်ာ္တယ္။ လာလိုက္ၾကတဲ့ လူဆိုတာလည္း နည္းမွတ္လို႔။ လွည္းေတြဆိုတာလည္း ပြစာကိုႀကဲလို႔။ ပြဲကလည္း ကပါတယ္။ ေတာဇာတ္ဆိုေတာ့လည္း သူ႔ရွိသေလာက္ေပါ့။ ျပဇာတ္ၿပီးေတာ့ နာရီျပန္တစ္ခ်က္ ထိုးေတာ့မယ္။ ျပဇာတ္ကို စိတ္ပ်က္ပ်က္နဲ႔ ထိုင္ၾကည့္ရင္းက အားလပ္ခ်ိန္ေပးေတာ့ ေနာက္ပိုင္းဇာတ္ထုပ္ကေလး မထြက္ခင္ ပြဲေစ်းတန္းက ဆိုင္ကေလးမွာ ႏွစ္ခြက္ေလာက္ ေျပးခ်လိုက္ေသးတယ္။

ပြဲဦးေၾကညာတုန္းကေတာ့ ေနာက္ပိုင္းဇာတ္က ေမာရဂီဝါဆိုတာကိုး။ ေကာင္းခ်က္ေပါ့ကြာ။ တဝႀကီး ၾကည့္လိုက္မဟဲ့ေပါ့။ အားလပ္ခ်ိန္ၿပီးလို႔ ျပန္ကရင္ ဝန္ထြက္ျပည္တည္ရမွာ မဟုတ္လား။ တကယ္က်ေတာ့ ဇာတ္စင္ေရွ႕ လူတစ္ေယာက္ပဲ ထြက္လာတယ္။ ပြဲမန္ေနဂ်ာနဲ႔ တူပါတယ္။ ဒီညေနာက္ပိုင္း ဇာတ္ႀကီးျဖစ္တဲ့ ေမာရဂီဝါ မကႏိုင္ေသးတဲ့အေၾကာင္း၊ ဇာတ္မင္းသားက ေရေျပာင္းေရလြဲေရာ၊ ခရီးပန္းလာတာေရာ၊ ေနပူမိတာေရာေၾကာင့္ အျပင္းဖ်ားေနလို႔ မနက္ျဖန္ညမွပဲ ေနာက္ပိုင္းဇာတ္ၾကည့္ၾကဖို႔ ေတာင္းပန္ေၾကာင္း၊ ကေန႔ည ဒုတိယပိုင္းမွာေတာ့ ေမာရဂီဝါအစား ‘သူစိမ္းဆန္ေသာ ေႏြပင္လယ္’ ျပဇာတ္ကို တင္ဆက္ေပးမွာျဖစ္ေၾကာင္း ဘာညာေပါ့ေလ။ ကိုေခါက္ခ်ိဳး စိတ္ဓာတ္ ေတာ္ေတာ္က်သြားတယ္။ ရြာစြန္ ေညာင္ၾကပ္ပင္ေအာက္က သူ႔တဲေလးထဲ ျပန္ေနတာပဲ ေကာင္းပါလိမ့္မယ္ဆိုၿပီး ထြက္လမ္းရွာတယ္။ အဲသည္တုန္းမွာပဲ ေပအိုးေတြ တဖုန္းဖုန္းနဲ႔ ျပဇာတ္က ထြက္ေနၿပီ။

ဇာတ္လိုက္ ျပဇာတ္မင္းသားက ႏႈတ္ခမ္းေမြးႀကီးနဲ႔၊ ေဘာင္းဘီခါးၾကပ္နဲ႔၊ ဦးထုပ္နဲ႔ တဟားဟားရယ္လိုက္၊ စကားေတြေျပာလိုက္ လုပ္ေနတုန္း ကိုေခါက္ခ်ိဳးကလည္း ရပ္ရင္းက လမ္းရွာတယ္။ လူေတြကေတာ့ ၿငိမ္လို႔။ ပြဲခင္းတစ္ခင္းလံုးကလည္း တိတ္ဆိတ္လို႔။ ျပဇာတ္မၾကည့္ဘဲ ျပန္မယ့္အတူတူ ကိုေခါက္ခ်ိဳးရင္ထဲ မခံခ်င္တဲ့ အခံကေလးကလည္း ရွိေနေတာ့ ဘာရယ္မဟုတ္ဘူး၊ ထေအာ္တယ္။

“မဒြန္းေရ … ေဟ … မဒြန္း၊ ျပန္မယ္ေဟ့၊ မဒြန္းေရ … ေဟ … မဒြန္း”

တကယ္က ဘယ္မဒြန္းမွလည္း မရွိပါဘူး။ ျပဇာတ္မင္းသား အျမင္ကပ္လို႔ ထေအာ္တာ။ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ထေအာ္ေတာ့ ပြဲခင္းေရာ၊ ျပဇာတ္မင္းသားေရာ ပထမေတာ့ ေၾကာင္သြားတယ္။ ခဏေလးလည္း ပြဲရပ္သြားတယ္။

“မဒြန္းေရ … ေဟ့ မဒြန္း၊ မဒြန္းေရ … ”

ျပဇာတ္မင္းသားက သူေအာ္တုန္း ေစာင့္ေနတယ္။ ဆက္ကတယ္။ ဆက္ကေတာ့ ကိုေခါက္ခ်ိဳး ထပ္ေအာ္တယ္။ ၾကာေတာ့ ရိပ္မိတယ္နဲ႔တူတယ္။ ဇာတ္စင္ေပၚကေန ျပဇာတ္မင္းသားက ႀကိမ္းတယ္။

“ဒီမယ္ ဘႀကီး၊ ျပန္မယ္ဆိုရင္လည္း ျပန္ဗ်ာ၊ ဒီမွာ အလုပ္လုပ္ေနတာ၊ ခင္ဗ်ား သက္သက္လုပ္ေနတာ က်ဳပ္သိတယ္”

“ေဟ့ … ငါ့မိန္းမ ငါေခၚတာပဲကြ”

“ေခၚၿပီးရင္လည္း ျပန္ဗ်ာ ... ျမန္ျမန္”

“ျပန္မွာပါဗ်ာ စိတ္သာခ်၊ မဒြန္းေရ … ေဟ … မဒြန္း”

သည္တစ္ခါေတာ့ ျပဇာတ္မင္းသားက ပြဲၾကပ္ေတြကို စင္ေပၚက လွမ္းတိုင္တယ္။ ပြဲၾကပ္ေတြက ကိုေခါက္ခ်ိဳးကို လာေခၚၿပီး သူႀကီးကိုအပ္တယ္။ သူႀကီးကလည္း အိမ္မွာ ဧည့္သည္ေတြ ဧည့္ခံေနတုန္းဆိုေတာ့ ဘာမွေတာင္ သိပ္မေျပာပါဘူး။ ထိပ္တံုးခတ္ထားလိုက္ကြာတဲ့။

“ေအာင္မယ္ … ဘယ္သူမ်ားလဲလို႔ ေခါက္ခ်ိဳး၊ မေသာက္စဖူး အရက္ကေလးနဲ႔ပါလား၊ ပြဲဖ်က္ခ်င္တဲ့ေကာင္ တစ္ညေတာ့ ေနလိုက္ဦးကြာ”

အဲသည္ညက ကိုေခါက္ခ်ိဳး သူႀကီးအိမ္ေရွ႕ကြက္လပ္က သစ္သားထိပ္တံုးအေပါက္ထဲ ေျခေထာက္ေတြ စြပ္ထားရတာ တစ္ညလံုးပဲ။ ပြဲခင္းဆီက ျပဇာတ္မင္းသား အသံေရာ၊ ဆိုင္းသံေရာ ၾကားေနရေတာ့ သူ ရြစိရြစိ ျဖစ္လာတယ္နဲ႔ တူပါရဲ႕။ မနက္ ေဝလီေဝလင္းႀကီး ေရာက္ေတာ့ ထေအာ္တယ္။ သဒၵယုဝတီထဲက တစ္ပိုဒ္ပါ။

‘ရွင္ဘုရင္ တရားပ်က္တဲ့သူေၾကာင့္၊ သားဘယက္ရတနာအသြင္ တစ္ခါပင္ ဒီမယ္ေျမႇာက္ပါေတာ့မယ္၊ ေအာက္အထက္ ျပည္ရြာကုန္တဲ့အျပင္ ေဒဝါအကုန္အမ်ားရံလို႔’

ကံဆိုးခ်င္ေတာ့ ဒီတစ္ညေတာ့ ေနလိုက္ဦးကြာလို႔ ေျပာခဲ့တဲ့ သူႀကီးက ေနာက္တစ္ေန႔ညလည္း လႊတ္မေပးဘူး။ ကိုေခါက္ခ်ိဳးကေတာ့ ထိပ္တံုးႀကီးကို လာျဖဳတ္ႏိုး ျဖဳတ္ႏိုးေပါ့။ သူႀကီးက လာမျဖဳတ္ေပးပါဘူး။ အျပစ္က သူ႔ကို သီခ်င္းေစာင္းဆိုလို႔ဆိုလား။ ပိုဆိုးတာက ကိုေခါက္ခ်ိဳး ႏွစ္ရက္လံုး ပြဲမၾကည့္လိုက္ရတာဘဲ။ အဆိုးဆံုးက သူတို႔ရြာဆီ ေနာက္ ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္ၾကာမွ ဇာတ္ပြဲ ေရာက္လာမလဲဆိုတာကို မသိႏိုင္တာဘဲ။

                         ------------------------
   

                                       ေနဝင္းျမင့္

                     အမွတ္ (၅၇)၊ ရင္ခုန္ပြင့္၊ ဇူလိုင္လ၊ ၁၉၉၁။

No comments:

Post a Comment